5 670 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Expansionskärl för brine
Hej!
Måste man ha något speciellt expansionskärl på brine-sidan, eller är det ett helt vanligt? Jag tänker på om gummit tål sin sprit ordentligt, eller om det kan skadas.
Jag har aldrig hört något om att det skall vara speciella, men jag tänkte att det är lika bra att fråga dem som kan.
Måste man ha något speciellt expansionskärl på brine-sidan, eller är det ett helt vanligt? Jag tänker på om gummit tål sin sprit ordentligt, eller om det kan skadas.
Jag har aldrig hört något om att det skall vara speciella, men jag tänkte att det är lika bra att fråga dem som kan.
Måste?
Ja, ett öppen kärl bör ju sitta på högsta punkten. Jag gissar att det är det de syftar på. Men visst går det.
Plastkärlet är ju oftast inte öppet, utan har en säkerhetsventil i toppen så systemet kan trycksättas, men plastkärlet är billigare och fungerar bra som nivåvisare när det sitter överst, så det är inte konstigt att det är standard på brinesystem. För tydlighetens skull är det nog bäst att säga att avluftare ska placeras överst i systemetD Daniel 109 skrev:
En del låter plastnivåkärlet sitta kvar, andra byter mot "vanligt" expansionskärl. Jag försökte först det förra men det höll inte tätt när jag trycksatte det. Försökte täta men lyckades inte så jag bytte till expansionskärl. Jag har knappt två våningars vattenpelare plus marginal till högsta konvektorn för frikyla.
Det finns de som säger att plåtkärlet korroderar av brinen (syret i den). Den dagen den sorgen, då får jag väl byta det.
Det finns de som säger att plåtkärlet korroderar av brinen (syret i den). Den dagen den sorgen, då får jag väl byta det.
Klicka här för att svara