Hej!
Är det någon som vet hur de här bultarna är fästa i väggen och hur man får bort dem?

Jag försökte skruva av muttern, men då började själva bulten att snurra i stället. Går de ens att ta bort, eller finns det något särskilt knep?

Tack på förhand

• IMG_5041.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5044.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en expanderbult som sitter löst. Primitivt manligt våld är enda lösningen.

• Gilla
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
N Någon Något skrev:
Jag försökte skruva av muttern, men då började själva bulten att snurra i stället. Går de ens att ta bort, eller finns det något särskilt knep?
Hej och välkommen till forumet @Någon Något 👍

Som sagt, det är en tidig variant av expanderbult.

Bara såga av med tigersåg och putsa igen hålet.

Gå in med bladet bakom väggfästet och såga av bulten.
Det brukar skaka rejält och ibland lossar hela expandern av detta.

• Gilla
evertb och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är en expanderbult som sitter löst. Primitivt manligt våld är enda lösningen.
Tack för svaret.
Huset är byggt med lättbetong block, om jag använder lite våld så kommer det bli ett stort hål i väggen. Tanken var att bara byta fästen och använda samma bult. Tror du att man kan göra det på något sätt?

Krilleman Krilleman skrev:
Hej och välkommen till forumet @Någon Något 👍

Som sagt, det är en tidig variant av expanderbult.

Bara såga av med tigersåg och putsa igen hålet.

Gå in med bladet bakom väggfästet och såga av bulten.
Det brukar skaka rejält och ibland lossar hela expandern av detta.
Tack så mycket Krilleman.

Jag ville bara att byta fästen nu när jag målar radiatorn, för de ser fula ut. Jag visste inte att de är expanderbultar. Tror du du om man kan sätta nya fäste och använda samma bult utan att behöva såga dem?

Vinkelslip.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Om du vill använda de gamla hålen är det bara att försöka riva ut expandrarna. De gamla är förbrukade i och med att de har lossnat. Dessutom ser det ut att vara 5/16” gänga som inte passar något nuförtiden. En plywoodskiva eller fasadbräda som skydd och en kofot bakom muttern och försök bända ut den. Det kommer att spricka lite i hålet. Fäst sedan gängstång M8 med ankarmassa eller om det är större; putsa igen och ta upp nya hål.

• Gilla
Haksav och 5 till
  • Laddar…
N Någon Något skrev:
Tack för svaret.
Huset är byggt med lättbetong block, om jag använder lite våld så kommer det bli ett stort hål i väggen. Tanken var att bara byta fästen och använda samma bult. Tror du att man kan göra det på något sätt?
Kapa med vinkelslip, tigersågen kommer vibrera så hålet riskerar bli en stor krater

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Enklast är att ta ett bågfilblad!

Intet Intet skrev:
Trgersåg eller vinkelslip men då får man vara bered med släckaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.