P
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är ju enkelt om man ser till att inte behöva så mycket el. Kyl, frys, ladda mobilen är ju basalt. Om man i nödfall kan köra uppvärmning på ved.. Jag vill ha en vedspis
Jag har redan en vedspis och kan verkligen rekommendera ett innehav. Hellre än en vedspis vill jag dock att regeringen bestämmer att Sverige ska ligga i tropikerna.
 
P
K karlmb skrev:
Det har ju pappa staten gjort omöjligt genom att ingen el får handlas över tomgränser utan att ett nätbolag är inblandat.
Är inte det där lite uppluckrat numera?
 
P pmd skrev:
Är inte det där lite uppluckrat numera?
Hur då? Jag får inte ens sälja lite solel till grannen.
 
P
K karlmb skrev:
Hur då? Jag får inte ens sälja lite solel till grannen.
Jag vet inte. Det var därför jag avslutade med ett frågetecken. :-)
 
P pmd skrev:
4. Hobbyister. För en del av oss är det lite kul att larva runt och titta på elproduktionen och att använda den egenproducerade elen på ett ekonomiskt bra sätt.
Det är en billigare hobby än att ha en segsegelbåt
Jajäklar i det!
Jag har segelbåt och lever offgrid.
Jag har pröjsat närmre 30K för att få in 1.5KwH per dygn.

Det är ju mer ett intresse eller en hobby.
Nu bor ju jag på båten och har inte möjlighet att ansluta el. Ibland kanske, ca 50kr per dygn så det betalar ju sig. Vid längre seglingar är det ju däremot ett måste.

Offgrid är ju för sådana som mig som bor utanför samhällen och anslutningar.

Att bygga sådana system i ett samhälle är nog mer för entusiaster, preppers och andra intresserade men visst finns det en marknad.

En ekonomisk vinst för en villa i Sverige tror jag dock inte på.
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har redan en vedspis och kan verkligen rekommendera ett innehav. Hellre än en vedspis vill jag dock att regeringen bestämmer att Sverige ska ligga i tropikerna.
Min båt är svenskflaggad och är i tropikerna.

Hos mig är det svensk lag som gäller och det är 25 grader varmt i december. 😅
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Hos mig är det svensk lag som gäller och det är 25 grader varmt i december. 😅
Det fungerar nog bara om du har vapenmakt bakom orden. 😎
Eller, ja, temperaturen i december behöver du nog inte försvara med vapen.
 
P pmd skrev:
Det fungerar nog bara om du har vapenmakt bakom orden. 😎
Eller, ja, temperaturen i december behöver du nog inte försvara med vapen.
Nej, livet och lagar är enklare än så.
 
P
Lagar gäller bara så länge alla inblandade anser att de gäller.
 
P pmd skrev:
Lagar gäller bara så länge alla inblandade anser att de gäller.
Ja, det är ju det som är så bra med demokrati, överenskommelser och konventioner.

De flesta är ju överens. 🥰
 
P
Jodå, så länge man håller sig till områden på jorden där detta gäller.
Var i tropikerna har du parkerat din båt?
 
K karlmb skrev:
Hur då? Jag får inte ens sälja lite solel till grannen.
Du kan få avsteg från koncessionsplikten för elnät om nätägaren godkänner detta.

Finns även ett antal typer av byggnader som inte omfattas av denna lag, ex skolor, industri och försvar.

Grundkravet brukar vara att det ska vara angränsande fastigheter och samma ägare.
 
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag vet inte. Det var därför jag avslutade med ett frågetecken. :)
Strängt förbjudet.
 
P pmd skrev:
Jodå, så länge man håller sig till områden på jorden där detta gäller.
Var i tropikerna har du parkerat din båt?
Västafrika.
Kap Verde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.