Hej!
Insåg efter mycket googlande att eftersom det inte räcker att justera altandörren fr Elitfönster via dörrens gångjärn måste jag justera i karmen.
Dock verkar den viktigaste karmskruven felaktigt monterad, den går inte att skruva in tillräckligt mycket in i hålet. Antar att det är pga materialet på baksidan just där… nu är den som synes totalt kaputt! Klantigt jag vet! Måste den lilla skruven ut helt för att få ut själva den stora karmskruven? Vad är enklast, borra?
Insåg efter mycket googlande att eftersom det inte räcker att justera altandörren fr Elitfönster via dörrens gångjärn måste jag justera i karmen.
Dock verkar den viktigaste karmskruven felaktigt monterad, den går inte att skruva in tillräckligt mycket in i hålet. Antar att det är pga materialet på baksidan just där… nu är den som synes totalt kaputt! Klantigt jag vet! Måste den lilla skruven ut helt för att få ut själva den stora karmskruven? Vad är enklast, borra?
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Det gjorde TS iallafall men han vill nog helst ha råd hur man löser det😉
Ärligt så är det en karmskruv kvar hade jag nog försökt med hålsåg kanske 20mm och träbit ovan så det styr och sedan limma i en större träplugg på 20mm eller något.
Såg nu att dörren inte ska bort utan enbart justeras. Är rädd att du nog får ta bort den ändå för att rädda upp det där.
Ärligt så är det en karmskruv kvar hade jag nog försökt med hålsåg kanske 20mm och träbit ovan så det styr och sedan limma i en större träplugg på 20mm eller något.
Såg nu att dörren inte ska bort utan enbart justeras. Är rädd att du nog får ta bort den ändå för att rädda upp det där.
Yes TS undrar också hur hon kunde lyckas med detta men går vidare på lösning 😬 tack för svar, jag är nog dessvärre för ohändig för att fixa detta, fattar inte riktigt
H Henrik 75 skrev:Det gjorde TS iallafall men han vill nog helst ha råd hur man löser det😉
Såg nu att dörren inte ska bort utan enbart justeras. Är rädd att du nog får ta bort den ändå för att rädda upp det där
Det är en karmskruv (hylsan & skruv i ett),A Anna-Hanna skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man använder en karmnyckel, antingen T-nyckel eller "hylsa",
Ena änden är till att justera ytterhylsan, andra änden är till att skruva i/ur hela karmskruven.
Är sexkantshuvudet på karmskruven runt så får det bli förstörande metoder för att få bort karmskruven.
Genom att skruva ut hylsan och sedan såga av hylsan en bit så kommer man till slut åt att klämma åt mittskruven med t.ex. en spetsig svetstång och kan skruva ut karmskruven.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden