E
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vilken värld lever du i presentera gärna några exempel på att installatör för regelefterlevnad har fått fängelse eller blivit av med sin auktorisation. Det nya regelsystemet är ju om möjligt ännu tramsigare än det gamla ;-)
Det är inte så många som hunnit dö än men naturligtvis granskas hela kedjan vid tillbud.

I stora drag har man gjort det mer klart att företaget och dess VD har det största ansvaret. Men alla svaga kan ställa till det och straffas, det är inget nytt, ansvar måste utkrävas. https://tidningenelektrikern.se/2019/11/21/dyra-boter-for-oregistrerad-elinstallation/

Du behöver inte bekymra dig för mycket om det nya systemet, även om det kan verka fyrkantigt och intetsägande kan det även erbjuda fler möjligheter, det tillför i vilket fall inte mycket att oja sig över alla regler och lagar man inte håller med om.

https://tidningenelektrikern.se/202...-utreds-sallan-kunskapen-brister-hos-polisen/

28 § Beslut om förbud mot fortsatt verksamhet, varning och inskränkning i eller återkallelse av auktorisation ska antecknas i registren.
 
Elinstallatörens ansvar i det nya systemet är ännu inte prövat vad jag vet. Vad innebär egentligen "verka för"?

23 § Ett elinstallationsföretag måste ha minst en auktoriserad elinstallatör som ska verka för att verksamheten bedrivs i enlighet med denna lag och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen.
 
Skulle något hända så behöver den auktoriserade installatören eventuellt styrka att han fullgjort sitt ansvar för regelefterlevnad, fast det vet du redan. Frågan är precis som du säger, hur mkt krävs.
 
Ja, och i sammanhanget är det också oklart vilket mandat en elinstallatör har idag. Kan han ta en fight med chefen utan att få sparken? Det är bäddat för trubbel. Risken är att elinstallatörer faller bort mer o mer och chefen bestämmer till nackdel för elsäkerheten.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
I de flesta fall så är chefen och installatören samma person. Alternativt någon som konsulter och som isåfall lär ställa krav.
 
E El-Löken66 skrev:
[länk]
Intressant. Företaget får alltså böta 150 000:- för att man skriver på sin hemsida att man utför elinstallationsarbete? Elsäkerhetsverket har över huvud taget inte behövt visa att något otillåtet arbete verkligen har utförts?

Det är väl ungefär som att bli dömd till livstids fängelse för att man skriver att man kan tänka sig att mörda någon?
Jag vet att det finns länder där det kan ske, men jag trodde inte det var möjligt i Sverige.
 
E
useless useless skrev:
Intressant. Företaget får alltså böta 150 000:- för att man skriver på sin hemsida att man utför elinstallationsarbete? Elsäkerhetsverket har över huvud taget inte behövt visa att något otillåtet arbete verkligen har utförts?

Det är väl ungefär som att bli dömd till livstids fängelse för att man skriver att man kan tänka sig att mörda någon?
Jag vet att det finns länder där det kan ske, men jag trodde inte det var möjligt i Sverige.
Givetvis, olaga hot eller terrorbrott.

Men dra gärna exempel från de länder du tycker systemet funkar i och varför!
 
?
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, och i sammanhanget är det också oklart vilket mandat en elinstallatör har idag. Kan han ta en fight med chefen utan att få sparken? Det är bäddat för trubbel. Risken är att elinstallatörer faller bort mer o mer och chefen bestämmer till nackdel för elsäkerheten.
Detta kan stämma i en del fall men det håller inte.
Skriver man under ett EKP måste man kunna stå för innehållet.
Men text kan alltid tolkas och man kan skriva en massa text som är helt rätt i teorin, ha alltid hjälm när du slår huvudet, skriv ett sjustegsprogram om hur du tänkt spänningsprova en anläggning och så vidare, allt detta har en en korrelation: Hur stor är ansträngningen? Detta är inte något avgörande i mitt tycke, något kan ta 5 sekunder eller två timmar, det viktiga är hur det korrelerar till: hur stor andel av dessa ansträngningar kommer visa på något fel som kommer behöva åtgärdas?
Samt: vad får det för konsekvenser ifall ansträngningen inte utförs?

Det är detta som kallas att ta genvägar, ordnar man med några sådana per dag kommer man i längden verka arbeta hårdare eller mer effektivt än sina kollegor.

Såvida inte genvägarna börjar uppdagas. Då får man kanske istället ett rykte som en slarver, en riskfaktor.

Negativa konsekvenser kan vara skada på sig själv, någon annan, djur eller egendom
Det kan även leda till repressalier eller uppsägning med svårighet att få nytt jobb som följd. Kanske en befordran kan vara ett sätt att bli av med en risk.

Då borde det viktiga i nämda EKP inte bara vara att rada upp en massa potentiella risker följda av ännu fler teoretiska motåtgärder.

Följs inte dessa i verkligheten är EKP inte vatten värt. Då vill jag hellre ha ett svar på hur riskminimeringarna ska fås att minskas.
Istället för att slentrianmässigt trä på sig en hjälm eller mäta upp en ickespänning utan att tänka efter.

Om hjälmen gör att huvudet stöter vid en balk och man faller 10m handlöst - då vart det inte bra.

Om spänningen var noll men man inte försäkrade sig om att tillkopplingen var blockerad från tillslag då man börjar arbetet och någon fjärrstyr en tillmanöver så man får strömgenomgång från hand till hand - då var det heller inte bra.
 
richardtenggren
P Putte 9497 skrev:
montör inom gatubelysning
Nu kan många svenskar sova gott! :)
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Systemet vi har nu är perfekt. Ett EKP så är saken klar, då blir det inte fel. En vanligt dödlig blir det fel i alla lägen, alltid.

Man blir dock lite tveksam när man ser det här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/page-491#post-3466676

Gjord av en relativt stor elfirma i Göteborg, med ifyllt protokoll...

Som vanlig dödlig, utan auktorisation undrar jag om jag hade kunnat göra sämre?
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Systemet vi har nu är perfekt. Ett EKP så är saken klar, då blir det inte fel. En vanligt dödlig blir det fel i alla lägen, alltid.

Man blir dock lite tveksam när man ser det här:
[länk]

Gjord av en relativt stor elfirma i Göteborg, med ifyllt protokoll...

Som vanlig dödlig, utan auktorisation undrar jag om jag hade kunnat göra sämre?
Vad är din lösning till detta då?
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Vad är din lösning till detta då?
Personlig behörighet.

Samt självklart inte alltid utgå ifrån att det blir rätt för att någon har behörighet.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Personlig behörighet.

Samt självklart inte alltid utgå ifrån att det blir rätt för att någon har behörighet.
Det finns inte och kommer inte komma under överskådlig framtid. Om man ska drömma vore det väl bättre att fantisera om att alla kunde installera perfekt.

Men jag har svårt att se att det skulle innebära någon större bättring - vi har ju redan det systemet på vägarna - men 9 av 10 bryter nog reglerna ändå.
 
E El-Löken66 skrev:
Men jag har svårt att se att det skulle innebära någon större bättring...
Det har visat sig fungera ganska bra för t.ex. läkare, sjuksköterskor, piloter.
Varför skulle det inte fungera bättre än dagens system för elinstallationer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.