Mikael_L
Jag anser att man inte ens behöver krångla så mycket, detta verkar ligga såpass inom marginalen att vi kommer långt med det som är tabellerat i SS 436 40 00.

Så återigen tiny_man, vad får du fram när du kollar belastningsförmåga i tabellerna i standarden?

(Att jag kör "svaret" på detta vis är av pedagogiska orsaker, jag vill att denna tråd även blir till nytta för andra medlemmar av forumet och andra läsare.
Sitter jag och dimensionerar tillsammans med chefen min skiter vi i det pedagogiska ... ;))

• Gilla
tiny_man
  • Laddar…
T
Tack för bra svar tommib och Mikael_L

Jag får kolla i tabellerna på måndag när jag är på jobbet igen.
Nån som har nån ide vad torr sand kan ha i värmeledningskoefficient? Kan det jämföras med fritt hängande anslutningskabel?

tommib
Det kan nog stämma ja, givet att kabeln ligger just direkt i mark och inte i ett rör (vilket den inte får göra, men det vet du ju redan).

Mikael_L
tny_man, om du PM'ar din mailadress så kan jag skicka ss436 40 00 som PDF.

T
Mikael_L Mikael_L skrev:
tny_man, om du PM'ar din mailadress så kan jag skicka ss436 40 00 som PDF.
Tackar :D

T
Jag tror jag får lita på drakas tabeller och belastar min exq 5g1.5 med 16A.
Tack ni som svarat (y)

Mikael_L
T tiny_man skrev:
Tack för bra svar tommib och Mikael_L

Jag får kolla i tabellerna på måndag när jag är på jobbet igen.
Nån som har nån ide vad torr sand kan ha i värmeledningskoefficient? Kan det jämföras med fritt hängande anslutningskabel?
En fritt hängande kabel är omgiven av luft, men luftens värmeledningskoefficient är av liten betydelse, utan i detta fall kyls kabeln mest av konvektion.

tommib tommib skrev:
Sen måste du hitta en tabell som berättar för dig om värmeledningsförmågan hos torr sand. Efter det måste du antagligen ta reda på medelmarktemperaturen i just ditt område och ta höjd för de varmaste sensomrarna. Jag misstänker att det kommer bli en rätt stökig differentialekvation för att räkna ut kabeltemperatur över tid givet en viss belastning (du får nog räkna på maxbelastningen för att få säkerhetsmarginal och förenkla uträkningen).
Turlig nog behövs inga diffekvationer utan man kan läsa IEC 60287 där det finns formler att räkna ut max-belastning i Ampere beroende på markförhållandena och omgivningstemperatur mm.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hur har det gått?

Behöver du lite tips var du letar, eller vet du redan?

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.