3 144 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Få till vägguttag i badrum
Det kanske är lite mindre än 2x2 m men det är fullsmockat med dusch, toalett, varmvattenberedare, tvättmaskin osv.. kan möta och göra ritning nästa gång jag är på landet!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Bara du säkerställer att det är minst 120 cm mellan duschmunstyckets normala placering på väggen och uttaget, mätt horisontellt, samt att det normalt inte förekommer vatten där uttaget är så går det bra. Jag ser då inte behovet av en ritning.M Mikael Jacob Edström skrev:
Vad har ni för badrumslampa idag? En del modeller finns med/utan uttag och dessa brukar anslutas med jord. Är det nybyggt så kan ni också ha tur att elektrikerna dragit även jord av rutin eller för att det i många fall blir det pga val av kabel.
Är det jordfelsbrytare inkopplat?M Mikael Jacob Edström skrev:På vårt sommarställe har vi inget vägguttag i det relativt nygjorda badrummet. Vad finns det för alternativ för att få till ett vägguttag?
Alternativ 1) ersätta befintlig badrumslampa med ny som har med eluttag integrerad
Alternativ 2) ersätta befintlig badrumslampa med ny som har strömbrytare integrerad och ersätta strömbrytaren till ett vägguttag
Alternativ 3) ersätta strömbrytaren till badrumslampanj till ett vägguttag och ha en "smart puck" för att styra befintliga badrumslampan
Vad finns det för fler alternativ?
Jag skulle nog ha bytt till en ny armatur med inbyggt uttag. Kanske även med sensor så kan du ha direktström till den och uttaget.
Egentligen ska det alltid sitta ett uttag vid handfat på 140cm enligt installationsreglerna men det har säkert missats.
Ny armatur blir nog billigast och enklast. Då får du uttaget på ett bra ställe också
Egentligen ska det alltid sitta ett uttag vid handfat på 140cm enligt installationsreglerna men det har säkert missats.
Ny armatur blir nog billigast och enklast. Då får du uttaget på ett bra ställe också
Klicka här för att svara