Många gånger har jag lyckades få loss dåliga skruv genom att knacka med en körnare i ytterkant så det skruvas uppåt.
Förvånads bra har det fungerat många gånger.

D Dilato skrev:
@A_Camera
Som jag fattat det:
Han ska sätta på en bagagebox bak på motorcykeln.
För att kunna göra det behöver han få loss handtagen som sitter där ( som passagerare kan hålla sig i).
Bultarna som håller handtagen sitter fast.

Att göra mejselspår i skruvskallen med Dremel i stället för den redan befintliga insexen känns inte hållbart, du kan inte få bråkdelen av kraften i mejselspår som du kan få i insex.

Man tänder inte eld på Mc:n med kort svetsning på skruvskallen (om man inte är helt inkompetent) lägg en dyngsur trasa runt allting förutom skruvskallen.
Ja, får man in en insex är det alltid bäst, precis som jag skrev tidigare. I vilket fall som helst, svets är det mest destruktiva man kan göra, det förstör definitivt allt runtom skruven. Jag skulle aldrig prova det. Jag har däremot skruvat ut envisa skruvar på många olika sätt förut, med hjälp av Dremel också, men även med hjälp av en Knipex avbitare genom att sticka in ena käften i insexhålet och gripa tag i utsidan med den andra och sen använda all handkraft för att gripa och skruva. Svets är onödigt och förstör det han vill rädda.

D Dilato skrev:
@A_Camera
Som jag fattat det:
Han ska sätta på en bagagebox bak på motorcykeln.
För att kunna göra det behöver han få loss handtagen som sitter där ( som passagerare kan hålla sig i).
Bultarna som håller handtagen sitter fast.

Att göra mejselspår i skruvskallen med Dremel i stället för den redan befintliga insexen känns inte hållbart, du kan inte få bråkdelen av kraften i mejselspår som du kan få i insex.

Man tänder inte eld på Mc:n med kort svetsning på skruvskallen (om man inte är helt inkompetent) lägg en dyngsur trasa runt allting förutom skruvskallen.
Helt rätt, jag får fortfarande i insex men den hoppar när jag drar i den. Därmed vågar ja inte. Funderar att åka till närmsta bilverkstad och se om de har en mutterdragare kanske. Jag använder en 60w löskolv för att försöka lösa Loctite limmet. Verkade funka för två skruvar men två av dem vägrar. Så förmodligen går inte värmer ner djup och varmt nog.

Så hade behövt något bra.
Handtagen kostar 700kr att byta om jag vill så det är ok om jag skulle råka förstöra, har redan lyckat bränna dem en del enligt bild. Men vill gärna ha min packbox på.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Helt rätt, jag får fortfarande i insex men den hoppar när jag drar i den. Därmed vågar ja inte. Funderar att åka till närmsta bilverkstad och se om de har en mutterdragare kanske. Jag använder en 60w löskolv för att försöka lösa Loctite limmet. Verkade funka för två skruvar men två av dem vägrar. Så förmodligen går inte värmer ner djup och varmt nog.

Så hade behövt något bra.
Handtagen kostar 700kr att byta om jag vill så det är ok om jag skulle råka förstöra, har redan lyckat bränna dem en del enligt bild. Men vill gärna ha min packbox på.
En bilverkstad har en svets så dom fixar det enkelt även om dragaren misslyckas.

Svetsen värmer skruven så limmet löser sig.

Purre
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Bilmecken krånglade länge med en större insexskruv i bakämnden på en bil.
Men nu ska vi se, sa han och plockade fram en induktionsvärmare.

Det som hände då var att skruven
s a s expanderade i det gängade hålet. Strax kylde han ned med kylspray. Krympte en aning. Skruven gick lätt att hänga ur.

Men håller skruven någon plastdetalj, så lär denna bli skadad.

- Nja borra bort skallen är säkrast.
Börja med en klenare bort. Öka sen till 8 mm.

Luft ur plastdetaljen. Nu är det sen en smal sak att svetsa fast en mutter på skruvresterna. Ge på svetsade muttern en ordentligt smäll medans metallen är ordentligt het, mörkröd.
Då krymper metallen i själva gängorna litet och skruven sitter loss.

A A_Camera skrev:
det förstör definitivt allt runtom skruven.
Några duttar med en pinne behöver inte skada det som är runt nämnvärt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.