B
Ska byta ut vattenservisen till huset och tänkte åka och köpa slang idag så att jag kunde lägga ner den direkt efter markfirman grävt klart imorgon och återfylls så att vattnet inte fryser. Var in på Bauhaus nu och där säljer man bara PE80 som tydligen inte är godkännt att lägga i Nacka. Någon som har koll på var man får tag på PE100 som uppfyller övriga krav, i butik någonstans i Stockholm? Eller är det bara Ahlsell och Dahl som säljer dessa?

C
Kan du inte be markfirman köpa hem slangen åt dig? Eller om de kanske har slang hemma.
Priset hos markgrossisterna är ofta så lågt att även om firman gör ett hyfsat påslag blir det ändå mycket billigare än att köpa den i butik.
Lite beroende på vart de handlar och hur mycket de lägger på så klart.

B
Jo jag får göra det om jag inte hittar på annat håll. Tycker mest det är konstigt att det Jula, Bauhaus osv säljer inte är godkänt att lägga ner.

Rickard.
Jag tycker mig få några resultat på "pe100 på rulle" på t ex bauhaus men jag har inte kollat särskilt noga.
Pe80 är mjukare och gör sig bättre på rulle vilket säkert är anledningen och den duger ju också för i princip allt som hemmafixare håller på med.

B
Rickard. Rickard. skrev:
Jag tycker mig få några resultat på "pe100 på rulle" på t ex bauhaus men jag har inte kollat särskilt noga.
Pe80 är mjukare och gör sig bättre på rulle vilket säkert är anledningen och den duger ju också för i princip allt som hemmafixare håller på med.
Jag kanske är ute och cyklar, kan ha missuppfattat det jag läst på nätet. Är det ok att lägga ner PE80 som klarar 12,5bar, typ https://www.bauhaus.se/pemslang-marley-o32-25m#go-to-description ?

Rickard.
Den jag fick upp fanns visst bara i 40mm och var utgående.

Jag vet inte, pe100rc är väl det "nya" för att förenkla i djungeln av plaströrsstandarder. Jag har ingen vidare koll på sånt här 😉

B
Hittade nu i Nacka teknisk handbok för det står:

"Servisledning ska vara med minsta dimension 32 mm i material PE80 SDR 11".

Det var Chat GPT som lurade in mig på PE100 🙂

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.