43 821 läst ·
44 svar
44k läst
44 svar
EXLQ Plus istället för EKLK?
Ja det var ju ingen elektriker som längre köpte EKLK, så det var väl ett naturligt beslut att ta bort hyllvärmaren. 
Jag hörde på elektroskandia att FK kanske snart också försvinner från hyllorna och det bara blir FQ kvar.
Prisskillnaden är så liten.
Jag hörde på elektroskandia att FK kanske snart också försvinner från hyllorna och det bara blir FQ kvar.
Prisskillnaden är så liten.
Precis så är det.
Många kunder kräver halogenfritt (inte privatkunder då alltså) och det finns ju inte på kartan att ha dubbla uppsättningen kablar i bilen, om inte prisskillnaden är betydande.
Så när priset började närma sig varandra så försvann helt enkelt EKLK.
Många kunder kräver halogenfritt (inte privatkunder då alltså) och det finns ju inte på kartan att ha dubbla uppsättningen kablar i bilen, om inte prisskillnaden är betydande.
Så när priset började närma sig varandra så försvann helt enkelt EKLK.
Anledningen till att många kräver halohenfria kablar (-Q) är att de inte ger ifrån sig lika mycket giftiga gaser när de brinner. Så det är av säkerhetsskäl, saneringskostnaderna blir också lägre efter brand har man räknat med då saltsyran som utsöndras när PVC brinner ger sig på elektronik och armering i byggnader. Men ska man prioritera att köra halogenfritt ska du också ta bort annan PVC(halogenfria rör etc.) som kan äventyra säkerheten. Men att de åldras snabbare och är känsligare för UV är en nackdel. Men på draka har man gått över till halohenfritt då man tror att det blir liknande här som i Norge med lagkrav på halogenfritt i offentliga byggnader. Så halohenfritt är ett klart val om man tänkt elda kablar 
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Aldrig testat Drakas EXLQ plus. Jag kör på originalet i stället
(EXLQ Xtra som utvecklades av Ericsson och sedan köptes upp av NKT).
//Patrik
//Patrik
Okej, nu sitter det lite EXLQ på väggen. Började med EKLK (för jag visste inte bättre), och så här kan man visualisera skillnaden.
Det var som natt och dag, skalning smidigare och betydligt mer lätthanterligt i böjar. Tycker inte det blev någon skillnad visuellt heller (kanske beror på att det blev dåligt i bägge fallen) på dragningen längs vägg.
Kommer aldrig mer någonsin att köpa EKLK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var som natt och dag, skalning smidigare och betydligt mer lätthanterligt i böjar. Tycker inte det blev någon skillnad visuellt heller (kanske beror på att det blev dåligt i bägge fallen) på dragningen längs vägg.
Kommer aldrig mer någonsin att köpa EKLK.
Hej allesammans!
Ser att det var länge sedan det skrevs i denna tråd. Men jag undrar om någon vet en fylld EXLQ- modell. Hittar bara de tillverkarna kallar för Xtra, Plus, Pure osv. och de är inte fyllda och fungerar dåligt med kabelförskruvningar. Kan verkligen dessa ofyllda kablar användas till lysarmaturer med kabelförskruvningar och ip- klasser från ip65 och uppåt? Eller måste jag använda EQLQ?
Ser att det var länge sedan det skrevs i denna tråd. Men jag undrar om någon vet en fylld EXLQ- modell. Hittar bara de tillverkarna kallar för Xtra, Plus, Pure osv. och de är inte fyllda och fungerar dåligt med kabelförskruvningar. Kan verkligen dessa ofyllda kablar användas till lysarmaturer med kabelförskruvningar och ip- klasser från ip65 och uppåt? Eller måste jag använda EQLQ?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Hur dåligt fungerar det? Jag tycker mig ha fått till EQLQ tät o fin i förskruvningar trots att den blir som en flatkabel i böjar.
Har lite svårt att köpa det där från EN när de skriver "erfarenhet visar"..H HSP skrev:Den är sämre om ledarna i den kabeln utsätts för UV-ljus, tex inuti endel lysrörsarmaturer där rörets ljus träffar ledarna..
Nu är det inte bra att utsätta oskyddade ledare med PVC isolering för UV-ljus i längden.
Men de halogenfria ledarna åldras fortare.
Se info från elektriska nämnden
[bild]
i övrigt är EXLQ en bra ersättare till EKLK
Tror knappast PEX skulle påverkas mer än PVC av UV och värme snarare tvärtom, måhända syftar de på polyolefin (Q)?
Det som skrivs nedan, att ledaren måste skyddas, gäller även för PVC.
Har fortfarande inte hittat någon fylld EXLQ kabel. Någon som vet om det finns?
Jag har inte sett någon, tror inte att det finns.
Ja att många moderna kablar är utan kabelfyllning är i viss mån ett problem, jag antar att det är för att vara lättskalade som tillverkarna gör så här.
Men på minuskontot är ju att de tappar en del goda egenskaper samtidigt.
Ja att många moderna kablar är utan kabelfyllning är i viss mån ett problem, jag antar att det är för att vara lättskalade som tillverkarna gör så här.
Men på minuskontot är ju att de tappar en del goda egenskaper samtidigt.