28 622 läst ·
229 svar
29k läst
229 svar
EXLQ dold förläggning inomhus
Vet inte vad din definition av bra är.jbr skrev:
Vi kan ju fråga Dr. Mengele, Syster Högel eller Andreas Lubitz.
Men nu börjar fantasierna flöda i onödan, det du talar om är inte ens på tal, kanske något för våra barnbarn i så fall.
Nu går vi vidare med kärnfrågan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 883 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 883 inlägg
Självklart blir det inte perfekt med personlig behörighet. Vi har ju i tråden en person med egen auktorisation som har saknar en hel del kunskap.E El-Löken66 skrev:Det finns inte och kommer inte komma under överskådlig framtid. Om man ska drömma vore det väl bättre att fantisera om att alla kunde installera perfekt.
Men jag har svårt att se att det skulle innebära någon större bättring - vi har ju redan det systemet på vägarna - men 9 av 10 bryter nog reglerna ändå.
Skillnaden är väl framförallt att att man kan dra in auktorisationen, samt att det skulle göra det möjligt att för andra att få auktorisation.
Som du säger så bryter många mot reglerna i trafiken. Där kan man dra ett körkort. Skulle det bli bättre om jag istället för eget körkort kunde köra för att min chef säger att det är ok?
I fallet ovan så rörde det sig om ett hyfsat stort bolag som installerat el till cirka 1000 lägenheter och när ett antal grova fel upptäcks så verkar man vilja gömma det? Om det varit personlig behörighet så hade man kunnat spåra fuskaren och sätta dit denne. Nu vill man inte riskera företagets rykte så man gömmer det istället och jagar ett företag som gör reklam för att de gör elinstallationer utan att de finns registrerade hos Elsäkerhetsverket. Det borde kanske inte heter Elsäkerhetsverket, utan "Verket för att skydda elektrikernas jobb".
För att vara tydlig, jag är övertygad om att de allra flesta är duktiga och hederliga, men jag tycker systemet ä helgalet.
Antar att du syftar till Mikael L.Fairlane skrev:
Självklart blir det inte perfekt med personlig behörighet. Vi har ju i tråden en person med egen auktorisation som har saknar en hel del kunskap.
Skillnaden är väl framförallt att att man kan dra in auktorisationen, samt att det skulle göra det möjligt att för andra att få auktorisation.
Som du säger så bryter många mot reglerna i trafiken. Där kan man dra ett körkort. Skulle det bli bättre om jag istället för eget körkort kunde köra för att min chef säger att det är ok?
I fallet ovan så rörde det sig om ett hyfsat stort bolag som installerat el till cirka 1000 lägenheter och när ett antal grova fel upptäcks så verkar man vilja gömma det? Om det varit personlig behörighet så hade man kunnat spåra fuskaren och sätta dit denne. Nu vill man inte riskera företagets rykte så man gömmer det istället och jagar ett företag som gör reklam för att de gör elinstallationer utan att de finns registrerade hos Elsäkerhetsverket. Det borde kanske inte heter Elsäkerhetsverket, utan "Verket för att skydda elektrikernas jobb".
För att vara tydlig, jag är övertygad om att de allra flesta är duktiga och hederliga, men jag tycker systemet ä helgalet.
Ja, om din chef går i god för dig och sätter sitt eget körkort på spel blir det ju som en slags garanti. Men vem skulle göra dylik?
Kan inte hålla med dig om Elsäkerhetsverket men jag tycker absolut myndigheten har ordentliga brister. Därför behöver man ta hjälp från branschen.
Klart slut.
Personlig behörighet kan man nog sätta punkt för genom att det skulle krävas högre löner vilket skulle göra elektrikerna för dyra. Annars vore det såklart bra. Jo, ett problem till, tyvärr skulle inte alla klara av det. Det är ju i princip bara matematik som kan vara jobbigt samt att förstå innebörden av diverse standarder. Men som många är inne på, en del elektriker är montörer, duktiga sådana men vissa har alldeles för dålig koll på t.ex. hur enkel dimensionering fungerar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 883 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 883 inlägg
Nej, Jag syftar på en person som säger att han har egen auktorisation som säger attE El-Löken66 skrev:
en jordfelsbrytare inte skyddar ett ojordat uttag mm. Tvärtom Så är jag övertygad om att Mikael L ve vad han gör och ser bristerna i dagens och regelverk, liksom det gamla.
