Är inte den bästa i verkstan men har en packbox jag ska sätta dit men då behöver jag lossa på handtagen, sitter vid passagerare bak på mcn.
Handtagen är i plast och har redan lyckats skada dem lite. Men två skruvar lossnade med lödkolven men två sitter som hel…te. Jag har en bra insexnyckel men när jag vrider hoppar den till. Jag har lyckats lossa lite men kan nu inte sätta tillbaka skruven.
Så hur fasen får jag loss den? Jag har bankat på skruven värmt med lödkolv ca 8 min men utan någon lösning i sikte
Handtagen är i plast och har redan lyckats skada dem lite. Men två skruvar lossnade med lödkolven men två sitter som hel…te. Jag har en bra insexnyckel men när jag vrider hoppar den till. Jag har lyckats lossa lite men kan nu inte sätta tillbaka skruven.
Så hur fasen får jag loss den? Jag har bankat på skruven värmt med lödkolv ca 8 min men utan någon lösning i sikte
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Slipa av nyckeln där den är sliten så den passar bättre.
Kommer du åt baksidan så du kan spruta på något bra gojs, WD-40
Kommer du åt baksidan så du kan spruta på något bra gojs, WD-40
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Jag antar du inte har någon knack tillgänglig? Jag har haft framgång med slagskruvdragaren på både igenmålad spårskruv och philips. Det tenderar i vissa fall att driva skruven mer än det sliter i skallen.
Den paWorkingclasshero skrev:
har en milwaukee skruvdragare utan framgång tyvärrJ JFrisk skrev:
Skulle det finnas något kvar av skruven att greppa om ifall du borrar bort skallen och får bort handtaget?
Jag tänker i såna fall att du kanske får dit en svetstång, och kan värma lite bättre än med plasthandtaget på plats.
Edit: Jag har sett att det finns "vänstergängade" borrar, som man kör motsols. Det låter i teorin som en bra idé för sittande skruvar, men jag har aldrig testat själv.
Jag tänker i såna fall att du kanske får dit en svetstång, och kan värma lite bättre än med plasthandtaget på plats.
Edit: Jag har sett att det finns "vänstergängade" borrar, som man kör motsols. Det låter i teorin som en bra idé för sittande skruvar, men jag har aldrig testat själv.
Skaffa insexnyckel av hög kvalite (inte Biltema eller Jula eller annat billigt) som inte har rundad ända och har lång skaft. Smörja muttern bakifrån med CRC556. Ta i för kung och fosterland, men låt den inte hoppa ut, släpp trycket precis innan. Skaftet böjs lite, men det fjädrar tillbaka när trycket släpps. Varje sånt vridning vrider lite på skallen, även om du inte ser den. Gör om det tills det lossnar, vilket kan ta tid. Värma med lödkolv är meningslöst.Danin skrev:
Är inte den bästa i verkstan men har en packbox jag ska sätta dit men då behöver jag lossa på handtagen, sitter vid passagerare bak på mcn.
...eller motorcykeln brinner upp. Som jag har förstått, denn grej är på en motorcykel, men TS är ganska fåordig när det gäller detaljer. Annars finns många, lätta alternativ, t.ex. att borra av skallen, använda ett Dremel för att göra spår eller kapa osv. Man skulle behöva mer information.D Dilato skrev:
@A_Camera
Som jag fattat det:
Han ska sätta på en bagagebox bak på motorcykeln.
För att kunna göra det behöver han få loss handtagen som sitter där ( som passagerare kan hålla sig i).
Bultarna som håller handtagen sitter fast.
Att göra mejselspår i skruvskallen med Dremel i stället för den redan befintliga insexen känns inte hållbart, du kan inte få bråkdelen av kraften i mejselspår som du kan få i insex.
Man tänder inte eld på Mc:n med kort svetsning på skruvskallen (om man inte är helt inkompetent) lägg en dyngsur trasa runt allting förutom skruvskallen.
Som jag fattat det:
Han ska sätta på en bagagebox bak på motorcykeln.
För att kunna göra det behöver han få loss handtagen som sitter där ( som passagerare kan hålla sig i).
Bultarna som håller handtagen sitter fast.
Att göra mejselspår i skruvskallen med Dremel i stället för den redan befintliga insexen känns inte hållbart, du kan inte få bråkdelen av kraften i mejselspår som du kan få i insex.
Man tänder inte eld på Mc:n med kort svetsning på skruvskallen (om man inte är helt inkompetent) lägg en dyngsur trasa runt allting förutom skruvskallen.
Jag hade defintivt bankat in en större torx av hög kvalitet sen försökt lossa. Funkar inte det så är nästa steg destruktivt, borra bort skallen så man får bort handtaget. Efter det så en Knipex Cobra runt skruvstumpen som sticker ut.
Går det inte heller så är det att borra ut resten av skruven oxå
Går det inte heller så är det att borra ut resten av skruven oxå
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden