Vi råkade också ut för detta. Jag hade till och med förberett och skrivit ut ansökan om lagfart (enkelt att göra på Lantmäteriets webbplats), men uppmanades av banken att låta bli, då de skulle ordna allt. Dock utan att med ett ord nämna att de skulle ta 600 kr för besväret. Detta var också Swedbank, och vi har senare flyttat lånen till en annan bank (med lägre ränta och utan de avgifter som Swedbank lägger på för det ena och andra).

Testa reaktionen om du säger att du bestrider! Visserligen kommer banken troligen att vinna en juridisk tvist om båda parter står på sig. Men din protest KAN resultera i att banken helt sonika stryker fakturan om du sakligt förklarar varför du känner dig lurad. Banken har åtminstone inte skrikit i ditt öra att "service" kostar pengar. "Badwill" kostar också kosing...

Berätta sen gärna för oss andra hur det gick.

Har bestämt mig för att inte bråka mer med banken om detta, tycker visserligen att det är ganska fult av dem att inte vara tydliga med att de lägger på avgifter utan att säga något om det, men jag vill inte göra det bökigare än vad det redan är att fixa köpet. Men nog kommer jag att komma ihåg detta när det är dags att fundera på att lägga om lånen, är ju inte direkt något som uppmuntrar till trofasthet som bankkund.

Berätta det för Swedbank. Rakt av, och rensa luften.

Allt beror på vilken förhandlingssituation du har. Är du en bra kund med bra marginaler, låg belåningsgrad, alla affärer i banken etc. För info är det svårt = kostsamt att byta bank om du binder lånen. Då måste du vänta tills de omförhanlas. Istället för att vara förbaskad hade jag ifrågasatt varför det kostar pengar och att andra personer du känner inte betalar något avgift. Gå till annan bank och få offert. Jag betalade inga avgifter till min bank vid mitt husköp, inga årsavgifter för kort eller Internet. Gratis att träffa jurist och skriva samboavtal och testamenta i samband med husköp så visst finns det förhandlingsutrymme. Men man måste fråga och vara beredd på att byta! Lycka till!

Det JAG tycker är lite skunkaktigt är att handläggaren - under sken av allmänt servicesinne - "krängt" en kommersiell tjänst utan att berätta att tjänsten kostar pengar. Detta handlar inte om "förhandlingsläge". Det handlar om god ton och sund affärsetik!

billy_baver skrev:
Testa reaktionen om du säger att du bestrider! Visserligen kommer banken troligen att vinna en juridisk tvist om båda parter står på sig. Men din protest KAN resultera i att banken helt sonika stryker fakturan om du sakligt förklarar varför du känner dig lurad. Banken har åtminstone inte skrikit i ditt öra att "service" kostar pengar. "Badwill" kostar också kosing...

Berätta sen gärna för oss andra hur det gick.
Precis så gjorde jag vid vårt husköp.
Det resulterade i att banken strök avgiften och ursäktade sig.

Vårt förhandlingsläge var visserligen starkt då det hängde ihop med att vi samtidigt bytte bankman. Vi hade fått direkt dålig handläggning av vårt köp där löften inte hölls, papper inte var förberedda enligt våra krav, med mera.

MrPlow
Vår bank (Handelsbanken) vill ha 1000 kr för att söka lagfarten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.