Varför kan man inte lägga dubbla kablar på en huvudbrytare, när det går alldeles utmärkt att göra detsamma på en JFB? Bifogade två alternativ är hämtade ur Elsäkerhetsverkets anvisningar för installation av jordfelsbrytare. Är någon felaktig? I bild 2 kan förresten JFB 2 utlämnas!

• modell 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • modell 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
TomErlandsson
  • Laddar…
Det kan gå bra att lägga in dubbla ledare.
Men bara om tillverkaren av huvudbrytaren eller jordfelsbrytaren tillåter detta.
Det är tillverkaren av respektive produkt som bestämmer detta inte elsäkerhetsverket.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nu har ju inte Elsäkerhetsverket nått att göra med hur man lägger in ledningarna på tex en huvudbrytare. Det är tillverkaren av brytaren som bestämmer hur det ska vara.
Det är pinsamt hur sakta man skriver :o

Tillverkaren av respektive produkt bestämmer även följande.

min och max tillåten area, av anslutna ledare
Samt vilken typ av ledare, ex EK, FK, RK eller samlingsskena
om olika typer av ledare får blandas.
om olika areor får blandas
uppskalningen längd
åtdragningsmoment.
allt detta kan de bestämma efter som de har provat produkten enligt deras anvisningar.
och fått den godkänd enligt de normer som den är provad efter.
Och installatören ansvarar för att han följer tillverkarens anvisningar.

Redigerat:
Eller ska man koppla på efter JFB och endast sätta in 6 säkringar i skåp 2?

Jag tycker det blir mer överskådligt om JFB sitter i den centralen som den betjänar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
jag tycker att det är på plats att påpeka att de "allvarliga följder" som talas om i inlägg #30. Dvs. om man kopplar in undercentralen fel, så att nollan kan brytas av jfb i huvudcentralen, men faserna går obrutna till undercentralen. Eller överhuvudtaget alla fel som innebär att man får en bruten nolla, men faserna igång.

Det är att man då får varierande spänning till alla enfas uttag och apparater. Spänningen varierar "slumpartat" mellan 0 och 400V. Om en apparat som är avsedd frö 230V utsätts för 400V så har du en överhängande brandrisk. I bästa fall blir bara apparaten förstörd.

Det krävs lite förståelse av trefasteorin för att man skall inse att detta kan hända. Därför är det ett förrädiskt fel för hempulare med begränsade kunskaper i ellära, men även för en del utbildade elektriker som kanske inte prioriterat den teoretiska delen av undervisningen. Om man inte begriper vad som händer så kan det vara svårt att inse hur viktigt det är att göra rätt. Detta är inte en felkoppling som löser en säkring, eller gör att något inte fungerar. Det är en felkoppling som bränner ned hus.

Det tror jag inte.

Du skriver att elektrikern gjorde en liten miss! Håller med om att man ska lämna plats för utbyggnad av installationen men....
Missade han 6 matningar och ett astro-ur på övervåningen i ett nybyggt hus???
När du ändå håller på, försök att dra tomrör mellan centralerna för nästa gång du ska uppdatera din installation kommer du behöva dom!
Lycka till!

Han drog ner några tomrör från öv men lämnade ingen plats i centralen. Dom tyckte jag kunde använda säkringar med halva bredden men jag tycker det känns lite "B". Har ett 50rör går mellan centralerna nu. Det blir svårt att få in mer då spångolvet redan är på plats nu... Kan man dra lösa 6mm2 kablar i 50rör (gult som man lägger i marken) eller ska det gå en mindre slang i slangen?

Tror inte att dessa är tillåtna för FK. De är avsedda för kabel. Så säkras är att dra i kabel eller FK i flexslang. Det finns ju plats :)

Som jag misstänkte

Har kommit på ett nytt eventuellt problem med det här...
Jag har dragit upp två tändtrådar till utebelysningen som jag ska koppla till astrouret. Problemet är ju att nollan till utebelysningen kommer från skåpet på nedervåningen och fas (tändtråd) från skåpet på öv. Vad händer då om JFB löser ut i skåpet nere? Inget bra misstänker jag...
Hur löser man detta?

Tar du fas och nolla från olika centraler KOMMER JFB att lösa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.