Har ett rum på 36 kvm som haft en vägg i mitten som delat rummet i 2.
Ena sidan har golvplankor med flytspackel och en har stavparkett
Går det att ta bort spackel och lägga stavparkett så det blir ett golv eller måste jag ta upp parketten lägga något utjämnande under?
Det är ca 2 cm skillnad i höjd till taket från ena sidan mot den andra ( parkett vs golvplankor)
Går det att ta bort spackel och lägga stavparkett så det blir ett golv eller måste jag ta upp parketten lägga något utjämnande under?
Det är ca 2 cm skillnad i höjd till taket från ena sidan mot den andra ( parkett vs golvplankor)
Redigerat:
Fast har ett vatten buret element som sitter för lågt mot golvet. Kan bli svårt höja element 1 cm
Måste nog få bort parketten på något sätt alternativt få till plankgolvet så jag kan lägga ny där utan det blir en skarv. Måste bli enhetligt.
Vilket alternativ är bäst?
Alt 1- lägga parkett på plangolv + 0 cm höjd - risk för fult
Alt 2 - få bort all parkett i alla rum 60 kvm
Lägg på playwood + ny parkett + 1 cm höjd ofantligt med jobb?
Alt 3 - lägg över playwood 12 mm + 3 cm höjd
Höj element med rörmokare
Måste nog få bort parketten på något sätt alternativt få till plankgolvet så jag kan lägga ny där utan det blir en skarv. Måste bli enhetligt.
Vilket alternativ är bäst?
Alt 1- lägga parkett på plangolv + 0 cm höjd - risk för fult
Alt 2 - få bort all parkett i alla rum 60 kvm
Lägg på playwood + ny parkett + 1 cm höjd ofantligt med jobb?
Alt 3 - lägg över playwood 12 mm + 3 cm höjd
Höj element med rörmokare
Redigerat:
Vi gjorde nyligen ett liknande projekt. La ihop ett gammalt fiskbensparkett med ett nytt. Vi funderade på att göra det själva men tog in en golvfirma.M melwil skrev:Har ett rum på 36 kvm som haft en vägg i mitten som delat rummet i 2.
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på springan där väggen var:
Logga in
Skapa konto
Golvläggaren slipade ner det mörka golvet, spacklade jämnt i springan, sågade det gamla fiskbensparkett-golvet med en sänksåg så det blev rakt:
Logga in
Skapa konto
Färdigt resultat efter behandling:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tack för input. Snyggt och smart lösning.
Dock är min delning mitt i ett stort vardagsrum får inte lika naturlig linje. Jag har även en bjälke i mitten som skulle behöva hyvlas ner 1,5 cm samt även 0,5 cm på golvplankorna på golvet utan parketten
Verkar ändå som bästa alternativet Kan inte bestämma mig. Börjar med att ta bort golvspacklet och fundera.
Dock är min delning mitt i ett stort vardagsrum får inte lika naturlig linje. Jag har även en bjälke i mitten som skulle behöva hyvlas ner 1,5 cm samt även 0,5 cm på golvplankorna på golvet utan parketten
Verkar ändå som bästa alternativet Kan inte bestämma mig. Börjar med att ta bort golvspacklet och fundera.
Klicka här för att svara