Dessa krokar har suttit i sju år nu. Behöver ta bort dom men som sitter som berget! Vågar inte ta i för jag oroar mig (säkert i onödan) för att kakelplattan ska lossna.

Hur får jag bort krokarna?!

Fyra krokar fastsatta på en kakelvägg, ser mycket stadiga ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta en stark tråd. Fiskelina el likn o såga dig mellan krok o kakel.

• Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
En lite hårdare spackelspade eller ett rakblad och sakta jobba sig in bakom. Du måste ta bort lite i taget. Då är limmet svagt.

• Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
Värmepistol?

Claes Sörmland
Ännu en röst för rakblad från sidorna!

Restlimmet brukar ge sig Vim/Jif/Cif och en skursvamp. I något fall har jag kört en blandning av Yes, lacknafta och lite vatten samt skursvamp. Luktar men är väldigt effektivt på gammal tejp.

Om det är svårt att få bort hela hållaren med rakblad, så använd rakblad och gör en skåra utefter (nästan ) hela ovansidan. Droppa i bensin (= snabbast) eller lacknafta (= trevligare) i skåran. Låt verka ett tag. Fördjupa skåran och gör om hela proceduren tills hängaren lossnar. Om kapillärkraften är tillräckligt stor, så kan man skära runt om hela hängaren.

magda136 magda136 skrev:
Dessa krokar har suttit i sju år nu. Behöver ta bort dom men som sitter som berget! Vågar inte ta i för jag oroar mig (säkert i onödan) för att kakelplattan ska lossna.

Hur får jag bort krokarna?!

[bild]
tandtråd fungerar super bra 👌, jag tog bort även speglar som satt fast som berg ! lycka till

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.