Hej!
Insåg efter mycket googlande att eftersom det inte räcker att justera altandörren fr Elitfönster via dörrens gångjärn måste jag justera i karmen.

Dock verkar den viktigaste karmskruven felaktigt monterad, den går inte att skruva in tillräckligt mycket in i hålet. Antar att det är pga materialet på baksidan just där… nu är den som synes totalt kaputt! Klantigt jag vet! Måste den lilla skruven ut helt för att få ut själva den stora karmskruven? Vad är enklast, borra?

• IMG_5435.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5434.jpeg
    Skapa konto
Hur lyckas man med det där?

Det gjorde TS iallafall men han vill nog helst ha råd hur man löser det😉
Ärligt så är det en karmskruv kvar hade jag nog försökt med hålsåg kanske 20mm och träbit ovan så det styr och sedan limma i en större träplugg på 20mm eller något.

Såg nu att dörren inte ska bort utan enbart justeras. Är rädd att du nog får ta bort den ändå för att rädda upp det där.

useless useless skrev:
Hur lyckas man med det där?
Haha jag minns inte ens! Nåt sket sig sist jag försökte skruva in den längre, jag insåg att det tog stopp, förstörde gängorna… blev förbannad och tog i för mycket

Yes TS undrar också hur hon kunde lyckas med detta men går vidare på lösning 😬 tack för svar, jag är nog dessvärre för ohändig för att fixa detta, fattar inte riktigt
H Henrik 75 skrev:
Det gjorde TS iallafall men han vill nog helst ha råd hur man löser det😉
Ärligt så är det en karmskruv kvar hade jag nog försökt med hålsåg kanske 20mm och träbit ovan så det styr och sedan limma i en större träplugg på 20mm eller något.

Såg nu att dörren inte ska bort utan enbart justeras. Är rädd att du nog får ta bort den ändå för att rädda upp det där

Var tar dörren i och vilket verktyg har du använt?

E egge80 skrev:
Dörren tar i på handtagssidan mot karmen, längst upp på långsidan, inte uppåt mot taket

A Anna-Hanna skrev:
Måste den lilla skruven ut helt för att få ut själva den stora karmskruven? Vad är enklast, borra?
Det är en karmskruv (hylsan & skruv i ett),
1783951899043.jpeg
Skapa konto

Man använder en karmnyckel, antingen T-nyckel eller "hylsa",
1783952058327.jpeg
Ena änden är till att justera ytterhylsan, andra änden är till att skruva i/ur hela karmskruven.

Är sexkantshuvudet på karmskruven runt så får det bli förstörande metoder för att få bort karmskruven.
Genom att skruva ut hylsan och sedan såga av hylsan en bit så kommer man till slut åt att klämma åt mittskruven med t.ex. en spetsig svetstång och kan skruva ut karmskruven.

A Anna-Hanna skrev:
Dörren tar i på handtagssidan mot karmen, längst upp på långsidan, inte uppåt mot taket
E egge80 skrev:
Försökt få ur skruven med nån sorts universalnyckel för karmskruv. Får den längre ut men inte helt

A Anna-Hanna skrev:
Försökt få ur skruven med nån sorts universalnyckel för karmskruv. Får den längre ut men inte helt
ja vet du hur den fungerar , att där är två ändar med olika funktion?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.