Byggahus.se

Få bort klinkerfix från betongplatta

1. Cruzze
    Medlem Nivå 7
    Hej,

Har tagit bort ca 3 m2 klinkerplattor som satt på betongplatta. Men hur får man bort fixen på smidigaste sätt?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_2326.JPG

På sina ställen är det runt 8 mm tjockt. Har gått på med huggmejsel men det förslår inte långt.
    DSC_2327.JPG

Kan man gå loss med nånting kemiskt på detta? Gillar sånt;)
    (Finns en del trådar på BH om detta men många var gamla med döda länkar eller utgångna produkter)

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
  3. T
    Allvetare · Nivå 14
    Som sagt, hyr en en handburen betongslip och dammsugare så har du slipat bort det partiet på 5 minuter och det kostar dig 500-600 kr i hyra för maskinerna.

• Laddar…
  4. Cruzze
    Medlem Nivå 7
    Jo, det får nog bli så. Min favorituthyrare i Södertälje hade lite olika varianter.

5. Cruzze
    Medlem Nivå 7
    Ok, köpte en diamantslipskiva till sliprondellen på Biltema:
    DSC_2346.JPG

Och byggde in hallen med reglar och plast och tätade med tejp i skarvar och hörnor:
    DSC_2335.JPG

Tog två timmar att slipa och kanske fem timmar att bygga in hallen.
    Men fytterackarn vad det dammade. Även om ytterdörren i hallen var öppen (den syns genom plasten) när jag slipade så hittade dammet in i alla fall. Såhär i efterhand hade jag förstås stängt av ventilationen i luftvärmepumpen då den skapade undertryck i huset i alla fall. Bild taget från den öppna ytterdörren:
    DSC_2337.JPG

Resultatet blev dock mycket bra:
    DSC_2347.JPG

Men det ligger ett tunt dammlager kvar på i princip allt i undervåningen...:sweat:

• Laddar…
  6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Som sagt, betongfräs med dammsugare så hade det vart betydligt trevligare. Sen är din klinga inte den optimala heller.