Kan någon berätta om sin erfarenhet när det kommer till tvättmaskiner med ångfunktion? Har redan en fungerande tvättmaskin men vill uppgradera för att slippa stryka påslakan och örngott. Är till ett litet Bed & Breakfast så skulle spara 1-2 timmar per veckan men resultatet måste fortfarande vara ungefär samma som stryket.

Jag hade ånga som krav när vi köpte ny maskin. Den förra med ångfunktion såldes med huset när vi flyttade.

Hursomhelst. Det blir inte 100% slätt. Tyget får heller inte samma "känsla" som struket tyg. Det blir inte riktigt lika krispigt liksom.

Jag använder det ändå väldigt ofta. Dels för att fräscha upp tröjor och liknande som inte är smutsiga, men kanske behöver lite uppfräschning. Sen framförallt för skjortor där resultatet blir tillräckligt bra för att jag bara skall behöva ta några snabba strykdrag över ärmslut, krage och knappslå för att skjortan skall vara i tipptoppskick.

Sängkläder kör jag ånga med relativt ofta och 80-90% av skrynkligheten försvinner.

Jag vill påstå att även om resultatet inte gör att man slipper stryka, så går strykningen betydligt snabbare efter ånga. Vågar inte sätta någon tid, men säg att jag trots allt stryker en hel skjorta om jag skall vara extra piffig så går det på under halva tiden om jag kört ånga innan. Den är redan nära på helt slät, men så stryker jag för "krispet" och något enstaka veck som inte försvunnit helt.

tensiden tensiden skrev:
Jag hade ånga som krav när vi köpte ny maskin. Den förra med ångfunktion såldes med huset när vi flyttade.

Hursomhelst. Det blir inte 100% slätt. Tyget får heller inte samma "känsla" som struket tyg. Det blir inte riktigt lika krispigt liksom.

Jag använder det ändå väldigt ofta. Dels för att fräscha upp tröjor och liknande som inte är smutsiga, men kanske behöver lite uppfräschning. Sen framförallt för skjortor där resultatet blir tillräckligt bra för att jag bara skall behöva ta några snabba strykdrag över ärmslut, krage och knappslå för att skjortan skall vara i tipptoppskick.

Sängkläder kör jag ånga med relativt ofta och 80-90% av skrynkligheten försvinner.

Jag vill påstå att även om resultatet inte gör att man slipper stryka, så går strykningen betydligt snabbare efter ånga. Vågar inte sätta någon tid, men säg att jag trots allt stryker en hel skjorta om jag skall vara extra piffig så går det på under halva tiden om jag kört ånga innan. Den är redan nära på helt slät, men så stryker jag för "krispet" och något enstaka veck som inte försvunnit helt.
Om du kan visa ett påslakan eller dylikt efter en tvätt så skulle det uppskattas :) 80-90% låter tillräckligt bra för mig.

P
Y yehor skrev:
Kan någon berätta om sin erfarenhet när det kommer till tvättmaskiner med ångfunktion? Har redan en fungerande tvättmaskin men vill uppgradera för att slippa stryka påslakan och örngott. Är till ett litet Bed & Breakfast så skulle spara 1-2 timmar per veckan men resultatet måste fortfarande vara ungefär samma som stryket.
stryka? man manglar väl?

• Gilla
ambesk
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
stryka? man manglar väl?
Det gör man säkert, om man har en mangel.

Y yehor skrev:
Det gör man säkert, om man har en mangel.
Det går alltid att hitta plats i huset att ställa sin mangel.

Y yehor skrev:
Om du kan visa ett påslakan eller dylikt efter en tvätt så skulle det uppskattas :) 80-90% låter tillräckligt bra för mig.
Ska ha det i åtanke i veckan när jag tvättar. (y)

Y yehor skrev:
Nu lär du redan ha avverkat minst en tvättmaskin sedan jag utlovade bilder, men här är ett exempel.
Tvättade en skjorta igår och lät den torka helt efter tvätt. Dvs värsta utgångsläge, brukar annars köra ånga på fuktig tvätt. Här är före och efter 30min ånga i lite släpljus för bästa (värsta) illustrering.

Blir som sagt inte helt hundra, men det underlättar enormt vid strykning om du frågar mig. Vit och blåprickig skjorta med veck som ligger på ett grått underlag, före ångbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjorta med veck efter tvätt, ej struken, i släpljus, före ångbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Chippe
  • Laddar…
Tack för bilderna, helt korrekt att jag redan köpt en tvättmaskin med ångfunktion!

Efter använt tvättmaskinen ett par månader nu så håller jag med det som skrevs tidigare, mindre strykning men strykning är fortfarande nödvändigt.

Ska testa köra fuktig tvätt. Just nu så kör jag på låg centrifug och låter det hängkorrekta och dagen efter kör jag ångfunktionen.

BirgitS
Jag tycker resultatet ser ut ungefär som vi får det genom att torktumla skjortor och lakan kring 10 minuter, det ska bli varmt men inte egentligen börja torka, innan hängtorkningen.

• Gilla
Skogslangtan och 1 till
  • Laddar…
Miele har skrynkelreduring, när man sköljer med varmvatten sista gången. Fungerar utmärkt på skjortor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.