Ja, jag gav ett exempel på ett företag nyss, i Göteborg där man kopplat jord på fas...E El-Löken66 skrev:
Problemet är väl att den som godkände att klantskallen installerade och förfalskade protokoll inte kommer anmäla eftersom hen då själv skulle sätta sitt körkort på spel.
Branschen kan absolut vara med och hjälpa till. Problemet är att inflytandet från branschen är så stort så det mer går ut på att skydda branschen än att jobba med elsäkerhet.E El-Löken66 skrev:
Det är ju självklart för att det är svårare att få in alla kardeler i en wago och att inte fuska med kontinuitetsprovningen än vad det är att operera ett hjärta eller att sätta ett dropp.jbr skrev:
Det finns egentligen 2 typer av EKP, men den vanliga som jag förutsätter vi pratar om här förutsätter minst en auktoriserad elinstallatör.Mikael_L skrev:
Det ska klart och tydligt framgå vem eller vilka som är utsedda för att verka för företagets regelefterlevnad.
Slutar installatören eller känner att hen inte längre kan stå för innehållet måste företaget hitta ett nytt namn som borgar för EKP.
Jag vet inte om du spelar lite rolig eller om du verkligen inte har koll på dessa grundläggande saker Mikael, ingetdera är någon god egenskap i ett forum likt detta.
Du tror att elinstallationer har något med Wagos att göra?Mikael_L skrev:
Eller du spelar rolig igen kanske.
Jag tycker inte det är svårt att sätta igång någons hjärta igen heller, maskinen sköter allt.
Är jag doktor då?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag tror att det kan finnas spår av ironi i vissa inlägg...E El-Löken66 skrev:
Å andra sidan om jag kan koppla en wago är. Jag elektriker så?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Varför skulle det krävas högre löner för att man skulle ha en personlig behörighet?J Johan456 skrev:Personlig behörighet kan man nog sätta punkt för genom att det skulle krävas högre löner vilket skulle göra elektrikerna för dyra. Annars vore det såklart bra. Jo, ett problem till, tyvärr skulle inte alla klara av det. Det är ju i princip bara matematik som kan vara jobbigt samt att förstå innebörden av diverse standarder. Men som många är inne på, en del elektriker är montörer, duktiga sådana men vissa har alldeles för dålig koll på t.ex. hur enkel dimensionering fungerar.
Lärarna fick inte högre lön bara för att de blev legitimerade.då är det högskolestudier på drygt 3år. En personlig behörighet skulle inte kräva högskolestudier
Behörighet innebär inte automatiskt högre löner. Det är en myt.
Huruvida systemet med egen behörighet fungerat lämnar jag utanför
Personlig behörighet är en bra idé men skulle aldrig fungera i praktiken.E El-Löken66 skrev:Det finns inte och kommer inte komma under överskådlig framtid. Om man ska drömma vore det väl bättre att fantisera om att alla kunde installera perfekt.
Men jag har svårt att se att det skulle innebära någon större bättring - vi har ju redan det systemet på vägarna - men 9 av 10 bryter nog reglerna ändå.
Bilderna där det var felkopplat behöver inte vara en elektriker som gjort utan likväl en snickare, hempulare eller du själv. När man lägger upp såna bilder med dessa anklagelser är det bra med källhänvisning med och inte bara ett påståendeFairlane skrev:
Nej, Jag syftar på en person som säger att han har egen auktorisation som säger att
en jordfelsbrytare inte skyddar ett ojordat uttag mm. Tvärtom Så är jag övertygad om att Mikael L ve vad han gör och ser bristerna i dagens och regelverk, liksom det gamla.
Ja, jag gav ett exempel på ett företag nyss, i Göteborg där man kopplat jord på fas...
Problemet är väl att den som godkände att klantskallen installerade och förfalskade protokoll inte kommer anmäla eftersom hen då själv skulle sätta sitt körkort på spel.
Branschen kan absolut vara med och hjälpa till. Problemet är att inflytandet från branschen är så stort så det mer går ut på att skydda branschen än att jobba med elsäkerhet.