Oldboy Oldboy skrev:
Rent generellt är det av värde att pröva på i verkligheten för då upptäcker man alltid saker som inte kommer fram vid skrivbordet.

Edit: Vilket naturligtvis inte minskar behovet av grundlig analys av förutsättningarna innan.
Visst det är väl syftet med det hela att det förhoppningsvis ska realiseras i verkligheten och då får man svart på vitt huruvida ens modeller stämmer.

Men om modellen visar att det blir alltför dyrt alternativt dåligt är det nog bäst att skippa realiseringen.

Med en modell kan man pröva miljontals olika lösningar och välja den bästa. Och inte nog med det, man kan även simulera andra väderscenarier än de uppmätta och då även beakta hur bra olika lösningar klarar detta.
 
C cbrolin skrev:
Vad jag talar om är data för vind, sol och temperatur under minst ett par år. Och då menar jag inte medelvärden utan åtminstone med en upplösning per minut. Finns det verkligen sådan information tillgänglig för alla platser?
Vad ska du använda datan till är ju det som avgör hur noga det behöver vara. Medelvärde per minut är väldigt overkill för att göra en bra simulering för projektering.

Bra kvalitet på datan är såklart viktigt, men framförallt om man inte på förhand vet vad den ska användas till. Fast det vet man ju aldrig riktigt 😜


Temperatur
Vind
Sol
Nederbörd

Det skulle kanske vara vettigt att se hur de variablena varierar i förhållande till varandra. Men värmebehovet i huset har ju ändå en betydande tröghet som tar ut några extrema dagar
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vad ska du använda datan till är ju det som avgör hur noga det behöver vara. Medelvärde per minut är väldigt overkill för att göra en bra simulering för projektering.

Bra kvalitet på datan är såklart viktigt, men framförallt om man inte på förhand vet vad den ska användas till. Fast det vet man ju aldrig riktigt 😜


Temperatur
Vind
Sol
Nederbörd

Det skulle kanske vara vettigt att se hur de variablena varierar i förhållande till varandra. Men värmebehovet i huset har ju ändå en betydande tröghet som tar ut några extrema dagar
Om man ska samla data i flera år vill man nog inte göra det manuellt utan man kopplar givarna till en dator. När det väl är gjort kan man lika gärna samla ordentligt med data. Datorkraft är billigt idag. Det går bara en halv miljon minuter på ett år. Har man tio givare så går det åt 20 MB per år. Hur stor hårddisk har du på din dator? Onödigt att riskera att införa fel på grund av för låg samplingsfrekvens.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Jag bor i tropikerna
Bra val!
Jag röstar tveklöst på det parti som lovar att Sverige ska ligga i tropikerna.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Med offgrid, menar man då även vatten och avlopp? Vatten går ju bra men avlopp har ju en del juridiska komplikationer, om man inte som jag bor i båt. 😆
Det kanske är många som skiter i de juridiska komplikationerna?
 
P
B Byggmarodören skrev:
Ska man göra det av miljöskäl får man ju fundera på vilka utsläpp allt meckande drar med sig också. Sladden i väggen må vara tråkig, men än så länge är utsläppen runt 4-5g CO2/kWh för svenskproducerad vatten/kärnkraftel.
Kommer den från solceller är det väl 30g CO2/kWh, och riskerar bli ännu högre ju mer småskaligt det är. Lägger man till lagring (batterier eller annat) så blir siffran ännu högre.
Hur räknar du ut de värdena?
 
P pmd skrev:
Hur räknar du ut de värdena?
Det är vattenfalls livscykelberäkning för vatten o kärnkraft som säger 2.5g CO2/kWh för kärnkraft o 4g CO2/kWh för vattenkraft (och 12g CO2/kWh för vindkraft). Andra källor har lite högre värden, men runt 4-5g CO2/kWh verkar stämma bra.

Greenpeace säger solceller har 40g CO2/kWh, men finns andra källor som säger en bit under 30g också.
 
P
B Byggmarodören skrev:
Det är vattenfalls livscykelberäkning för vatten o kärnkraft som säger 2.5g CO2/kWh för kärnkraft o 4g CO2/kWh för vattenkraft (och 12g CO2/kWh för vindkraft). Andra källor har lite högre värden, men runt 4-5g CO2/kWh verkar stämma bra.

Greenpeace säger solceller har 40g CO2/kWh, men finns andra källor som säger en bit under 30g också.
Vattenfalls siffror har förmodligen mindre osäkerhet än Greenpeaces siffror. Det bör vara lättare att estimera sånt här för storskalig produktion än för småskalig.

Elproduktion lämpar sig sällsynt väl för storskalig produktion och distribution. Småskalig icke reglerbar produktion är hål i huvet nationalekonomiskt. Icke desto mindre har jag installerat solpaneler eftersom jag tror att det är bra privatekonomiskt.

Allt vurmande för egen elproduktion i avsikt att vara mer eller mindre oberoende av elnätet beror förmodligen på den politiska osäkerheten när det gäller rikets elsystem. Om statsmakterna la sig i mindre samt fattade vettiga beslut som håller långsiktigt skulle jag nog inte ha installerat solpaneler.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Givetvis går det utmärkt att leva off grid med okomplicerade traditionella lösningar. Men när media skriver om sånt handlar det alltid om någon gammal gubbe i en stuga i skogen där tiden stått stilla i 100 år.
Kommer ihåg en företagare som nog sålt något företag och gick all in på att fixa till sin villa som off-grid.
Det var ungefär som den här men han hade ett vägaslager också. (Gastuber i ett uthus på tomten).
Vet inte om man kan säga att det där var så komplicerat. Men det är klart att det var ju ovanlig teknik.

