Hej omtalat ämne med sioo:x. Köpte ett hus 2020 som är byggt 2017. 2022-2023 byggde jag till 120 kvm och valde en annan färg (demidekk).

Sioo:x behandlade panelen är knappt 10 år gammal och börjar redan spricka på sina ställen. Norr-sidan är alldeles svartprickig av mögel. Det ska bort!

Tänkte dokumentera projektet med att strippa bort sioo:x och ersätta med en produkt som faktiskt håller. Samt eventuellt (om jag inte glömmer) även i framtiden uppdatera med hur bra (eller dåligt) det håller.

Planen är efter sökande och konsultationer att:

• Borstning — Borsta hela fasaden med en styv rotborste tills all kritning och löst material är borta.

• Prickbehandling — Spraya Jape Prick‑Fri på svarta prickar/alger och låt verka.

• Fasadtvätt — Tvätta hela ytan med Grovrent eller motsvarande. Skölj mycket noggrant.

• Torktid — Låt panelen torka helt, normalt 1–2 dygn beroende på väder - men kan ta längre tid.

• Grundning — När träet är torrt och rent: grundmåla med Visir eller motsvarande.

• Slutstrykning med demidekk infinity

Jag påbörjade projektet häromdagen, kommer börja med en fasadsida.

Första bilden är efter borstning tills det slutat krita på del av väggen

Andra bilden är efter behandling med jape

Tredje bilden är behandling med kraftvask från jotun och en till vända borstning - blev trärent. Dock så blev ytan lite luddig, hoppas det inte blir ett bekymmer då jag ska stryka på 3 lager behandling (grundning+2 ggr slutstrykning) som borde binda ihop.

• IMG_1624.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1734.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1737.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Ny plan, blev inte nöjd med hur luddig ytan blev efter fasadtvätt+rotborste. Var o köpte en satineringsmaskin med mässingstrissa som jag istället använde för att avverka ytan med. Resultatet blev en trä-ren yta, där även viss ådring kommer fram. Kommer nog fortsättningsvis endast köra på jape prick fri för att sedan gå på med satineringsmaskinen. Fasadtvätt känns överflödigt, kanhända även att mögelmedlet är överflödigt…

Passade även på att grundolja så panelen är skyddad.

IMG_1745.jpeg
Skapa konto

• IMG_1748.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1749.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1751.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
ptlf och 5 till
  • Laddar…
Varför välja plastfärg?

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Har du några närbilder på luddet och på ytan efter du kört med satineringsmaskinen?

Har ingen aning om vad diverse olika mögelmedel, fasadtvätt och maskiner kostar men för mig låter det nästan som om det vore bättre och billigare att byta ut panelen.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S
Jonathan Westling Jonathan Westling skrev:
Hej omtalat ämne med sioo:x. Köpte ett hus 2020 som är byggt 2017. 2022-2023 byggde jag till 120 kvm och valde en annan färg (demidekk).

Sioo:x behandlade panelen är knappt 10 år gammal och börjar redan spricka på sina ställen. Norr-sidan är alldeles svartprickig av mögel. Det ska bort!

Tänkte dokumentera projektet med att strippa bort sioo:x och ersätta med en produkt som faktiskt håller. Samt eventuellt (om jag inte glömmer) även i framtiden uppdatera med hur bra (eller dåligt) det håller.

Planen är efter sökande och konsultationer att:

• Borstning — Borsta hela fasaden med en styv rotborste tills all kritning och löst material är borta.

• Prickbehandling — Spraya Jape Prick‑Fri på svarta prickar/alger och låt verka.

• Fasadtvätt — Tvätta hela ytan med Grovrent eller motsvarande. Skölj mycket noggrant.

• Torktid — Låt panelen torka helt, normalt 1–2 dygn beroende på väder - men kan ta längre tid.

• Grundning — När träet är torrt och rent: grundmåla med Visir eller motsvarande.

• Slutstrykning med demidekk infinity

Jag påbörjade projektet häromdagen, kommer börja med en fasadsida.

