DonPablo DonPablo skrev:
750/730 är missfoster. är det inte det ena, så är de det andra.
Och dom lär sig aldrig, samma med att det sätts in i nya hus och ska vara så bra.

B Bjober skrev:
Felsök. Precis som man gör varje vardagsmorgon när nått okänt objekt i sovrummet väsnas och lever om...
Jonaserik kom med ett bra och handfast råd. Testa det. Det är bara att leta tills man finner det som ligger och vibrerar mot något. Tänk glödjen när du för 0 kr lagat något som till och med värmepumpsteknikerna gick bet på.
Sant!!!! Det är svårt att veta för ibland vibrerar det lite. Men det största problemet är att det väsas som att där inte fanns ngn ljuddämpning längre. Ska öppna upp och kolla !! Jag hade blivit glad om de bara var nya lager som behövts till fläkten för 30:- 😅
DonPablo DonPablo skrev:
750/730 är missfoster. är det inte det ena, så är de det andra.
jag hade egentligen föredraget en luft luft pump och en vanlig varmvatten beredaren men det får man inte i nya hus. Blir ej godkänt av miljö/kommunen
Mindre risk för krångel

• Öppen värmepumpsfläkt med synliga slitage och smuts, potentiellt i behov av underhåll eller lagerbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R Riki76 skrev:
jag hade egentligen föredraget en luft luft pump och en vanlig varmvatten beredaren men det får man inte i nya hus. Blir ej godkänt av miljö/kommunen
Mindre risk för krångel
Och bara skit med vad BBR säger och det med godkännandet stupar, vad i H-E har dom med att göra vad min värmekälla är, kan man fråga sig, en sådan klarar inte att värma om en mindre tillbyggnad tillkommer.

J jonaserik skrev:
Och bara skit med vad BBR säger och det med godkännandet stupar, vad i H-E har dom med att göra vad min värmekälla är, kan man fråga sig, en sådan klarar inte att värma om en mindre tillbyggnad tillkommer.
Ja när vi fick vårt hus (smålandsvilllan) 2011 så frågade jag om man var tvungen att ha en sån Nibe 750. -Ja annars förlorar du garantin på grunden och miljö verket godkänner inte en luft luft. (Måste vara ngt värde per kvadratmeter i watt…) Jag kanske har skog och vill bara elda i kombo med en luft luft. Men nä du måste ändå köpa ett dyrt godkänt värmesystem 😅😅😅

Jepp och det slår hustillverkarna hårt på, vad tror du att dom betalar för en sådan, skitpengar men tar bra betalt för den. Undrar om man skulle dra det till sin spets, vad skulle hända. Det är helt fel och sanslöst med detta att det måste vara en viss produkt för att få godkänt. Det är BBR som det sitter en massa skrivbordsnissar och tycker något och kommunerna/tillverkarna måste hålla sig efter det. samtidigt så ska husen vara som en termosflaska och vara så täta fter ett visst värde , annars blir det tvärnit på godkänt. Klart är dom så täta så finns ingen naturlig vent och en fläkt ska då blåsa ut en massa vrme med ett X-antal m3 per timme. Även det har BBR bestämt. det har liksom gått lite för långt med alla regler överallt som ska följas i vårt land. Som ytterliggare grädde på moset, så får det inte vara mer än en viss effekt installerad , så en maxeffekt är stipulerad för varje hustyp av någon skrivbordsnisse. Ska se om jag kan få ihop något till BBR och fråga.

• Gilla
Riki76
  • Laddar…
R Riki76 skrev:
Sant!!!! Det är svårt att veta för ibland vibrerar det lite. Men det största problemet är att det väsas som att där inte fanns ngn ljuddämpning längre. Ska öppna upp och kolla !! Jag hade blivit glad om de bara var nya lager som behövts till fläkten för 30:- 😅

Mindre risk för krångel
Tror det är en liten lucka på sidan till vänster som du kan komma åt kompressorn.

• Gilla
Riki76
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Tror det är en liten lucka på sidan till vänster som du kan komma åt kompressorn.
Kollade kompressorn där och den väsnas. Drar man lite i den så blir väsnet aningens mindre men långt ifrån tillräckligt. Kanske kompressorn är kass eftersom den låter så, fast fortfarande fyller sin funktion…?

Kollade kompressorn genom att ta bort vänster lucka ,och den väsnas. Drar man lite i den så blir väsnet aningens mindre men långt ifrån tillräckligt. Kanske kompressorn är kass eftersom den låter så, fast fortfarande fyller sin funktion…?
(Hade kompressorn en sliten kolv eller turbin, jag vet inte?) så låter det som om den är sliten?
Kompressorfötterna är mjuka och fina.

Precis, en sliten kompressor låter mer än en ny. Markant skillnad.

• Gilla
Riki76
  • Laddar…
Ja låter ju som rent kompressorljud så jag tror också det är den som kan vara sliten.

• Gilla
Riki76
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.