Jag tittar på följande länk och försöker tolka zonindelningen.
https://www.lampgallerian.se/info/vatrumsguide/
innebär det här att man i princip kan planera en armatur med IP 44 på väggytan mellan duschkaret och dusch, tex på väggen där höjdsiffran 225 är utskrivet?
Vad innebär då detta om man tar bort plastkaret i zon 0, känns ju lite märkligt att stå och luta sig mot väggen i duschen, en våt fot är i zon 0 och en våt hand eller foten mot väggen blir då i Zon 1. Känns lite märkligt eller tolkar jag bilden fel?
https://www.lampgallerian.se/info/vatrumsguide/
innebär det här att man i princip kan planera en armatur med IP 44 på väggytan mellan duschkaret och dusch, tex på väggen där höjdsiffran 225 är utskrivet?
Vad innebär då detta om man tar bort plastkaret i zon 0, känns ju lite märkligt att stå och luta sig mot väggen i duschen, en våt fot är i zon 0 och en våt hand eller foten mot väggen blir då i Zon 1. Känns lite märkligt eller tolkar jag bilden fel?
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
De har även förenklat beskrivningen om vad som får finnas i zonerna. I zon 1 (och 0) får ex. inga uttag finnas oavsett vilken klass det håller.
Ytterligare en förenklad bild
och alla mått som gäller enligt reglerna för el, i detalj… notera tex avstånd runt hörn vid fast duschvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och alla mått som gäller enligt reglerna för el, i detalj… notera tex avstånd runt hörn vid fast duschvägg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Som sagt, bilden är felaktig. Titta aldrig på "bilder från näthandlare" när det kommer till badrumsregler för el. Det är inte den enda felaktiga bild som finns där ute. Blackarrow's första bild är också felaktig. De två efterföljande figurerna 701.x är dock korrekta.K Krabaten skrev:Jag tittar på följande länk och försöker tolka zonindelningen.
[länk]
En fast ansluten armatur får placeras i område 1. Om det är lämpligt är dock en helt annan fråga, tillika ifall den armatur man har i tankarna är lämplig. Man ska t.ex inte inbjudas till att använda den som handtag för att hårddra det. En fast ansluten armatur innebär att en elfirma ska ansluta den, vilket bl.a förhoppningsvis innefattar en sådan kontroll ifall placeringen är lämplig eller inte.
Reglerna syftar i grunden till att man inte ska kunna nå fram till elektrisk utrustning från badkar eller dusch. Helst bör man därmed undvika lampor i område 1 och 2 utan placera dem i oklassat område, för det avståndet räknas som armsräckvidden. Men regler är sällan för stränga, utan de ligger ofta "nära gränsen" och de bygger på normal användning, inte akrobatiska övningar. Likaså tillåts elektrisk utrustning inom områdena under vissa förutsättningar. Allt detta för att inte ställa orimligt höga krav med onödigt stora kostnader.
Så man får gärna hålla god marginal till de mått som anges.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Hm, varför citerar du mig med ett sådant uttalande? Det är inte jag som satt priset. Men jag har lagt upp badrumsreglerna öppet här: Regler för elinstallationer i badrum. Kontakta lampbutiken istället och be dem plocka bort sin felaktiga bild.
Klicka här för att svara