Jag är för lätt övertygat för att ut trots att jag kom på med er hjälp att inkoppling och storlek på expansions kärlet i mitt slutet system med vedpannan var inte optimal, blir åndå inte rätt efter ett besök av en lokal VVS firma. De satt in ett störa kärl som är ändå för litet och de ändrade inte inkopplingen som är nu vid pannans ingång.
Efter att jag läste och frågat här ett halvt år sen kom vi på att expansionskärlet skulle vara inkopplat vid ett svalare del och det sade jag till experterna men de påstå att allt var ok.
Jag undrar om montörerna inte hade lust att bygga om rören.
Nu att jag har börjat elda märke jag att det är super varmt när man känner på kärlets topp. Så varmt att det inte går att röra. Frågan är hur länge det kommer hålla och ska man vänta tills det är kass eller ringar firman nu och klaga?

Redigerat:
Jag älskar din språkbehandling och håller med om att expansionskärlet borde finnas en bit bort från värmepannan. Det kan räcka med några meter så att värmeöverledning via rörledningsgodset inte ger onödig åldring av tryckballongens gummi inuti kärlet.

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
B
Mitt kärl känns aldrig direkt varmt. Sitter kopplat mot returen från radiatorerna. Möjligtvis kan de rädda läget om de drar om ledningen så att den blir lite längre och på ett sådant sätt att man inte får självcirkulation till exp kärlet.

L lostinsweden skrev:
Jag är för lätt övertygat för att ut trots att jag kom på med er hjälp att inkoppling och storlek på expansions kärlet i mitt slutet system med vedpannan var inte optimal, blir åndå inte rätt efter ett besök av en lokal VVS firma. De satt in ett störa kärl som är ändå för litet och de ändrade inte inkopplingen som är nu vid pannans ingång.
Efter att jag läste och frågat här ett halvt år sen kom vi på att expansionskärlet skulle vara inkopplat vid ett svalare del och det sade jag till experterna men de påstå att allt var ok.
Jag undrar om montörerna inte hade lust att bygga om rören.
Nu att jag har börjat elda märke jag att det är super varmt när man känner på kärlets topp. Så varmt att det inte går att röra. Frågan är hur länge det kommer hålla och ska man vänta tills det är kass eller ringar firman nu och klaga?
Se till att få kärlet anslutet på retursidan så det i princip aldrig blir utsatt för hett vatten, det hjälper inte var du sätter det på ledning som innehåller varmt vatten när det ska tas upp expansion får du in det i kärlet. Som du har det nu är inte bra du kan kalla det rent fel och de som gjort jobbet bör trots allt kunna fatta det och göra rätt. Du får vara ihärdig och inte ge dig det är ett typfall som inte går att försvara om de vill framstå som seriösa och "experter".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.