Hej alla.

Jag får nästan ingen värme i vår gamla golvslinga. Hur fungerar det och vad kan jag justera? Förstår inte flödet...

Pumpen snurrar utan problem.

Värmefördelare med rör och en cirkulationspump installerad på en vägg, en del av ett golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M v h

/Frippe

Pumpen låter som den snurrar Ja, men är den OK tror du då. Blir det någon värme på röret med pilen till vänster. Annars blir till stänga av rören från golvet och pumpen, lossa den gula ringen, lyfta bort pumpen och känna så inte impellern har lossnat från axeln.
Piggen på termostaten går att trycka ner och går upp själv. Har det fungerat och nu inte. Du kan även prova att knacka på termostatventilens nedre del, det är om packboxen i den, liksom fastnat i stängt läge på något vis. Brukat släppa om så är, var inte rädd, det håller för krafftiga knack.

Pumphuset är väldigt likt pumphus som har följande pumphjul, bara annan pumpmotor,
Pumphus med pumphjul och tillhörande pumpmotor på träyta, kan rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eventuellt kan det gå att rengöra pumphjulet,

Hallå igen.

Pumpen roterar fint. Har plockat isär och testat.
Det känns som att inkommande värme stannar vid termostaten och att returen är sval.
När jag tittar på bilder på liknande shuntar ser det ut som att termostaten ska vändas.

/F

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.