Jag har ingen tur med mina vitvaror. Allt Electrolux rasar ju efter ett par år så jag satsade på en Miele G4203SCUCLST när jag var tvungen att byta diskmaskin. Miele ska ju hålla 20 år typ.
Nu efter lite drygt 5 år har jag fått byta pumpen en gång och kämpar nu med allt mer frekventa F51 felmeddelanden.

Enligt Miele så ska det betyda fel på trycksensorn... men oftast så funkar det att bara stänga av och prova igen.

Är det ngn som bra förslag på åtgärd? Är trycksensorn ngt man kan byta själv annars?
 
Brukar ofta vara rengöringsbehov. Har du kollat på YouTube?
 
  • Gilla
Hansssss
  • Laddar…
K Kane skrev:
Brukar ofta vara rengöringsbehov. Har du kollat på YouTube?
Jag har letat en massa på Youtube men inte hittat något som direkt hjälper. Jag har rengjort filter och pump och kört rengöringstabletter och högsta temperatur osv.
Youtube videon blandar en massa grejer själv men jag tänker att rengöringstabletterna borde vara ungefär det samma.
 
Kollade lite snabbt och hittade denna tysk som har haft den felkoden. Bakpulver och citronsyra....
Visar lite också hur systemet funkar.
 
H Hansssss skrev:
Jag har ingen tur med mina vitvaror. Allt Electrolux rasar ju efter ett par år så jag satsade på en Miele G4203SCUCLST när jag var tvungen att byta diskmaskin. Miele ska ju hålla 20 år typ.
Nu efter lite drygt 5 år har jag fått byta pumpen en gång och kämpar nu med allt mer frekventa F51 felmeddelanden.

Enligt Miele så ska det betyda fel på trycksensorn... men oftast så funkar det att bara stänga av och prova igen.

Är det ngn som bra förslag på åtgärd? Är trycksensorn ngt man kan byta själv annars?
är det trycksencorn sitter den på pumpen lätt att byta
 
Det här ser ju inte så bra ut. Men hett vatten, syror, rengöringsprogram och dylikt har ju inte hjälpt. Hur löser jag upp den svarta proppen... om det nu är den som är problemet?
 
  • Närbild av en diskmaskins inre del med smutsig vätska i en behållare och tydlig svart avlagring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hansssss skrev:
Det här ser ju inte så bra ut. Men hett vatten, syror, rengöringsprogram och dylikt har ju inte hjälpt. Hur löser jag upp den svarta proppen... om det nu är den som är problemet?
är det en propp eller bara en beläggning?
oavsett vilket är det tveksamt om det påverkar
 
returen returen skrev:
är det en propp eller bara en beläggning?
oavsett vilket är det tveksamt om det påverkar
Inte lätt att veta. Det är rejält svart, men det är svårt att se genom grumlig plast. Men det står vatten högre upp i alla fall.
 
  • Plastbehållare med vattennivå och elkomponenter synliga genom halvgenomskinlig plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hansssss skrev:
Inte lätt att veta. Det är rejält svart, men det är svårt att se genom grumlig plast. Men det står vatten högre upp i alla fall.
annan tank...
 
Den eventuella proppen kommer jag inte vidare med. Ser inget sätt att skölja/lösa bort den.
Jag provade att ta bort trycksensorn och rengöra den och nu startar maskinen oftare utan felmeddelande. Det dyker fortfarande upp ganska ofta men innan behövde jag ofta starta om 50 ggr innan den gick igång. Nu har det skiftat mellan 0-4 omstarter... så går n bättring iaf. Men innebär det att jag är på rätt väg men inte rengjort tillräckligt bra/mkt?
 
H Hansssss skrev:
Den eventuella proppen kommer jag inte vidare med. Ser inget sätt att skölja/lösa bort den.
Jag provade att ta bort trycksensorn och rengöra den och nu startar maskinen oftare utan felmeddelande. Det dyker fortfarande upp ganska ofta men innan behövde jag ofta starta om 50 ggr innan den gick igång. Nu har det skiftat mellan 0-4 omstarter... så går n bättring iaf. Men innebär det att jag är på rätt väg men inte rengjort tillräckligt bra/mkt?
trycksensorn är en bov i dessa maskiener
har du fått det bättre med rengöring så byt till en ny á 1500.-
 
  • Gilla
Hansssss
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.