13 231 läst ·
10 svar
13k läst
10 svar
Få bort felkod på Bosch tvättmaskin
Jag har bytt kol på min maskin efter att ha fått felkod att det var dags för byte. Har följt nettoparts.se guide för att nollställa och få bort felkoden, men deras fungerar ej på min maskin. Har även googlat en del och finner endast samma guide, även dom på youtube visar samma.
Kopierat från nettoparts:
"Så nollställer du felkoden efter byte av kolborstar
1. Vrid programväljaren till kl. 18 (centrifugering)
2. Tryck ’Option’, ’Meny’ eller centrifugeringsknappen in och håll den inne
3. Vrid programväljarknappen till kl. 19 (utpumpning) och håll knappen inne i 10 sekunder (eller tills strömbrytarknappen blinkar)
4. Släpp knappen och vrid programväljaren till kl. 12 (stäng av)"
Jag har ej centrifugering kl.18 på min. Kl.18 på min är det skölning, kl.19 har jag centrifugering.
Maskinen jag har är en Bosch WAK28267sn, serie 4 Varioperfect.
Har kontaktat Bosch, men ej fått något svar. Står ej heller något i instruktionsboken.
Om någon har koll på hur man nollställer skulle det uppskattas?
3. Vrid programväljarknappen till kl. 19 (utpumpning) och håll knappen inne i 10 sekunder (eller tills strömbrytarknappen blinkar)
Jag har ej centrifugering kl.18 på min. Kl.18 på min är det skölning, kl.19 har jag centrifugering.
Har kontaktat Bosch, men ej fått något svar. Står ej heller något i instruktionsboken.
Hej, jag har exakt samma problem här...S SleepingBear skrev:Jag har bytt kol på min maskin efter att ha fått felkod att det var dags för byte. Har följt nettoparts.se guide för att nollställa och få bort felkoden, men deras fungerar ej på min maskin. Har även googlat en del och finner endast samma guide, även dom på youtube visar samma.
Samma maskin, har också precis bytt kol, men lyckas inte nollställa...
Har det löst sig för dig?
Smedjans skrev:
Jag köpte ny maskin istället för att lösa problemet då det började dra iväg i reparationskostnad. Var i kontakt med både återförsäljare och tekniker, fick ungefär samma svar av båda. Nästa sak på listan att byta var kretskort, finns två stycken.
Livslängden på denna maskin vid tvätt varje dag är ca 6 år, därav kände jag att det var lika bra att investera i en ny maskin istället.
S SleepingBear skrev:Jag köpte ny maskin istället för att lösa problemet då det började dra iväg i reparationskostnad. Var i kontakt med både återförsäljare och tekniker, fick ungefär samma svar av båda. Nästa sak på listan att byta var kretskort, finns två stycken.
Livslängden på denna maskin vid tvätt varje dag är ca 6 år, därav kände jag att det var lika bra att investera i en ny maskin istället.
Tack! blev också en ny tvättmaskin
Har samma maskin, samma felkod E:21 . Har bytt kol och fastnade vid återställning. Har pratat med en servicegirma som slagit i bosch egna manualer. Nu vet jag hur man återställer denna maskin.S SleepingBear skrev:Jag har bytt kol på min maskin efter att ha fått felkod att det var dags för byte. Har följt nettoparts.se guide för att nollställa och få bort felkoden, men deras fungerar ej på min maskin. Har även googlat en del och finner endast samma guide, även dom på youtube visar samma.
1. Stäng lucka
2. Håll inne på/av knappen
3. Vrid till position 15, på min är det syntet special ett steg åt vänster
4. Släpp på av-knappen
Jag testade ett par gånger, det gäller att vara ganska snabb tror jag.
Nu klr jag en testtvätt och allt verkar fungera !
Detta löste det för mig, hoppas det hjälper någon annan:
1. Set wheel to Off
2. Hold in the Power button
3. Turn wheel one nudge to the left
4. Wait until error message shows, then release the Power buttom
5. Set wheel to Off again
1. Set wheel to Off
2. Hold in the Power button
3. Turn wheel one nudge to the left
4. Wait until error message shows, then release the Power buttom
5. Set wheel to Off again
Jag har en tvättmaskin Bosch Classixx6 VarioPerfect och detta funkade på min. Felkod E16 och efter denna nollställning funkade den som vanligt.Petter Ulander skrev:
Har samma maskin, samma felkod E:21 . Har bytt kol och fastnade vid återställning. Har pratat med en servicegirma som slagit i bosch egna manualer. Nu vet jag hur man återställer denna maskin.
1. Stäng lucka
2. Håll inne på/av knappen
3. Vrid till position 15, på min är det syntet special ett steg åt vänster
4. Släpp på av-knappen
Jag testade ett par gånger, det gäller att vara ganska snabb tror jag.
Nu klr jag en testtvätt och allt verkar fungera !
Stort tack! Bosch hemsida gav ingenting. Läste igenom deras sorgliga ursäkter till manualer men det stod inget alls.
Skriver min modell nedan så det kanske dyker upp högre när andra söker på problemet. Bosch tvättmaskin felkod e16 nollställ Bosch classixx 6 vario perfect . manual bosch tvättmaskin
Tror dock att jag vid
steg 4. vred tillbaka vredet till ”av”
Steg 5. Släppte ”start/stop”-knappen
Men hade vid det läget testat så många andra varianter innan jag hittade ditt råd att jag knappt tänkte på vad jag gjorde,
Grymt, så var det man gjorde! Funkade även för min Bosch WAK28267SN/18B BuilderBaab skrev:
Klicka här för att svara