44 714 läst ·
505 svar
45k läst
505 svar
Extrema elpriser i södra Sverige
Busch arbetade som utomhusmålare i fem (tror jag) säsonger. Eftersom utomhusmåleri oftast inte bedrivs på vintrarna så var arbetet antagligen inte sammanhängande, men nog borde det bli en del arbetslivserfarenhet av det ändå.Mikael_L skrev:
Det kommer förhoppningsvis bli tydligt denna vinter för en majoritet av svenskarna att vi behöver välja den sorts politiker (om knappa 10 månader) som kan och vill ta beslut om byggande av ny baskraft.N noone70 skrev:
Pratkvarnar, kappvändare och vindkraftverk är nog bra men inte ger de stabil elproduktion och god tillgång på prisvärd elkraft alla dygnets timmar hela året.
Visst, men är det lämpligt att ersätta svensk kanske 50 eller 100 årig vattenkraft med folsikraft från ryssland?N noone70 skrev:
Även om vi äter svensk ärtsoppa eller kålpudding 3ggr om dan kan vi ju omöjligt själva producera gas i tillräcklig mängd den dag eller ens timme som gaskranen är stängd eller ens strypt.
Försöken och driften med svensk biogas tvivlar jag på miljönyttan och om det är ekonomiskt hållbart, sannolikt är det bättre att bygga kraftvärmeverk och elda med svenskt biobränsle
Hobbyelektriker
· E
· 15 391 inlägg
Tror det var lite raljant satir...F fribygg skrev:Visst, men är det lämpligt att ersätta svensk kanske 50 eller 100 årig vattenkraft med folsikraft från ryssland?
Även om vi äter svensk ärtsoppa eller kålpudding 3ggr om dan kan vi ju omöjligt själva producera gas i tillräcklig mängd den dag eller ens timme som gaskranen är stängd eller ens strypt.
Försöken och driften med svensk biogas tvivlar jag på miljönyttan och om det är ekonomiskt hållbart, sannolikt är det bättre att bygga kraftvärmeverk och elda med svenskt biobränsle
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborsen/
Snittpris på 271öre/kwh idag i SE3 och SE4 måste vara rekord igen? Känns som att det blir att hålla kaminen varm och huset släckt. SE1 över 200öre/kwh också. För en vecka sen var snittet 15öre/kwh i SE1...
Snittpris på 271öre/kwh idag i SE3 och SE4 måste vara rekord igen? Känns som att det blir att hålla kaminen varm och huset släckt. SE1 över 200öre/kwh också. För en vecka sen var snittet 15öre/kwh i SE1...