På vårt sommarställe har vi inget vägguttag i det relativt nygjorda badrummet. Vad finns det för alternativ för att få till ett vägguttag?

Alternativ 1) ersätta befintlig badrumslampa med ny som har med eluttag integrerad
Alternativ 2) ersätta befintlig badrumslampa med ny som har strömbrytare integrerad och ersätta strömbrytaren till ett vägguttag
Alternativ 3) ersätta strömbrytaren till badrumslampanj till ett vägguttag och ha en "smart puck" för att styra befintliga badrumslampan

Vad finns det för fler alternativ?

BirgitS
Det är vanligt att det inte finns några ledare med jord resp. nolla i strömbrytaren och då går det inte att sätta ett vägguttag på strömbrytarens plats utan att dra om elen.

Alla uttag i badrum måste absolut skyddas av en jordfelsbrytare och vara jordade. Det är inte säkert att jord är framdragen till lampan.

Det är krav på behörighet/auktorisation för att göra det du vill göra.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
I samma "tre-fack" som strömbrytaren finns idag finns även dimmer till spotlights och termostat för golvvärmen.

Jordfelsbrytare finns och vill vi ha jordat uttag.

Jag hade inte tänkt göra detta men ville försöka inventera alla alternativ innan en elektriker får göra jobbet.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
BirgitS
Okej, har du kollat att det finns jord och nolla bakom strömbrytaren?
Är det en enda säkring som går till alla "facken"?

Ska en elektriker vara inblandad så går det ju att dra nya mer eller mindre utanpåliggande kablar till godtyckligt ställe där det passar bäst att ha ett vägguttag, t.ex. bredvid ett handfat eller inne i en kommod.

Jag har inte kollat vad det finns för trådar bakom strömbrytaren så jag vet inte.

Jag har inte kollat upp säkringen, men om jag skulle behöva gissa så skulle jag tro att det är en och samma säkring. Är det ett problem om det skulle vara så?

BirgitS
M Mikael Jacob Edström skrev:
Är det ett problem om det skulle vara så?
Nej, möjligen om det inte är så.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, möjligen om det inte är så.
Så möjligen ett problem om det är olika säkringar men inget problem om det är samma säkring?

BirgitS
Det är så som jag har uppfattat det, man får inte ta fasen från en säkring och nollan från en annan (förenklat).

• Gilla
MikaelJacob
  • Laddar…
tommib
Utöver kravet på JFB och jordning så finns det också krav på placeringen av uttaget. Hur stort är badrummet? Uttaget måste hamna utanför det som kallas zon 2 (elektriskt, inte att förväxla med våtzoner med avseende på tätskikt).

Bilder? Ritning?

tommib tommib skrev:
Utöver kravet på JFB och jordning så finns det också krav på placeringen av uttaget. Hur stort är badrummet? Uttaget måste hamna utanför det som kallas zon 2 (elektriskt, inte att förväxla med våtzoner med avseende på tätskikt).

Bilder? Ritning?
Extremt litet badrum skulle jag säga.

tommib
Finns det dusch där? I så fall kanske det är anledningen till att det inte finns ett eluttag där. Det kanske är så att det inte finns någon plats att montera det på som är ok enligt reglerna.

tommib tommib skrev:
Finns det dusch där? I så fall kanske det är anledningen till att det inte finns ett eluttag där. Det kanske är så att det inte finns någon plats att montera det på som är ok enligt reglerna.
Det finns dusch. Jag är ganska säker på att vi skulle ha fått ett uttag i badrumsskåpet men att det glömdes bort.

Var finns en bra bild över el-zonerna? Våtrumszonerna framgår ju tydligt om man googlar..

tommib
Du kan kolla t.ex. här.
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Badrum_2023_l.pdf

I korthet så är zon 2 60 cm ut från en badkarskant eller 120 cm från duschmunstyckets placering. I ett mycket litet badrum kanske det inte finns något utanför det. Att uttaget sitter i ett badrumsskåp spelar så vitt jag förstår ingen roll.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du kan kolla t.ex. här.
[länk]

I korthet så är zon 2 60 cm ut från en badkarskant eller 120 cm från duschmunstyckets placering. I ett mycket litet badrum kanske det inte finns något utanför det. Att uttaget sitter i ett badrumsskåp spelar så vitt jag förstår ingen roll.
120 cm från duschmunstyckets placering ska inte vara några konstigheter. Rummet är ganska kvadratiskt och ca 2 x 2 meter. Diagonalen från duschen till "tre-facket" borde vara ca 2.3 meter.

Tack för länken!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.