116 683 läst ·
366 svar
117k läst
366 svar
Extremt tillägg på faktura
Varför skriver han vad de skall betala då???F frityreldarn skrev:
UTAN EVENTUELLA TILLÄGG???
Som tur är finns det mycket öststatare som gör dessa jobb på överenskommen tid, till priset man har sagt och de städar efter sig.
Tar även med sig skräpet till återvinningen.
Så bättre att anlita dem för de verkar veta hur det fungerar med pris till kund!
Och där vehöver man inte ens bekymra sig om ROT-avdraget för det blir bra pris ändå...
Hahah, och där drog vi alla svenska hantverkare över en kam!S Seaknight skrev:Varför skriver han vad de skall betala då???
Som tur är finns det mycket öststatare som gör dessa jobb på överenskommen tid, till priset man har sagt och de städar efter sig.
Så bättre att anlita dem för de verkar veta hur det fungerar med pris till kund!
Och där vehöver man inte ens bekymra sig om ROT-avdraget för det blir bra pris ändå...
Men då vet vi att du använder utländsk, svart arbetskraft, som dumpar dina byggsopor i skogen eller en vändplan ist för på återvinningen.
Självbyggare
· 253 inlägg
Du riskerar inte att betala mer än det hantverkaren krävt samt 10 procent av rättegångskostnaderna, vilket inte blir så stora i ett sånt här fall.P perolito skrev:Båda har rätt men också har båda fel!!!
Offerten har kunnat se betydligt bättre ut! Tolkningen av den kan vara precis som TS gjort, men också precis så som hantverkaren menar! MEN att egen tolkning gjorts är en dyrbar läxa. Detta skulle tydlig utretts innan arbete påbörjats. Att hantverkaren i offerten delat upp arbete och material, bil, maskin kostnad är för att kunden skall kunna se ROT.
Vad gäller för x-material 63.000kr så är det absolut inte omöjligt för allt det som TYDLIGT står EXL i offerten. Men detta måste tydligt redovisas.
För övrigt anser jag att har han ett högt timpris och det är utan moms! Man offererar inte privatpersoner utan moms. Redan där hade jag börjat att fundera,
Att ta detta till Tingsrätten skulle jag definitivt aldrig våga! Är du nöjd med jobbet? Isf kompromissa!
/Per
Håller med dig här. Jävligt dåligt skrivet av hantverkaren. Nästan så att planerade för ett missförstånd.H Husare17 skrev:Se offert. Vid fakturering tillkom nästan 63.000 i olika materialkostnader, el/vvs/spån/skruv osv. Vi bestrider såklart, men han är kaxig och säger att material i offert endast gäller snickerier. Jorå, det borde vi ju absolut förstått, framför allt när vi inte var nöjda med den första offerten på 150.000...
Vi tycker att offerten tydligt visar en uppdelning av arbete och material längst ner. Varför skriver man så klantigt om det inte är så man menar? Vi lär ju inte vara de förstaspm sedan reagerar. Detta gäller ett mindre kök.[bild]
hade ett liknande problem med en faktura för en bastu. De gav offert på 100k. Skickade sen faktura på 250K. Betalade en advokat att skicka ett brev där denne förklarade att enligt svensk lag kan man inte överstiga mer än 15%. Hörde aldrig tillbaks från den entrepenören efter det.
Medlem
· västra götaland
· 92 inlägg
J Jörgen Ö skrev:
S Seaknight skrev:Varför skriver han vad de skall betala då???
Ja om du väljer svart arbetskraft från öststaterna som sedan en svensk firma får göra om det är upp till dig. Det finns inga formkrav på var det skall stå på en offert de olika delarna, bara ATT vissa saker skall stå med. Sedan finns det "tydlighet" som formkrav. En offert med otroligt liten stil, tättskrivet utan radavstånd på 25 sidor, där det står mitt inne i offerten att "offererat pris är utan material" den striden kommer hantverkaren troligen förlora i en rättegång.S Seaknight skrev:Varför skriver han vad de skall betala då???
