Håller på och installerar en bergvärmepump, tänkte använda Flamcos samlingsrör/konsol där jag har expansionskärl och säkerhetsventil men insåg ju att jag har svårt att få plats med denna nära bergvärmepumpen om jag ska få SÄK på pannans högsta punkt med oavbruten stigning. Tänkte därför sätta den på en annan vägg i teknikrummet vilket innebär ca 2m rör bort till SÄK och expansionskärl från pannan. Är detta någon nackdel eller funkar det fint?

Det fungerar, tänk bara på att det inte får finnas någon ventil mellan "pannan" och säkerhetsventilen.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Tackar, låter bra. Alternativt kan jag ju ha SÄK på annan plats än expansionskärlet, det borde väl också funka? Har också sett någon text att man inte får ha SÄK direkt på pannan, men vet inte om det stämmer

Glöm allt det med en säk, den kan sitta var som helst på returen av systemet och sitta strax före pannan bara. Lika med kärlet som helst ska vara på det svalaste röret. Det mår blåsan i kärlet bra av och gillar inte värme. Kärlet kan med fördel ha en ventil/kran så det går att stänga mot det. Då behöver man inte tappa ut en massa vatten om något ska göras på systemet. Om en sådan sätts, så ställs den öppen, vredet tas bort och hängs i ett snöre på kärlet eller väggen.

Aha, jag som kanske missuppfattat det kravet om att ha säkerhetsventilen på högsta punkt för radiatorkretsen. Då blir placeringen av expansionskärl inget problem, då sätter jag den på returen hyffsat nära bergvärmepumpen helt enkelt. Kommer även ha Flamcos egna snabbkoppling med backventil så man kan plocka ner kärlet och kolla trycket tex, utan att göra systemet trycklöst eller behöva ha en separat kulventil och stänga av.

Vad gäller placering av säkerhetsventil på inkommande kallvatten (9 bar), hur viktigt är det att denna är i direkt anslutning till bergvärmepumpen? Har just nu placerat den med ca 1m rör från pumpen, på inkommande kallvatten-matning på bergvärmepumpen och den blir i alla fall på högsta punkt.

Inlägg nr 3 i nedan tråd är främsta anledningen till mina funderingar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saekerhetsventilen-i-topp-pa-expansionskaerlet.44194/

S Stig-Helmer skrev:
Aha, jag som kanske missuppfattat det kravet om att ha säkerhetsventilen på högsta punkt för radiatorkretsen. Då blir placeringen av expansionskärl inget problem, då sätter jag den på returen hyffsat nära bergvärmepumpen helt enkelt. Kommer även ha Flamcos egna snabbkoppling med backventil så man kan plocka ner kärlet och kolla trycket tex, utan att göra systemet trycklöst eller behöva ha en separat kulventil och stänga av.

Vad gäller placering av säkerhetsventil på inkommande kallvatten (9 bar), hur viktigt är det att denna är i direkt anslutning till bergvärmepumpen? Har just nu placerat den med ca 1m rör från pumpen, på inkommande kallvatten-matning på bergvärmepumpen och den blir i alla fall på högsta punkt.

Inlägg nr 3 i nedan tråd är främsta anledningen till mina funderingar:
[länk]
Säken på inkommnde vatten, det brukar vara en som som sitter i VP normalt, tillsammans med avstängning för kallvetten och backventil. Finns det inget under VP så ska den vara på röret med inkommande vatten samt en backventil före säken. Säken ska skydda mot övertryck i VVB-delen

• Gilla
Stig-Helmer
  • Laddar…
Kul när vår SÄK gick sönder för ett par år sedan, en gammal rackare som suttit där sedan 80-talet. Forsade ut vatten i hela pannrummet, och givetvis hade vi stängt den brunnen...

Blev avstängt i en dag tills man fick tag i en ny.

Här har jag lokaliserat om expansionstanken 1,5 meter från pannan, från att tidigare suttit på vinden... eller rättare sagt köptes en ny tank och den på vinden tömdes. Det är INTE roligt om den där uppe skulle gå sönder, blir ju rätt rostiga med tiden.

M Magnus_Anderssonn skrev:
Kul när vår SÄK gick sönder för ett par år sedan, en gammal rackare som suttit där sedan 80-talet. Forsade ut vatten i hela pannrummet, och givetvis hade vi stängt den brunnen...

Blev avstängt i en dag tills man fick tag i en ny.

Här har jag lokaliserat om expansionstanken 1,5 meter från pannan, från att tidigare suttit på vinden... eller rättare sagt köptes en ny tank och den på vinden tömdes. Det är INTE roligt om den där uppe skulle gå sönder, blir ju rätt rostiga med tiden.
För att inte tala om vattenskadan i taket med brunt/svart skitvatten. Bäst är att koppla bort det på vinden och invenstera i ett exspansionkärl i källaren

• Gilla
Magnus_Anderssonn
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att inte tala om vattenskadan i taket med brunt/svart skitvatten. Bäst är att koppla bort det på vinden och invenstera i ett exspansionkärl i källaren
Precis precis, inget man vågar att ha kvar där uppe, kopplades bort ganska så omgående.

Lite komiskt, måste dock medge att vi råkade dra två rör fel i början, då det var lite av ett ormnät. Men det löste sig dagen efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.