Första bilden är efter borstning tills det slutat krita på del av väggen

Andra bilden är efter behandling med jape

Tredje bilden är behandling med kraftvask från jotun och en till vända borstning - blev trärent. Dock så blev ytan lite luddig, hoppas det inte blir ett bekymmer då jag ska stryka på 3 lager behandling (grundning+2 ggr slutstrykning) som borde binda ihop.
Liten fundering vid sidan om, om Siio(x). Ser gnäll och klaganden på denna sajt. Vi har använt Sioo för en terass med tryckt virke, la på Sioo för nu mer än 12 år sedan. Efter några år la vi på steg #2 en gång till enligt rek. Vi är mycket nöjda. Med några års mellan rum har vi gjort rent med Sioo:s egen rengöringsvätska (någon variant av vanlig såpa gissar jag). Måste finnas miljöfaktorer som leder till bra, nöjda eller dåliga resultat. Detta är i Stockholm nära Mälaren.

Fujim Fujim skrev:
Har ingen aning om vad diverse olika mögelmedel, fasadtvätt och maskiner kostar men för mig låter det nästan som om det vore bättre och billigare att byta ut panelen.
Eller bara tvätta bort möglet och måla.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fujim Fujim skrev:
Det blev min första tanke också....

Nu har TS full av energi och entusiasm gjort en liten 3m? väggsnutt, tiden får utvisa om energin och entusiasmen håller runt hela fasaden.

Nu är vi alla olika och var man är herre i sitt eget hus, men personligen kan jag aldrig se att byte till en plastfärg skulle vara något positivt, ur någon som helst aspekt.
Slamfärg är kung i min värld.

• Gilla
Filbert och 2 till
  • Laddar…
I
K Kasken skrev:
Det blev min första tanke också....

Nu har TS full av energi och entusiasm gjort en liten 3m? väggsnutt, tiden får utvisa om energin och entusiasmen håller runt hela fasaden.

Nu är vi alla olika och var man är herre i sitt eget hus, men personligen kan jag aldrig se att byte till en plastfärg skulle vara något positivt, ur någon som helst aspekt.
Slamfärg är kung i min värld.
"Väggsnutten" på bilderna är garanterat betydligt mer än 3m².

I Incinerator skrev:
"Väggsnutten" på bilderna är garanterat betydligt mer än 3m².
Absolut är den det.
Jag skrev inte heller 3m², jag menade längden på väggen, inte ytan.

F fribygg skrev:
Varför välja plastfärg?
Varför inte föreslå ett bättre alternativ istället för att fråga varför han väljer ”plastfärg”?

K Kasken skrev:
Bruk av plastfärg är bra för sågverk, trävaruhandlare och skogsägare i så måtto att det bidrar till ökad konsumtion av sågade trävaror. Fasader skulle sannolikt hellre kunna vara omålade eller slamfärgade. Plastfärg tillför knappast nån livslängd till fasaden som tjära eller linoljefärg skulle kunna göra, utan ökar snarare risken att fukt stängs in i virket så det ruttnar.
N Niklas Andersson5846 skrev:
Varför inte föreslå ett bättre alternativ istället för att fråga varför han väljer ”plastfärg”?
Hej Niklas, välkommen till forumet!
Jag föreslår gärna linoljefärg. Har du nått annat bättre alternativ än plastfärg att föreslå TS eller några egna erfarenheter innom husmålning att delge oss?

Första strykning.

Allmäna svar: sioo funkar säkert kanon på trall då det är horisontella ytor. Produkten, utifrån min förståelse, bygger på att vatten aktiverar den för att skapa skyddet. På vår fasad kritar den ohyggligt och vid varje regn är panelen dyngsur.

Valet av demidekk infinity var uppenbar då jag målat utbyggnaden med den. Säg vad ni vill om valet men så blev det :-) en väl målad fasad håller länge.

En strykning gjord, en kvar. De tog ca 3-4 timmar att slipa av den delen.

• IMG_1757.jpeg
    Skapa konto
Jonathan Westling Jonathan Westling skrev:
Första strykning.

Allmäna svar: sioo funkar säkert kanon på trall då det är horisontella ytor. Produkten, utifrån min förståelse, bygger på att vatten aktiverar den för att skapa skyddet. På vår fasad kritar den ohyggligt och vid varje regn är panelen dyngsur.

Valet av demidekk infinity var uppenbar då jag målat utbyggnaden med den. Säg vad ni vill om valet men så blev det :-) en väl målad fasad håller länge.

En strykning gjord, en kvar. De tog ca 3-4 timmar att slipa av den delen.
Plastfärg på fasaden?

F fribygg skrev:
Plastfärg på fasaden?
det tog ca 3-4 timmar att slipa av sioo:x-behandlingen.

Målningen gick snabbt.

Tror inte jag förstår din fråga..

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.