A
Jag skulle aldrig få för mig att dra en 2,5 mm som vidarematning om den inte är individuellt avsäkrad. Allt som ligger avsäkrat på mätarsäkringarna ska vara dimensionerat för 25A, tycker jag.

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Ska man vara petig så är normalt inte huvudbrytare godkända för överkoppling (även om det ofta görs ändå). Det bästa är att sätta en fördelningsplint innan HB i den befintliga centralen och koppla vidare från denna.

• Gilla
R Göran och 1 till
  • Laddar…
Anders Johansson skrev:
Ska man vara petig så är normalt inte huvudbrytare godkända för överkoppling (även om det ofta görs ändå). Det bästa är att sätta en fördelningsplint innan HB i den befintliga centralen och koppla vidare från denna.
Med denna åtgärd får man väl två HC i en byggnad. Är det inte lite opraktiskt? När åskan går så måste man stänga av på fler ställen?

R Göran skrev:
Med denna åtgärd får man väl två HC i en byggnad. Är det inte lite opraktiskt? När åskan går så måste man stänga av på fler ställen?
Eller på mätartavlan....bäst är nog att isf skruva ur säkringarna....

Som stadsbo med markkabel in i huset slår jag aldrig av strömmen när det åskar, däremot är det praktiskt att kunna slå av den ena centralen för att kunna jobba i den andra.

Poängen var i alla fall att fördelning bör ske i en plint som är avsedd för detta.

Jag tycker det hela verkar krångligt och onödigt.

Byt ut ett par säkringar som bara tar en halv modulbredd istället så får du i dina 6st säkringar som behövs.

Förövrigt så blir det alltid mer säkringar än vad man tror i en central. Bättre att alltid ta en större än vad man tror.
Man bör ju rimligtvis lämna kanske 20% ledigt i en central för evt utbyggnad. Nu är det inget krav i en bostad men kostnaden det kostar då är mindre än vad det blir då man i framtiden måste lösa ett problem man sket i att lösa när man kunde gjort det smidigt för sig från första början.

Hade jag fått bestämma hade jag haft ett dubbelt så stort elskåp. Men nu är inte fallet så...
Nu har jag redan dragit elen på öv för ett eget skåp dör jag kommer att ha 6st 10A säkringar, ett astro ur, jordfelsbrytare och en huvudbrytare. Jag kommer att mata skåpet med 5x6mm2 kablar från inkommande på huvudbrytarrn på nedervåningen.
Ngt som verkar galet?

Inte vad jag kan se, förutom det som redan påpekats om att överkoppla på huvudbrytaren.

Det blir bra.

Enda praktiska svårigheten kan bli att ansluta ledningen i matande central. Formellt är det få huvudbrytare som tillåter två ledare på anslutningsterminalen, men bara du ser till att det blir bra kontakt så. Sedan ska N och PE in på bra ställen också.

Vid problem kan kanske en anslutningsfördubblare vara användbar
https://www.storel.se/productInformation.action?productCode=2120036

9538880929822.jpg

Gabbe1 skrev:
Inte vad jag kan se, förutom det som redan påpekats om att överkoppla på huvudbrytaren.
Att gå på efter brytaren? Eller i mätarskåpet?

Bo.Siltberg skrev:
Det blir bra.

Enda praktiska svårigheten kan bli att ansluta ledningen i matande central. Formellt är det få huvudbrytare som tillåter två ledare på anslutningsterminalen, men bara du ser till att det blir bra kontakt så. Sedan ska N och PE in på bra ställen också.

Vid problem kan kanske en anslutningsfördubblare vara användbar
[länk]

[bild]
Tycker det ser ut att vara gott om plats i brytaren får dubbla kablar. Men sen är ju frågan om det är ok att göra så...
N och PE kan man väll ansluta på respektive skena?
Kanske jag bara ska dra kablarna och låta en elektriker ansluta😳

Ja, jag menade bara att det inte är ok att lägga dubbla kablar på alla typer av huvudbrytare, sen att det antagligen ändå funkar att göra så är ju en annan sak.

PE ansluts såklart på PE skenan, däremot N bör normalt inte anslutas på N skenan då denna troligen ligger bakom en JFB, bryts nollan (men inte faserna) kan det leda till allvarliga skador på ovanvåningen.
N bör anslutas parallellt med inkommande nolla i nedanvåningens central, exempelvis på jordfelsbrytarens anslutning för inkommande nolla.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Eller på den plint för inkommande nolla som dom flesta centraler har.

Min nolla går raka vägen till JFB.

Som jag misstänkte, i detta fall blir det ett mycket allvarligt fel om nollan till övervåningens central ansluts på nollskenan i bottenvåningens central.
När/om din JBF löser ut så kommer förbindelsen till nollskenan brytas, därmed skulle även övervåningens central tappa nollan.

Nuförtiden då det nästan alltid används JFB så måste man tänka till ett par ggr extra när det gäller just undercentraler och/eller vidarekoppling till andra centraler. Det är ganska lätt att göra en tankevurpa med nollan som kan få allvarliga konsekvenser.

• Gilla
Bävern88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.