Jag får dessa fläckar på mina egentillverkade ekmöbler, bord och bänkar. Är det svartmögel? Det kommer liksom inifrån snarare än på ytan. Får slippa med 120 för att få bort det.
Hur gör man för att hålla detta borta från ek? Någon med god erfarenhet av ekmöbler utomhus som kan bidra med allt den vet.
Jag har testat att olja på vissa, linolhesåpa på några och även obehandlat, men oftast samma resultat. Dvs prickar så fort det är regnigt några dagar.
Hur gör man för att hålla detta borta från ek? Någon med god erfarenhet av ekmöbler utomhus som kan bidra med allt den vet.
Jag har testat att olja på vissa, linolhesåpa på några och även obehandlat, men oftast samma resultat. Dvs prickar så fort det är regnigt några dagar.
Redigerat:
J joppwolmer skrev:Jag får dessa fläckar på mina egentillverkade ekmöbler, bord och bänkar. Är det svartmögel? Det kommer liksom inifrån snarare än på ytan. Får slippa med 120 för att få bort det.
Hej.
Vet inte vad det är för prickar, dock så gällande oljan så skrev du att du använt linolja, är det kokt/rå eller blandad linolja?
Jag hade rekomenderat att du slipar möbeln och sedan späder du kokt linolja med terpentin (max 50/50), för att detta ska gå in på djupet i virket.
Vh Alexander
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara