Det vanligaste är ju att bakstycket inte finns med i badrumsmöbler. Lite konstigt att ha med ett bakstycke kan jag tycka. Det finns inget annat sätt att göra det på som är säkrare, hålen måste dit. Men visst ser det tråkigt ut, de kunde ju lagt ner 10 minuter på att mäta ordentligt och fina till allt..

Sen ser ju rördragningen trist ut också, men inget direkt fel.

TickyNucker TickyNucker skrev:
Är det inte till och med 60mm c/c som är ny standard vid rördragning? Har för mig att jag läst det någonstans.
Det är bara för genomföringar genom tätskikt.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Var vattnet en efter tanke? Inann köket kom upp kunde dom ha flyttat anslutning bara
Jag tror inte TS har köket i badrummet?

• Gilla
Betaversion och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror inte TS har köket i badrummet?
Menar badrummet så klart

• Gilla
useless
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Var vattnet en efter tanke? Inann köket kom upp kunde dom ha flyttat anslutning bara
Vad är det som skulle flyttats?
Det ser ut som ett dubbelhotvättställ, alltså behövs två vattenanslutningar och två avlopp.
Dubbel vattenanslutning för handfat synlig genom en väggöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det som skulle flyttats?
Det ser ut som ett dubbelhotvättställ, alltså behövs två vattenanslutningar och två avlopp.
[bild]
flyttas så dom satt åt vänster istället så man slapp rören igenom skåpet såg inte att det var en dubbel koppling man skulle kunna haft en till i vänstra skåpet när man ändå drog rören i väggen

Redigerat:
F Fastighetsskötarn skrev:
Hej!

vi har precis renoverat badrummet. Inne i kommoden har rörisen gjort den här fantastiska rördragningen. Det syns inte när lådorna är i men tror ni ett försäkringsbolag kan anse att det inte är fackmannamässigt gjort vid en ev skada?
Firman har säkervatten men troligtvis inte så mycket yrkesstolthet.
Det är ju utanför tätskiktet som tur är. Tyvärr redan betalt.
Be "rörmokarn" vrida t-rören i den högra delen 45° och bocka om sina vargar. Tar högst 15 min och att den klåparn får lägga sina vargar i yl-högen. Mvh Rörmokare

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
F Fastighetsskötarn skrev:
Tack för bra input!

Det var olika personer som gjorde hålen i bakstycket och som böjde rören. Rörisen ville faktiskt ta bort bakstycket men jag sa att jag ville ha kvar det pga att kommodtillverkaren ju faktiskt inkluderat det i sin konstruktion.

Det är inte det enda rörisen misslyckats med men det som stör mig mest.
Som ni är inne på måste han ju sakna grundläggande rörmokarutbildning. Jag är verkligen ingen röris men tror jag hade gjort det bättre själv. Finns ju tex fördiga svanbockar att köpa.

Jobbigt ta upp detta med dem bara, när jag gjorde det innan sa de bara att det är ok, och blir ju lite av en tolkningsfråga i slutändan.
Det ska finnas ngt som heter AMA som ska beskriva hur man ska bygga, kanske finns där, får leta. Annars kan jag ju fråga mitt försäkringsbolag om vad de tycker också.
Vore skönt att ha objektiva argument.

Det där en komplikation på grund av att rörmokaren inte fick ta bort bakstycket. Han har säkert gjort så gott han kan under de förutsättningar han fick.

Jag skulle säga det är dålig planering

Det är tråkigt att betala pengar till hantverkare. Men ibland nödvändigt.

Det är skittråkigt att betala till hantverkare när man gör det mycket bättre själv…

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Be "rörmokarn" vrida t-rören i den högra delen 45° och bocka om sina vargar. Tar högst 15 min och att den klåparn får lägga sina vargar i yl-högen. Mvh Rörmokare
Ja, det ylar en hel del där.
För en yrkesman går det lika lätt och snabbt att göra det snyggt istället för detta härke.

N newbee skrev:
Ska det inte vara minst cc 40 för att med säkerhet undvika legionella? Nu kanske inte den korta sträckan har någon betydelse men likväl.
Vad har det med legionella att göra?
Men snyggt är det inte! Bara att göra om?

V
N newbee skrev:
Ska det inte vara minst cc 40 för att med säkerhet undvika legionella? Nu kanske inte den korta sträckan har någon betydelse men likväl.
Du måste väl skoja :rofl:

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
V
TickyNucker TickyNucker skrev:
Är det inte till och med 60mm c/c som är ny standard vid rördragning? Har för mig att jag läst det någonstans.
Varför kommentera om man inte kan. Någonstans måste man bara lita på hantverkaren. De har använts 60 cc brickor vad man kan se vilket är fullt korrekt

Någon som hade lite bråttom till fredagsölen och grillen?:rolleyes:

• Haha
Ericplumber
  • Laddar…
Bakstycke hade definitivt inte behövt att stanna kvar det går att lösa ändå så allt hänger ihop.. men man kanske hade valt inte ha avloppet direkt under vatten på höger sida och kanske gjort hål lite större när man ska gå till åt vänster så det inte bliver så tight att rör tager emot hål.. och man får köra 40 cc efter tätskiktet enligt säker vatten.. säker vatten är en rekommendation inte en lag men självklart försöker man följe den vis man är ansluten till säker vatten..mvh rörmokaren

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.