Hej!
Är det någon som vet hur de här bultarna är fästa i väggen och hur man får bort dem?
Jag försökte skruva av muttern, men då började själva bulten att snurra i stället. Går de ens att ta bort, eller finns det något särskilt knep?
Tack på förhand
Är det någon som vet hur de här bultarna är fästa i väggen och hur man får bort dem?
Jag försökte skruva av muttern, men då började själva bulten att snurra i stället. Går de ens att ta bort, eller finns det något särskilt knep?
Tack på förhand
Hej och välkommen till forumet @Någon Något 👍N Någon Något skrev:
Som sagt, det är en tidig variant av expanderbult.
Bara såga av med tigersåg och putsa igen hålet.
Gå in med bladet bakom väggfästet och såga av bulten.
Det brukar skaka rejält och ibland lossar hela expandern av detta.
Tack för svaret.Intet skrev:
Huset är byggt med lättbetong block, om jag använder lite våld så kommer det bli ett stort hål i väggen. Tanken var att bara byta fästen och använda samma bult. Tror du att man kan göra det på något sätt?
Tack så mycket Krilleman.Krilleman skrev:
Jag ville bara att byta fästen nu när jag målar radiatorn, för de ser fula ut. Jag visste inte att de är expanderbultar. Tror du du om man kan sätta nya fäste och använda samma bult utan att behöva såga dem?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 326 inlägg
Om du vill använda de gamla hålen är det bara att försöka riva ut expandrarna. De gamla är förbrukade i och med att de har lossnat. Dessutom ser det ut att vara 5/16” gänga som inte passar något nuförtiden. En plywoodskiva eller fasadbräda som skydd och en kofot bakom muttern och försök bända ut den. Det kommer att spricka lite i hålet. Fäst sedan gängstång M8 med ankarmassa eller om det är större; putsa igen och ta upp nya hål.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Kapa med vinkelslip, tigersågen kommer vibrera så hålet riskerar bli en stor kraterN Någon Något skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden