P Putte 9497 skrev:
Testa själva i exemplet om jordfelsbrytaren skyddar ett ojordat uttag som i texten från esv. Jag har gjort det och det är därför jag säger att den inte gör det.
Då borde du vara död idag... Det förklarar varför det är så svårt att få dig sluta leka troll :p
Dessutom är du dö trist:p
 
Mikael_L
J Johan456 skrev:
bryter mot kravet att endast gröngula ledare och skyddsledare får anslutas till skyddsledarskenan.
Finns det något sådant krav?
Var hittar du det?

edit:
Om det du skrev stämmer så bryter jag tyvärr rätt ofta mot en sådan regel.
 
Redigerat:
P Putte 9497 skrev:
Testa själva i exemplet om jordfelsbrytaren skyddar ett ojordat uttag som i texten från esv. Jag har gjort det och det är därför jag säger att den inte gör det.
Dog du när du testade?
Om inte så var läckströmmen för låg eller obefintlig vilket inte får jordfelsbrytaren att lösa ut. Nästa gång du testar kanske du håller i den vattenburna radiatorn som finns i stort sett 100% av HSB:s lägenheter byggda på 60/70-talet.

Släpp det bara, jordfelsbrytare fungerar utmärkt även till ojordade uttag. Googla på det så ser du att du har fel, det är inget att skämmas för.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Med samma retorik skulle man kunna hävda att ström inte är farligt i sådana utrymmen.
Ja så var väl ungefär tänket med skyddsmetoden "isolerad miljö". Hål i huvet tycker vi idag, och numera inte tillåtet, men så gick ju tanken då. Det är inte (så) farligt med lite strömgenomgång, bara man står på ett bra golv. :D
 
J Johan456 skrev:
I en modern central med inkommande TN-C så ansluts PEN-ledaren till skyddsledarskenan. Att dra en blå därifrån till jordfelsbrytaren bryter mot kravet att endast gröngula ledare och skyddsledare får anslutas till skyddsledarskenan. Märkningen av stumpen däremellan är alltså ett moment 22... En blank CU-ledare kan nog accepteras av de flesta. :p
Jag håller inte med dig.
Senast igår drog jag PEN till en egen liten plint (Hager Gamma) som byglades ihop med jordskenan. Från PEN-plinten drog jag en blå till jordfelsbrytaren. Alla moderna centraler jag vet har möjlighet att lägga PEN på egen plint. Det är praktiskt eftersom man oftast har fler än en jordfelsbrytare i centralen. :)
 
Müssli Müssli skrev:
Dog du när du testade?
Om inte så var läckströmmen för låg eller obefintlig vilket inte får jordfelsbrytaren att lösa ut. Nästa gång du testar kanske du håller i den vattenburna radiatorn som finns i stort sett 100% av HSB:s lägenheter byggda på 60/70-talet.

Släpp det bara, jordfelsbrytare fungerar utmärkt även till ojordade uttag. Googla på det så ser du att du har fel, det är inget att skämmas för.
Ok så jfb fungerar bara i HSBs lägenheter, där det är ojordat menar du. Ok, det förklarar ju varför det fungerar överallt;)
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
jag tror dig tills jag dubbelkollat detta med dom som vet bättre än oss andra
P Putte 9497 skrev:
jag vet mitt svar med när jag kollat upp det med Elsäkerhetsverket i nästa vecka och det är inte omöjligt att Bo har rätt men då vet vi
Du anser att ESV vet bättre än oss andra. Då tycker jag du kanske ska lita på det de säger om jordfelsbrytare och ojordade uttag, som du även länkat till själv, eller så bör du kontakta de och be de ta bort det felaktiga så att de inte lurar en massa människor.

När det är klart kan du jobba lite på ödmjukheten, mr 99% rätt (tyvärr var ditt första svar i denna tråden bland den sista procenten.)
 
P Putte 9497 skrev:
Jordfelsbrytare i ojordat uttag
Fråge-id: 2173
Jag undrar om en jordfelsbrytare skyddar och gör nytta i ett eluttag som inte är jordat.

I en vanlig bostad från 70-talet finns det i regel bara något enstaka jordat eluttag, är man då skyddad av en jordfelsbrytaren även i de ojordade uttagen.

Svar
En jordfelsbrytare skyddar även ojordade uttag. Skillnaden är att rum där det normalt fortfarande kan förekomma ojordade uttag är så kallade ”torra” rum med ett tämligen isolerande golv.

Detta innebär, rent teoretiskt, att den ström som skulle gå genom kroppen vid ett jordfel eventuellt kan bli så liten att jordfelsbrytaren inte löser ut.

Vi rekommenderar alltid att byta ut uttagen mot jordade. Tänk på att detta är ett elinstallationsarbete som endast får utföras av ett registrerat elinstallationsföretag.
Förklara för mig som inte är utbildad elektriker hur strömmen som går genom kroppen vid ett eventuellt jordfel skulle bli större om vägguttagen i rummet är jordade?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förklara för mig som inte är utbildad elektriker hur strömmen som går genom kroppen vid ett eventuellt jordfel skulle bli större om vägguttagen i rummet är jordade?
Kan inte se att någon påstått att strömmen blir större om uttaget är jordat.