Men en offert där det är kanske 10-20 rader där det på vissa rader står "exkl material" den är helt klart tydlig så det räcker. Finns inget som helst krav att det skall stå exakt bredvid summan av offererat pris. Självklart hade det varit ÄNNU tydligare om det hade gjort det.
Sedan är det så att inom exempelvis entreprenadbranchen kan jag tänka mig att de flesta kör på en sorts upplägg när man gör en offert och då gör alla på samma sätt eftersom det skickas offerter och räkningar till andra inom samma branch väldigt mycket. Givetvis använder man samma upplägg när man offererar en privatperson. Och inom entreprenadbranchen handlar arbetena ofta om väldigt stora pengar, med en viss större eller mindre vinst redan på materialet. I det läget sitter man kanske inte på sin dator och skriver ett dokument i Word där man lägger in de olika delarna av vad som skall med, på en självvald plats. Man har troligen Wismas program vilket är hyelt sanslöst bra, och alla andra har säkert samma program så man är van vid det upplägget. Men det är inte samma sak som att man måste följa den mallen. Man måste däremot ha med ett visst antal parametrar såsom moms, summa, kund med mera. Och även vad som ingår eller inte ingår.
Självbyggare
· 253 inlägg
Jag skulle snarare säga: "Hantverkaren har formulerat offerter fel och jag lider med TS som tvingas brottas med det här." Som proffs tycker jag att man har ett stort ansvar i kontakten med lekmän.C Chandler skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Varför inte bara be om kopior på kvitton för allt inköpt material och bekräfta uppgifterna? Problem solved.
Det är helt uppenbart att material är inräknat eftersom att det står så i summeringen längst ner. Det kan inte förstås på annat sätt och jag hade aldrig i livet betalat en krona mer än den totalsumma som hantverkaren till och med fetstilat.T Tiger79 skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 617 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 617 inlägg
Eller så avvisar KFM, och driver inte,N Nybben86 skrev:
Allt det där verkar rimligt och bra, för den som är insatt. Men jag måste nog få påpeka en sak som tycks lite här och var framstå som en blind punkt för många här.. Det är för det första en stor skillnad att offerera till verksamheter; alltså skillnad på professionella upphandlares förståelse för former och även för olika slags "rimligheter".. som, vad olika saker kan tänkas kosta. Men för det andra.. och detta är viktigt, privatkunder, många av dem.. även privatkunder som borde veta bättre.. som varit med ett tag, kan gå bet på läsning av priser.. I all synnerhet om det rör beställningar som man aldrig gjort innan. Man är lekman.F fastighetsskötaren skrev:Ja om du väljer svart arbetskraft från öststaterna som sedan en svensk firma får göra om det är upp till dig. Det finns inga formkrav på var det skall stå på en offert de olika delarna, bara ATT vissa saker skall stå med. Sedan finns det "tydlighet" som formkrav. En offert med otroligt liten stil, tättskrivet utan radavstånd på 25 sidor, där det står mitt inne i offerten att "offererat pris är utan material" den striden kommer hantverkaren troligen förlora i en rättegång.
Men en offert där det är kanske 10-20 rader där det på vissa rader står "exkl material" den är helt klart tydlig så det räcker. Finns inget som helst krav att det skall stå exakt bredvid summan av offererat pris. Självklart hade det varit ÄNNU tydligare om det hade gjort det.
