4 159 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
EXQ 5g1.5mm2 16A?
Sida 1 av 2
Hej
Vad tror ni om att belasta en exq 5g 1.5mm2 med 16A. Den är förlagd i mark ca 30cm ner i sandjord ej i rör och kommer inte att vara ovanmark. Belastningen kommer vara konstant mellan 5-16A.
Bespara mig att man inte får gräva ner en sådan kabel och max 13A på 1.5 bla bla. Jag är auktoriserad elinstallatör utan nu är frågan kommer den brinna av eller kyler marken kabeln tillräckligt.
Vad tror ni om att belasta en exq 5g 1.5mm2 med 16A. Den är förlagd i mark ca 30cm ner i sandjord ej i rör och kommer inte att vara ovanmark. Belastningen kommer vara konstant mellan 5-16A.
Bespara mig att man inte får gräva ner en sådan kabel och max 13A på 1.5 bla bla. Jag är auktoriserad elinstallatör utan nu är frågan kommer den brinna av eller kyler marken kabeln tillräckligt.
Medlem
· Blekinge
· 12 293 inlägg
Sandens kylförmåga beror helt på sandens beskaffenhet (densitet, kornstorleksfördelning), fukten och hur hårt den är packad runt kabeln. Dessutom markens omgivningstemperatur och förläggningsdjup.
Ohms lag kan jag men jag är inte lika vass på sandjordens avkylnings effekt 30cm ner i mark. Rent teoretiskt kan du belasta en 1.5mm2 väldigt mycket. Det handlar om avkylningG goerana skrev:
Kan inte förstå varför du ställer den här frågan när du är auktoriserad.
Den måste vara helt och hållet hypotetisk.
Eftersom man inte använder den kabeln som yrkesman vid ett sånt här fall.
Har du glömt det du fick lära dig om kabeldimensionering under kursen?
Den måste vara helt och hållet hypotetisk.
Eftersom man inte använder den kabeln som yrkesman vid ett sånt här fall.
Har du glömt det du fick lära dig om kabeldimensionering under kursen?
Jag antar att du inte gått den kursen eftersom avsteg från svensk standard får göras om det anses uppfylla kraven. Så eftersom man får använda den kabeln till 16A avsäkring om man kan uppfylla kraven motsvarande svensk standard så är frågan fortfarande relevant och läskunning är du inte heller läs mitt första inlägg i tråden.U Uffe A skrev:
En viss nivå av trevlighet och kanske lite ödmjukhet också, brukar gynna att man faktiskt får svar utav alla de som sitter här och använder sin personliga tid, helt utan ersättning, för att svara på frågor. 
Jag är också fundersam på din auktorisation, men bara lite. Jag vet att det finns oerhört många auktoriserade elinstallatörer "där ute" som kan förvånansvärt lite.
Men om det gäller strömförmågan, behöver du inte ens göra avsteg ifrån 436 40 00
Om du börjar utifrån standarden, vad hittar du för dimensioneringskrav där? Kolla lite, och återkom sen.
Jag är också fundersam på din auktorisation, men bara lite. Jag vet att det finns oerhört många auktoriserade elinstallatörer "där ute" som kan förvånansvärt lite.
Men om det gäller strömförmågan, behöver du inte ens göra avsteg ifrån 436 40 00
Om du börjar utifrån standarden, vad hittar du för dimensioneringskrav där? Kolla lite, och återkom sen.
Du kommer aldrig få någon hjälp om du har den där attityden. Det är klart att folk blir fundersamma när du påstår dig vara auktoriserad elinstallatör men ställer frågor som tyder på att du inte inte ens förstår grunderna. Ta t.ex. när du skriver att man "får använda den kabeln till 16A avsäkring om man kan uppfylla kraven motsvarande svensk standard" men inte någonstans nämnt varken längden på kabeln eller vilken förimpedans du har tyder på stora luckor i förståelsen. Även om man följer rekommendationerna i Svensk standard så det inte säkert att det är tillräckligt i varje enskilt fall, utan man måste räkna på belastningen och säkerställa att utlösningsvillkoret är uppfyllt med de villkor man har. När man utför de beräkningarna används sedan tabeller för inverkan från värmeavledningen eftersom det är helt orealistisk att i praktiken räkna på den delen i detalj.T tiny_man skrev:
Redigerat:
Avsteg från standard får göras det är rätt men som tidigare påpekats så finns det andra faktorer i ditt fall som spelar in.T tiny_man skrev:Jag antar att du inte gått den kursen eftersom avsteg från svensk standard får göras om det anses uppfylla kraven. Så eftersom man får använda den kabeln till 16A avsäkring om man kan uppfylla kraven motsvarande svensk standard så är frågan fortfarande relevant och läskunning är du inte heller läs mitt första inlägg i tråden.
