Kopplade i vanlig ordning bl a in en ljusslinga i flaggstången. Dock fungerande det hela inte med husets el pga JFB löste ut. Jag kopplade med lång kabel till ett uthus utan JFB. För någon dag sedan slutade den att lysa. Jag bytte en trasig 10A. Någon dag senare slockande den igen. Medan annan utrustning på samma eldragning fungerade.

Noterade¨att skarven mellan elanslutningen och elslingan "smällt" och var av. Flaggstången var svart. Elkabeln med "falskt" jordon hade bara två ledare.

Fråga kan verkligen fukt åstadkommit detta? Det har ju varit minst 5 grader kallt hela tiden. Eller är det ett fabrikationsfel? Eller har det varit glapp och fel uppstått? Jag tycker det verkar konstigtoch obehagligt!

Troligen inte fukt, mer troligt är mekansikt fel/kortis mellan eltrådarna inne i slingan om det var en sån där slinga med små glödlampor i en plastslang...
Kinesen som satt och lödde alla de där små delarna kan ha missat ett isolationsavstånd nånstans, plastslangen blir dessutom ganska hård när det är kallt så om man då böjer den så flexar den inte som den skall utan kan slita av/deformera eltrådarna inuti

Eller var det en l.e.d eller glödljusslinga med synliga isolerade ledare ?

R Göran skrev:
Jag tycker det verkar konstigtoch obehagligt!
Exakt hur resonerade du när du insåg att det var något fel med ljusslingan eftersom den löste ut JFB men valde att koppla in den med förlängningsladd till uthuset istället för att felsöka slingan?

Ljusslangar har väl inte jordanslutning heller...., det var alltså skarvkabeln som "smällt".....Eller ?

Smällen var precis i kontakten mellan elkabeln och ljusslingan. Ingen särskild sort ClasOhlssons vanliga.

Beträffande JFB kan man ju vara efterklok. Har dock inte haft dessa så länge och efter idogt läsande på denna webb, så verkade det vara ganska vanligt att utegrejer ofta inte funkar med JFB.

Någon form av gnistgap måste det ha varit med överledning då säkringen gick men sedan vad hände när säkringen inte gick men plasten smälte?

När det väl blir dålig kontakt utvecklas värme som i sin tur leder till sämre kontakt och spiralen är igång. Detta utan att det blir kortslutning och att strömmen rusar - säkringen håller.

Dessutom får man spänningsfall över skarvsladden, vilket ytterligare minskar strömmen genom säkringen.

Det finns i installationsbestämmelserna att man måste gå upp i ledararea när kablarna är långa. Det betyder att 1.5mm2 ibland bara får avsäkras med 6A när kablarna är riktigt långa bakom säkringen.

Men någon annan här på forumet vet säkert hur långa kablarna får vara för 1.5mm2 innan man måste gå ner i säkring

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.