13 510 läst ·
4 svar
14k läst
4 svar
Fackman för att koppla in duschkabin?
Jag köpte en duschkabin i går och har nu läst monteringsanvisningarna. Lite pyssligt, men det ska säkert gå bra.
Det enda som jag undrar lite över är själva inkopplingen av vattnet. I monteringsanvisningen står det "Inkoppling av blandare bör göras av fackman". Men ska det verkligen behövas???
Jag inbillar mig att det ska vara såpass enkelt så att t.o.m. jag fixar det. Så jag vill bara kolla ifall det är något speciellt man ska tänka på? (Förutom att vara säker på att vattnet är avstängt...)
Det enda som jag undrar lite över är själva inkopplingen av vattnet. I monteringsanvisningen står det "Inkoppling av blandare bör göras av fackman". Men ska det verkligen behövas???
Jag inbillar mig att det ska vara såpass enkelt så att t.o.m. jag fixar det. Så jag vill bara kolla ifall det är något speciellt man ska tänka på? (Förutom att vara säker på att vattnet är avstängt...)
Moderator
· Stockholm
· 57 606 inlägg
Om du bara har något att koppla in den på vid ungefär rätt plats så är det ju busenkelt, bara och skruva (och se till att du har allt material). I värsta fall behöver du någon övergångsdel om det befintliga röret har annan diameter (gänga) än det du skall koppla på.
Om du däremot skall dra fram rör med klämkopplingar så är det också busenkelt, men här gäller det att läsa på, så det blir rätt med stödhyllsor och annat. Det är lätt men man kan misslyckas.
Om du däremot skall dra fram rör med klämkopplingar så är det också busenkelt, men här gäller det att läsa på, så det blir rätt med stödhyllsor och annat. Det är lätt men man kan misslyckas.
Vatten och avlopp finns redan. Jag ska alltså ställa in duschkabinen i det som redan är en duschplats. Eftersom golvmattan är sliten och huset satt sig lite vågar vi inte lita på fuktspärren. (Besiktningsmannen påpekade brister.)
När jag monterat ihop duschkabinen så ska jag montera blandaren. Därefter stänger jag av vattnet och monterar loss den gamla blandaren från väggen. Kopplar på slangarna som jag ska köpa i kväll, ena änden på rören som sitter där, och andra änden på nya blandaren (duschkabinens utsida).
Eftersom den gamla duschkabinen "höll fast" rören tänkte jag även montera fästen för dem, så att rören hålls på plats.
Jag har något svagt minne från forntiden om något som kallades gängtejp tror jag det var. Är det något som man ska ha för att det ska hålla tätt, eller räcker det med att bara skruva ihop rör och slangar?
När jag monterat ihop duschkabinen så ska jag montera blandaren. Därefter stänger jag av vattnet och monterar loss den gamla blandaren från väggen. Kopplar på slangarna som jag ska köpa i kväll, ena änden på rören som sitter där, och andra änden på nya blandaren (duschkabinens utsida).
Eftersom den gamla duschkabinen "höll fast" rören tänkte jag även montera fästen för dem, så att rören hålls på plats.
Jag har något svagt minne från forntiden om något som kallades gängtejp tror jag det var. Är det något som man ska ha för att det ska hålla tätt, eller räcker det med att bara skruva ihop rör och slangar?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Kan bara meddela att duschkabinen är ihopbyggd och monterad. Krävdes en extrasväng till CoopForum som har öppet på lördagkvällar för att köpa sista anslutningsdelarna.
Så i lördags kväll invigdes duschen och (äntligen) bastun. Underbart!
Så i lördags kväll invigdes duschen och (äntligen) bastun. Underbart!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden