Tyvärr har nyckeln till gäststugan försvunnit och även om den är olåst nu kan jag behöva låsa den till hösten. Måste jag byta hela "låscylindern" (ASSA-lås) eller går det att få tag på en nyckel tro? Skulle en låssmed kunna fixa eller tillverkaren eller...?
Har även två dörrar som är låsta med borttappade nycklar (gäststugor) med äldre lås typ nyckellås till innerdörrar. Tips om hur jag får upp dessa utan att bryta sönder dörrarna med kofot?
Tacksam för tips!

AXS
Om det är ett 5-pinnars lås kan du lätt hitta någon som dyrkar upp det(eller kollar Youtube och gör det själv). Ett nyare går det med såklart men inte lika enkelt och kanske kräver en låssmed.

Ett olåst lås skruvar du bara isär och lossar från dörren, på insidan står en kod som gör att det går att skapa en ny nyckel.

Om du tar bild på låsen så blir det enklare att ge råd.

• Gilla
LATH och 1 till
  • Laddar…
H hogdalen skrev:
Skulle en låssmed kunna fixa eller tillverkaren eller...?
troligen där finns nog ett nummer på baksidan av cylindern, men jag tror att det blir billigare att köpa en ny cylinder på biltema

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Om det är ett 5-pinnars lås kan du lätt hitta någon som dyrkar upp det(eller kollar Youtube och gör det själv). Ett nyare går det med såklart men inte lika enkelt och kanske kräver en låssmed.

Ett olåst lås skruvar du bara isär och lossar från dörren, på insidan står en kod som gör att det går att skapa en ny nyckel.

Om du tar bild på låsen så blir det enklare att ge råd.
Kod på insidan - utmärkt! De äldre låsen förstår jag mig inte på men kan ta någon bild för att underlätta svaren. Huruvida det är 5-pinnars överlåter jag åt expertisen... Youtube kanske hjälper till, ja.....ska kolla.

Ny nyckel är på väg med hjälp av koden på baksidan av cylindern - var ju smidigt! 120 kronor gick det på inkl porto. En ny cylinder hos Biltema med fem(!) nycklar är ju helt klart ett alternativ. Utmärkta råd som jag tackar för.
På bifogad bild ser vi ett äldre lås som YouTube har lösningar på, jag ska pröva dem. Möjligen kan det bli lite kärvt då låset nog inte har öppnats på drygt femton år (rost?). Jag återkommer med rapport. IMG_20260517_161614_9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mljosteget
  • Laddar…
AXS
Du borde kunna skruva av täckplåten och fota under för att tydligare se vad det är för lås. Jag gissar att det är otroligt lätt att dyrka eller borra upp.

H hogdalen skrev:
Ny nyckel är på väg med hjälp av koden på baksidan av cylindern - var ju smidigt! 120 kronor gick det på inkl porto. En ny cylinder hos Biltema med fem(!) nycklar är ju helt klart ett alternativ. Utmärkta råd som jag tackar för.
På bifogad bild ser vi ett äldre lås som YouTube har lösningar på, jag ska pröva dem. Möjligen kan det bli lite kärvt då låset nog inte har öppnats på drygt femton år (rost?). Jag återkommer med rapport.[bild]
Det syns inte tillräckligt för att identifiera vad det är för låshus, det kan vara ett gammalt aledal, ett 40C eller 40B7 osv.

Kan du inte kopiera nyckeln som du har ikvar och dom äldre kan nog en låssmed tipsa om.

H hogdalen skrev:
Tyvärr har nyckeln till gäststugan försvunnit och även om den är olåst nu kan jag behöva låsa den till hösten. Måste jag byta hela "låscylindern" (ASSA-lås) eller går det att få tag på en nyckel tro? Skulle en låssmed kunna fixa eller tillverkaren eller...?
Har även två dörrar som är låsta med borttappade nycklar (gäststugor) med äldre lås typ nyckellås till innerdörrar. Tips om hur jag får upp dessa utan att bryta sönder dörrarna med kofot?
Tacksam för tips!
Dom två Låsta dörrarna kan du knacka ner sprinten på gångjärnen och öppna upp dörren bakvägen, skruva bort låskistan och gå till låsmeden med den, alternativt köp nya som inte är genomrostiga.

H Hyttanbo skrev:
Dom två Låsta dörrarna kan du knacka ner sprinten på gångjärnen och öppna upp dörren bakvägen, skruva bort låskistan och gå till låsmeden med den, alternativt köp nya som inte är genomrostiga.
Sagt och gjort. Med de motsträviga sprintarna borta vill dörrf.... ändå inte. Det nedre gångjärnet är böjt in över dörren så bakkanten sitter ändå fast. Tillbaka till gå.
IMG_20260519_131041_9.jpg
Skapa konto

Med täckplåten borta ser det ut så här:
IMG_20260519_131144_3.jpg
Skapa konto

M mats.3 skrev:
Kan du inte kopiera nyckeln som du har ikvar och dom äldre kan nog en låssmed tipsa om.
Har tyvärr ingen nyckel....

H hogdalen skrev:
Sagt och gjort. Med de motsträviga sprintarna borta vill dörrf.... ändå inte. Det nedre gångjärnet är böjt in över dörren så bakkanten sitter ändå fast. Tillbaka till gå.
[bild]

Med täckplåten borta ser det ut så här:
[bild]
Kapa gångjärnet med en rondell så slipper du förstöra dörren.

M mats.3 skrev:
Kapa gångjärnet med en rondell så slipper du förstöra dörren.
Tack för tipset! (Men saknar el på hela anläggningen, ska se om jag kan låna en bensindriven generator)

H hogdalen skrev:
Tack för tipset! (Men saknar el på hela anläggningen, ska se om jag kan låna en bensindriven generator)
Eller en batteridriven kaprondell med tunn, 1mm skiva ....

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.