Trycket sjunger i mitt expansionskärl, när jag fyllt på till 1,0 så är det nere kring 0 efter drygt en månad.

när manometern visar 1,0 och ja mäter lufttrycket med digitalmätare så visar den 0,6 bar.

inte sett att det läcker nånstans, varför tappar den tryck?

Bergvärmepump: IVT Greenline C5 HT Plus från 2005

Du har inte ett element eller liknade som det kommer en droppe då och då. Det är ju inte mycket vatten som ska ut innan expansionkärlet är tumt.

ymmij12 ymmij12 skrev:
Du har inte ett element eller liknade som det kommer en droppe då och då. Det är ju inte mycket vatten som ska ut innan expansionkärlet är tumt.
Inte vad jag kunnat se iaf men nånstans verkar det läcka

Bars nyfiken vad kan det röra sig med för vattenmängd?

Om expansionskärlet är helt så beror det på volymen av hela systemet.

Flera liter lär det vara om kärlet är på exempelvis 6 liter.

Pendlar trycket efter temperaturen på vattnet?

Satte ditt ett nytt Flexcon 18 liter för nån månad sen. Har sett att det varierat vid temperaturskillnader men knappt något alls kanske från 0,6 till 0,65,0,7 osv men märks knappt utan när ja fyllt upp till 1,0 så känns den som den sakta men säkert rör sig mot 0. Aldrig märkt av några hastiga förändringar vid temperaturskillnader.

när den är nere på på 0 och jag fyller på så går det väldigt fort upp till 0,5 ungefär sen tar det längre tid tills den är uppe till 1,0

Det som blivit skillnad sen bytet är att det nu tar drygt en månad från 1.0 till 0 innan bytet var den nere på 0 efter en vecka ungefär

Du ska mäta förtrycket när vattentrycket är 0, inte när det är 1 bar

Kolla säkerhetsventilen så att den inte är otät

Förtrycket är mätt vid 0 visar 0,6 dvs samma som när det påfyllt.

försökt titta på det men inte helt säker hur jag ska göra, verkar komma ut lite vatten sett över ett dygn när ja lagt lite papper i röret från pumpen vid avloppet. Men som sagt kan gå mer än 12h innan det kommer nåt där dock vad ja läst på forum verkar det som att det ska komma lite där ibland men osäker på hur det ska vara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.