Har byggt en liten trappa i tryckt virke. Har ett litet skärmtak över dörren som skyddar den övre nivå av trappan men den nedre blir träffad av regnet. Underlaget är sand som dränerar rätt bra. Använt 120x45 reglar.
Den gamla trappan som var där höll i ca 20år. Dock har jag lite rejälare konstruktion på denna.
Skulle jag vinna någon hållbarhet på att istället för sand, sätta dit ett antal trädgårdsplattor istället? Övervägde det när jag satte dit den men tänkte att det är svårt att justera in trappan. Allt är inte 100% rakt och jag har lite lutning ut och åt vänster.
(Skulle man gjort något riktigt seriöst hade det väl varit två plintar fram och sen reglar mellan dom och väggen. Får bli en annan gång)
Den gamla trappan som var där höll i ca 20år. Dock har jag lite rejälare konstruktion på denna.
Skulle jag vinna någon hållbarhet på att istället för sand, sätta dit ett antal trädgårdsplattor istället? Övervägde det när jag satte dit den men tänkte att det är svårt att justera in trappan. Allt är inte 100% rakt och jag har lite lutning ut och åt vänster.
(Skulle man gjort något riktigt seriöst hade det väl varit två plintar fram och sen reglar mellan dom och väggen. Får bli en annan gång)
Redigerat:
Alright. Stora problemet där är att jag skulle behövt kapa en platta då så att det matchar ytrerhörnet tänker jag men ja, det vore nog det bästa. Har ingen vinkelslip i dagsläget.J jehr skrev:
Den är 80cm djup så 2 plattor på 40cm hade ju funkat fint. Sen 155cm bred så 4 plattor i bredd.
Totalt 8st 400x400 skulle funka om jag då kan kapa en.
Jag har även singel och stenmjöl hemma, skulle det vara bättre än sand?
Redigerat:
Du behöver väl inte plattor under hela trappan. Ju mer luft du får mellan virke och mark desto längre håller trappan eftersom den då kan torka lättare och fortare efter en regnskur.
Enda jag funderar på är att det är dumt att det går ner lite där? Risk att det samlas vatten?F Fideliox skrev:
Men kommer i princip inget vatten på översta trappsteget pga skärmtak och takutsprång. Kanske inte är ett problem.
Klicka här för att svara