Jag är nyfiken på varför du funderar på det eftersom det inte är tillåtet att förlägga kabeln på detta sätt.
Hoppas därför att det är en rent hypotetisk fråga.
Och som sagt lite vanlig hövlighet här inne.
Finns ingen anledning för dig att ifrågasätta min läskunnighet
Attidyden kommer när man inte håller sig till ämnet.O Steamboy skrev:Du kommer aldrig få någon hjälp om du har den där attityden. Det är klart att folk blir fundersamma när du påstår dig vara auktoriserad elinstallatör men ställer frågor som tyder på att du inte inte ens förstår grunderna. Ta t.ex. när du skriver att man "får använda den kabeln till 16A avsäkring om man kan uppfylla kraven motsvarande svensk standard" men inte någonstans nämnt varken längden på kabeln eller vilken förimpedans du har tyder på stora luckor i förståelsen. Även om man följer rekommendationerna i Svensk standard så det inte säkert att det är tillräckligt i varje enskilt fall, utan man måste räkna på belastningen och säkerställa att utlösningsvillkoret är uppfyllt med de villkor man har. När man utför de beräkningarna används sedan tabeller för inverkan från värmeavledningen eftersom det är helt orealistisk att i praktiken räkna på den delen i detalj.
Eftersom du verkar insatt i el frågor så vet du också att längden och förimpedansen påverkar utlösningsvilkoret vilket jag inte frågade om utan frågan är kommer den bli varmare än 70 grader som tillverkaren angett är högsta drifttemperatur för kabeln. Kommer marken klara av att kyla ner kabeln tillräckligt.
Ber om ursäkt för ohövligheten.U Uffe A skrev:Avsteg från standard får göras det är rätt men som tidigare påpekats så finns det andra faktorer i ditt fall som spelar in.
Jag är nyfiken på varför du funderar på det eftersom det inte är tillåtet att förlägga kabeln på detta sätt.
Hoppas därför att det är en rent hypotetisk fråga.
Och som sagt lite vanlig hövlighet här inne.
Finns ingen anledning för dig att ifrågasätta min läskunnighet
Frågan uppkom nu när jag ska belasta den mer och kabeln var det ända jag hade hemma i stugan när jag grävde ner den för ytterbel i mark som nu har ett litet altandäck över sig.
Bästa svaret
Tja, du får väl räkna på den tänkta maxbelastningen och se hur mycket värme kabeln kommer avge. Sen måste du hitta en tabell som berättar för dig om värmeledningsförmågan hos torr sand. Efter det måste du antagligen ta reda på medelmarktemperaturen i just ditt område och ta höjd för de varmaste sensomrarna. Jag misstänker att det kommer bli en rätt stökig differentialekvation för att räkna ut kabeltemperatur över tid givet en viss belastning (du får nog räkna på maxbelastningen för att få säkerhetsmarginal och förenkla uträkningen).
Förläggningssätten med tillhörande tabeller i SS 436 40 00 är gjorda med säkerhetsmarginal. Hur stor den är kan jag inte uttala mig om. Som du säger får man göra avsteg från "reglerna" om man kan visa att man uppfyller samma säkerhet. Det är dock rätt stökigt att visa just detta så de flesta följer reglerna.
Du kan ju också förlägga en ny kabel.... Jag antar att du inte har utebelysning som drar 6-16A utan att du tänkte koppla på typ en elbil någonstans där du redan har kabeln.
Förläggningssätten med tillhörande tabeller i SS 436 40 00 är gjorda med säkerhetsmarginal. Hur stor den är kan jag inte uttala mig om. Som du säger får man göra avsteg från "reglerna" om man kan visa att man uppfyller samma säkerhet. Det är dock rätt stökigt att visa just detta så de flesta följer reglerna.
Du kan ju också förlägga en ny kabel.... Jag antar att du inte har utebelysning som drar 6-16A utan att du tänkte koppla på typ en elbil någonstans där du redan har kabeln.