Sedan är det så att inom exempelvis entreprenadbranchen kan jag tänka mig att de flesta kör på en sorts upplägg när man gör en offert och då gör alla på samma sätt eftersom det skickas offerter och räkningar till andra inom samma branch väldigt mycket. Givetvis använder man samma upplägg när man offererar en privatperson. Och inom entreprenadbranchen handlar arbetena ofta om väldigt stora pengar, med en viss större eller mindre vinst redan på materialet. I det läget sitter man kanske inte på sin dator och skriver ett dokument i Word där man lägger in de olika delarna av vad som skall med, på en självvald plats. Man har troligen Wismas program vilket är hyelt sanslöst bra, och alla andra har säkert samma program så man är van vid det upplägget. Men det är inte samma sak som att man måste följa den mallen. Man måste däremot ha med ett visst antal parametrar såsom moms, summa, kund med mera. Och även vad som ingår eller inte ingår.
Just i det här ärendet, som saken rör, så saknas här närmare uppgifter om vilket material som faktiskt tillkommit, så det är lite svårt att sia om utfall; men av den info som framgår här -- och detta är viktigt -- så är det faktiskt inte helt orimligt att lekmannen inte har vana och kunskap nog för att rimlighetsberäkna .. s.a.s. att de där olika exkluderade posterna rimligen inte inryms i där nämnda 29'..
Hur som.. så borde entreprenören inse, att hen är den part som ska tillse att det inte finns olika möjliga tolkningar på det skrivna när hen ingår avtal med en lekman/konsument.
Där står lekmannen nu och tror en sak.. medan proffset tror eller vet något helt annat. Ansvaret för röran vilar tyngst på entreprenören.
Medlem
· västra götaland
· 92 inlägg
Det är inte det saken gäller.SimpleCookie skrev:
Saken gäller att TS tycker att även det som står "exkl material" ingår i de 108000kr som står på offerten, medan hantverkaren tycker att står det exkl material så ingår inte det materialet i offerten.
Medlem
· västra götaland
· 92 inlägg
Absolut så sitter konsumenten, den privata, i en otroligt mycket bättre sits än hantverkaren rent allmänt.RACS skrev:
Eller så avvisar KFM, och driver inte,
Allt det där verkar rimligt och bra, för den som är insatt. Men jag måste nog få påpeka en sak som tycks lite här och var framstå som en blind punkt för många här.. Det är för det första en stor skillnad att offerera till verksamheter; alltså skillnad på professionella upphandlares förståelse för former och även för olika slags "rimligheter".. som, vad olika saker kan tänkas kosta. Men för det andra.. och detta är viktigt, privatkunder, många av dem.. även privatkunder som borde veta bättre.. som varit med ett tag, kan gå bet på läsning av priser.. I all synnerhet om det rör beställningar som man aldrig gjort innan. Man är lekman.
Just i det här ärendet, som saken rör, så saknas här närmare uppgifter om vilket material som faktiskt tillkommit, så det är lite svårt att sia om utfall; men av den info som framgår här -- och detta är viktigt -- så är det faktiskt inte helt orimligt att lekmannen inte har vana och kunskap nog för att rimlighetsberäkna .. s.a.s. att de där olika exkluderade posterna rimligen inte inryms i där nämnda 29'..
Hur som.. så borde entreprenören inse, att hen är den part som ska tillse att det inte finns olika möjliga tolkningar på det skrivna när hen ingår avtal med en lekman/konsument.
Där står lekmannen nu och tror en sak.. medan proffset tror eller vet något helt annat. Ansvaret för röran vilar tyngst på entreprenören.
Men vi vet ju inte varför det står "exkl material", det som TS vill få fram är inte att materialet är för dyrt, han vill ha fram att materialet där det står "exkl material" de skall han inte betala alls?
Om skälet till att det står exkl material är att hantverkaren vill hoppas att kunden bara läser en enda mening, nämligen slutsumma och inget annat och därmed accepterar offerten, eller att det är för att kunden redan har lister, eller inte bestämt sig för lister ännu det förtäljer inte historien. Hade kunden redan lister eller vill bestämma sort sedan, då tycker jag det känns väldigt naturligt att man skriver exkl material?
Jag var med de på återvinningen, vi slängde ju det på instämpling på mitt kortJ Jörgen Ö skrev:
Så det hamnade inte i skogen