Skillnaden ligger i att OM det finns jordade uttag i rummet, så finns det troligen också apparater inkopplade i dessa uttag. Det innebär att det finns ytor (på apparaterna) som är jordade. Sannolikheten att du därmed skall kunna vara i god kontakt med jord (du håller i något jordat) samtidigt som du får ström i dig från något annat är större än om det inte finns något jordat i rummet. Har du ett rum där det verkligen inte finns något jordat, och med isolerande material i golv och väggar. Då är det nästan omöjligt att du skall kunna få en farlig strömgenomgång vid ett fel.

Problemet är bara att sådana helt isolerade rum finns bara i teorin (i hemmamiljö).
 
P Putte 9497 skrev:
Ok så jfb fungerar bara i HSBs lägenheter, där det är ojordat menar du.
Absolut, det var precis det jag menade. Skönt att du förstår! Jag vänder på frågan. Tror du att en jordfelsbrytare inte fungerar i ojordade uttag? Tänk gärna lite extra innan du svarar. Du har redan trasslat in dig ordentligt i dina svar.
 
  • Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
Men egentligen finns inte jordfelsbrytaren det är esv vill att vi ska tro. För att hager ska tjäna pengar, vi andra vet att det är en apelsin.
Om ni vill veta en hemlis så en rätt gjord foliehatt faktiskt bättre. Eftersom den stoppar felaktiga tankar.

Även denna tråd kan innehålla spår av foliehattar.. F'låt ironi
 
  • Haha
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du anser att ESV vet bättre än oss andra. Då tycker jag du kanske ska lita på det de säger om jordfelsbrytare och ojordade uttag, som du även länkat till själv, eller så bör du kontakta de och be de ta bort det felaktiga så att de inte lurar en massa människor.

När det är klart kan du jobba lite på ödmjukheten, mr 99% rätt (tyvärr var ditt första svar i denna tråden bland den sista procenten.)
De flesta andra om du förstår bättre
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
De flesta andra om du förstår bättre
Nej, jag förstår tyvärr inte bättre.
ESV säger att en jordfelsbrytar skyddar även ett ojordat uttag, du säger att det inte göra det.
Båda kan inte ha rätt. Jag tror att ESV har rätt och du har fel.

Kan du inte försöka få ESV att ändra den felaktiga texten, om den nu är felaktig?

Du kanske kan skriva något i stil med detta:
"Bästa klåpare på ESV som tar emot detta mail. Jag är världens bästa elektriker och jag har rätt 99% av gångerna. Jag har uppmärksammat att ni felaktigt påstår att en jordfelsbrytare skyddar ojordade uttag. Det är ju totalt uppåt väggarna fel. Jag tycker ni genast ska korrigera det, för nu går folk och tror att det är så, även andra elektriker (som självklart inte kan lika mycket som jag)"

Du får gärna ta det rakt av och skicka till dem. Om du får ett svar så får du gärna lägga ut det här så vi andra kan se att vi hade fel och du rätt.
 
  • Haha
  • Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, jag förstår tyvärr inte bättre.
ESV säger att en jordfelsbrytar skyddar även ett ojordat uttag, du säger att det inte göra det.
Båda kan inte ha rätt. Jag tror att ESV har rätt och du har fel.

Kan du inte försöka få ESV att ändra den felaktiga texten, om den nu är felaktig?

Du kanske kan skriva något i stil med detta:
"Bästa klåpare på ESV som tar emot detta mail. Jag är världens bästa elektriker och jag har rätt 99% av gångerna. Jag har uppmärksammat att ni felaktigt påstår att en jordfelsbrytare skyddar ojordade uttag. Det är ju totalt uppåt väggarna fel. Jag tycker ni genast ska korrigera det, för nu går folk och tror att det är så, även andra elektriker (som självklart inte kan lika mycket som jag)"

Du får gärna ta det rakt av och skicka till dem. Om du får ett svar så får du gärna lägga ut det här så vi andra kan se att vi hade fel och du rätt.
Kul inlägg.
Och perfekt respons till trollet, som skriver en one-liner och får andra att häva ur sig massor. :crysmile:
 
E El-Löken66 skrev:
Det är mycket enkelt. Det betyder att du brustit i ditt ansvar. Men nu drabbar ju detta företaget i första hand, då de köpt ditt EKP. Men har man skrivit ett orimligt EKP lär man bli av med sin auktorisation, skadas någon lär även IFR åka i fängelse.
Så länge inget händer klarar du dig, och detta lever många på.
Vilken värld lever du i presentera gärna några exempel på att installatör för regelefterlevnad har fått fängelse eller blivit av med sin auktorisation. Det nya regelsystemet är ju om möjligt ännu tramsigare än det gamla ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.