Hej!
Jag har en Sjöbergs snickarbänk/hyvelbänk som jag monterade ner vid en flytt. I flytten trillade ett antal muttrar ur enligt bifogad bild. Verkar stört omöjligt att finna dessa och Sjöbergs kundtjänst beklagar men verkar inte kunna finna några i sina egna lager (vilket ju verkar besynnerligt, i synnerhet som småländska företagare vanligtvis brukar vara väldigt "serviceminded"). Någon som har ett tips? Behöver minst fem stycken... tacksam för svar!

IMG_20240602_175338_8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar vara en av de vanliga IKEA använder och de har reservdelar. Du får kolla dimensioner och om "småländska IKEA" har dem.😇

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
IKEA? OK, jag besöker alltså ett varuhus och letar i några hyllor så borde jag få tag på dem? Eller finns det enklare vägar? Jag har 45 mil ToR till närmaste varuhus...

H hogdalen skrev:
IKEA? OK, jag besöker alltså ett varuhus och letar i några hyllor så borde jag få tag på dem? Eller finns det enklare vägar? Jag har 45 mil ToR till närmaste varuhus...
Jag vet ju inte var du bor... jag har 8 km... och reservdelar finns vid servicenheten på IKEA...
Och om tipset inte passar är det inte tvunget att svara på inlägget i negativ ton.😁
Men börja att ange dimension så är det lättare med tips.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Själv befinner jag mig i Härjedalens urskogar... långt till allt, utom fjällen då. Men lite svårt blir det med dimensionen då muttern har försvunnit som sagt, skruven har SBE 8.8 inpräglat i skallen. Skjutmåttet säger typ 8 mm (7,8 mm?). Längden kanske 2 cm?

Bästa svaret

Rickard.
Redigerat:
  • Gilla
hogdalen och 1 till
  • Laddar…
H hogdalen skrev:
Sällan har sarkasm funkat för att få hjälp. Jag önskar dig lycka till i din jakt.

• Gilla
The_Lexx och 2 till
  • Laddar…
H hogdalen skrev:
Själv befinner jag mig i Härjedalens urskogar... långt till allt, utom fjällen då. Men lite svårt blir det med dimensionen då muttern har försvunnit som sagt, skruven har SBE 8.8 inpräglat i skallen. Skjutmåttet säger typ 8 mm (7,8 mm?). Längden kanske 2 cm?
Om skruven är 8 mm utvändigt, känns det som att sargsprinten (nytt ord för mig, tackar) är åtminstone 12 mm i diameter. Längd 24 mm?

• Gilla
hogdalen
  • Laddar…
Stort Tack för tipsen! Sargsprint var det alltså och länken passar perfekt för mig då jag kan ta hem dem på postorder.
Och till de som kände sig förnärmade angående min kommentar om avståndet till ett IKEA-varuhus får jag väl be om ursäkt då. Det var verkligen inte sarkasmigt menat eller i negativ ton heller - väl? Fyrtiofem mil ÄR en ganska lång sträcka i dessa tider och min erfarenhet av hur IKEA-varuhusen fungerar är begränsad då det var typ fyrtio år sedan jag senast besökte ett. Hur en serviceenhet fungerar vet jag ej heller - har de postorder? Nå, med det sagt verkar jag nu kunna lösa mitt problem med Er hjälp. Tack än en gång.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om skruven är 8 mm utvändigt, känns det som att sargsprinten (nytt ord för mig, tackar) är åtminstone 12 mm i diameter. Längd 24 mm?
Japp, det verkar vara denna! Sargsprint var nytt även för mig.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
H hogdalen skrev:
Stort Tack för tipsen! Sargsprint var det alltså och länken passar perfekt för mig då jag kan ta hem dem på postorder.
Och till de som kände sig förnärmade angående min kommentar om avståndet till ett IKEA-varuhus får jag väl be om ursäkt då. Det var verkligen inte sarkasmigt menat eller i negativ ton heller - väl? Fyrtiofem mil ÄR en ganska lång sträcka i dessa tider och min erfarenhet av hur IKEA-varuhusen fungerar är begränsad då det var typ fyrtio år sedan jag senast besökte ett. Hur en serviceenhet fungerar vet jag ej heller - har de postorder? Nå, med det sagt verkar jag nu kunna lösa mitt problem med Er hjälp. Tack än en gång.
Senast jag var på Ikea var det i Kållered, Göteborg, för att hämta en reservdel till en garderobskorg som gick sönder vid montage. Tänkte slinka in på den lilla avdelningen de har med sitt sortiment av skruvar, plastpluppar och dylikt till sina varor.

Det visade sig att Ikea har slutat med de där avdelningarna och man beställer istället numera det som saknas eller är trasigt via ett formulär på deras hemsida och får det hemskickat!

Kruxet är att då måste man veta vad det är man behöver och ännu hellre ha ett artikelnummer som man kan hitta i monteringsanvisningen som hör till varan de förutsätter att man har köpt hos dem…

Det är ju lätt att inse att det var ”moment 22” för TS i det här fallet.
Fint att det löste sig!
//Ronnie

• Gilla
hogdalen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.