Solelen lagrades i vätgastuber och så körde han bränslecell när han skulle använda lagrad el.
Var över 10 år sedan. Så hans el blev ju dyrare än att köpa den billiga elen på den tiden.

Antagligen mer rationellt och kostnadseffektivt om någon aktör kör lagring och elproduktion i en stadsdel än att varje villa ska ha det själv.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
70% av LFP kostnaden om jag minns rätt. Men det var väl mot 100usd/kWh ner till typ 70usd/kWh som Northvolt pratade om. Finns säkert någon korrekt uppgift om man söker lite. Sen tror jag villabatterierna kommer ta ett tag innan vi faktiskt får se prisvärda sådana. Nu är det ju typ 7000:-/kWh
CATL talar om $40/kWh för deras nästa generation av Na-jon batterier. Dom borde ha ganska bra koll på kostnaderna.
Lite intressant är att verklighetens batteripriser har hela tiden hamnat lägre än prognoserna. Behöver inte bli så den här gången. Men volymer tenderar att driva fram effektivare lösningar. Och volymerna lär väl inte minska. Råvarukostnaderna ligger på $4/kWh. Så det är inte där det tar emot.

Pris lär vara fob deras fabrik i stora volymer. Men BYD levererar ju batterier till hushåll också. Och de är inga småhandlare. Kanske får se hyggliga prisfall där under de närmaste åren.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
C
D daVinci skrev:
Antagligen mer rationellt och kostnadseffektivt om någon aktör kör lagring och elproduktion i en stadsdel än att varje villa ska ha det själv.
För den stora massan har jag svårt att se att off-grid någonsin kan bli mer rationellt och kostnadseffektivt än att vara ansluten till elnätet. Trots skenande elpriser. Det är liksom ett meningslöst mål att sträva efter.

Det finns så klart en handfull undantag:
1. Enklare sommarstugor där man inte tycker det är lönt att dra in el. Här förväntar man sig dock inte att kunna leva "som vanligt".

2. Enstaka bostäder i "bushen" där det inte finns elnät men man ända vill kunna leva ett "modernt" liv. Ovanligt i Sverige, men vanligare i andra länder. Här har vi väl de "genuina" off-griddarna med ett reellt behov och lösningar som faktiskt fungerar.

3. Krisberedskap - att kunna leva ett anständigt liv om elen försvinner. Här är det inte ekonomiskt försvarbart att tänka sig att kunna ha alla elberoende bekvämligheter, utan keep it simple - se till att man kan lösa de grundläggande behoven på enkla alternativa sätt.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Det är ju enkelt om man ser till att inte behöva så mycket el. Kyl, frys, ladda mobilen är ju basalt. Om man i nödfall kan köra uppvärmning på ved.. Jag vill ha en vedspis
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Kommer ihåg en företagare som nog sålt något företag och gick all in på att fixa till sin villa som off-grid.
Det var ungefär som den här men han hade ett vägaslager också. (Gastuber i ett uthus på tomten).
Vet inte om man kan säga att det där var så komplicerat. Men det är klart att det var ju ovanlig teknik.

Solelen lagrades i vätgastuber och så körde han bränslecell när han skulle använda lagrad el.
Var över 10 år sedan. Så hans el blev ju dyrare än att köpa den billiga elen på den tiden.

Antagligen mer rationellt och kostnadseffektivt om någon aktör kör lagring och elproduktion i en stadsdel än att varje villa ska ha det själv.
Det har ju pappa staten gjort omöjligt genom att ingen el får handlas över tomgränser utan att ett nätbolag är inblandat.
 
D daVinci skrev:
Kommer ihåg en företagare som nog sålt något företag och gick all in på att fixa till sin villa som off-grid.
Det var ungefär som den här men han hade ett vägaslager också. (Gastuber i ett uthus på tomten).
Vet inte om man kan säga att det där var så komplicerat. Men det är klart att det var ju ovanlig teknik.

Solelen lagrades i vätgastuber och så körde han bränslecell när han skulle använda lagrad el.
Var över 10 år sedan. Så hans el blev ju dyrare än att köpa den billiga elen på den tiden.

Antagligen mer rationellt och kostnadseffektivt om någon aktör kör lagring och elproduktion i en stadsdel än att varje villa ska ha det själv.
Han jobbar med det och har ett eget bolag inom området:
https://nilssonenergy.com/sv/news-m...f-nilsson-received-the-swedish-hydrogen-award
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
För den stora massan har jag svårt att se att off-grid någonsin kan bli mer rationellt och kostnadseffektivt än att vara ansluten till elnätet. Trots skenande elpriser. Det är liksom ett meningslöst mål att sträva efter.

Det finns så klart en handfull undantag:
1. Enklare sommarstugor där man inte tycker det är lönt att dra in el. Här förväntar man sig dock inte att kunna leva "som vanligt".

2. Enstaka bostäder i "bushen" där det inte finns elnät men man ända vill kunna leva ett "modernt" liv. Ovanligt i Sverige, men vanligare i andra länder. Här har vi väl de "genuina" off-griddarna med ett reellt behov och lösningar som faktiskt fungerar.

3. Krisberedskap - att kunna leva ett anständigt liv om elen försvinner. Här är det inte ekonomiskt försvarbart att tänka sig att kunna ha alla elberoende bekvämligheter, utan keep it simple - se till att man kan lösa de grundläggande behoven på enkla alternativa sätt.
4. Hobbyister. För en del av oss är det lite kul att larva runt och titta på elproduktionen och att använda den egenproducerade elen på ett ekonomiskt bra sätt.
Det är en billigare hobby än att ha en segelbåt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.