28 619 läst ·
229 svar
29k läst
229 svar
EXLQ dold förläggning inomhus
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Dog du när du testade?P Putte 9497 skrev:
Om inte så var läckströmmen för låg eller obefintlig vilket inte får jordfelsbrytaren att lösa ut. Nästa gång du testar kanske du håller i den vattenburna radiatorn som finns i stort sett 100% av HSB:s lägenheter byggda på 60/70-talet.
Släpp det bara, jordfelsbrytare fungerar utmärkt även till ojordade uttag. Googla på det så ser du att du har fel, det är inget att skämmas för.
Ja så var väl ungefär tänket med skyddsmetoden "isolerad miljö". Hål i huvet tycker vi idag, och numera inte tillåtet, men så gick ju tanken då. Det är inte (så) farligt med lite strömgenomgång, bara man står på ett bra golv.J Johan456 skrev:
Jag håller inte med dig.J Johan456 skrev:I en modern central med inkommande TN-C så ansluts PEN-ledaren till skyddsledarskenan. Att dra en blå därifrån till jordfelsbrytaren bryter mot kravet att endast gröngula ledare och skyddsledare får anslutas till skyddsledarskenan. Märkningen av stumpen däremellan är alltså ett moment 22... En blank CU-ledare kan nog accepteras av de flesta.![]()
Senast igår drog jag PEN till en egen liten plint (Hager Gamma) som byglades ihop med jordskenan. Från PEN-plinten drog jag en blå till jordfelsbrytaren. Alla moderna centraler jag vet har möjlighet att lägga PEN på egen plint. Det är praktiskt eftersom man oftast har fler än en jordfelsbrytare i centralen.
Ok så jfb fungerar bara i HSBs lägenheter, där det är ojordat menar du. Ok, det förklarar ju varför det fungerar överalltMüssli skrev:
Dog du när du testade?
Om inte så var läckströmmen för låg eller obefintlig vilket inte får jordfelsbrytaren att lösa ut. Nästa gång du testar kanske du håller i den vattenburna radiatorn som finns i stort sett 100% av HSB:s lägenheter byggda på 60/70-talet.
Släpp det bara, jordfelsbrytare fungerar utmärkt även till ojordade uttag. Googla på det så ser du att du har fel, det är inget att skämmas för.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
P Putte 9497 skrev:
Du anser att ESV vet bättre än oss andra. Då tycker jag du kanske ska lita på det de säger om jordfelsbrytare och ojordade uttag, som du även länkat till själv, eller så bör du kontakta de och be de ta bort det felaktiga så att de inte lurar en massa människor.P Putte 9497 skrev:
När det är klart kan du jobba lite på ödmjukheten, mr 99% rätt (tyvärr var ditt första svar i denna tråden bland den sista procenten.)
Förklara för mig som inte är utbildad elektriker hur strömmen som går genom kroppen vid ett eventuellt jordfel skulle bli större om vägguttagen i rummet är jordade?P Putte 9497 skrev:Jordfelsbrytare i ojordat uttag
Fråge-id: 2173
Jag undrar om en jordfelsbrytare skyddar och gör nytta i ett eluttag som inte är jordat.
I en vanlig bostad från 70-talet finns det i regel bara något enstaka jordat eluttag, är man då skyddad av en jordfelsbrytaren även i de ojordade uttagen.
Svar
En jordfelsbrytare skyddar även ojordade uttag. Skillnaden är att rum där det normalt fortfarande kan förekomma ojordade uttag är så kallade ”torra” rum med ett tämligen isolerande golv.
Detta innebär, rent teoretiskt, att den ström som skulle gå genom kroppen vid ett jordfel eventuellt kan bli så liten att jordfelsbrytaren inte löser ut.
Vi rekommenderar alltid att byta ut uttagen mot jordade. Tänk på att detta är ett elinstallationsarbete som endast får utföras av ett registrerat elinstallationsföretag.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Kan inte se att någon påstått att strömmen blir större om uttaget är jordat.useless skrev:
Skillnaden ligger i att OM det finns jordade uttag i rummet, så finns det troligen också apparater inkopplade i dessa uttag. Det innebär att det finns ytor (på apparaterna) som är jordade. Sannolikheten att du därmed skall kunna vara i god kontakt med jord (du håller i något jordat) samtidigt som du får ström i dig från något annat är större än om det inte finns något jordat i rummet. Har du ett rum där det verkligen inte finns något jordat, och med isolerande material i golv och väggar. Då är det nästan omöjligt att du skall kunna få en farlig strömgenomgång vid ett fel.
Problemet är bara att sådana helt isolerade rum finns bara i teorin (i hemmamiljö).
Absolut, det var precis det jag menade. Skönt att du förstår! Jag vänder på frågan. Tror du att en jordfelsbrytare inte fungerar i ojordade uttag? Tänk gärna lite extra innan du svarar. Du har redan trasslat in dig ordentligt i dina svar.P Putte 9497 skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men egentligen finns inte jordfelsbrytaren det är esv vill att vi ska tro. För att hager ska tjäna pengar, vi andra vet att det är en apelsin.
Om ni vill veta en hemlis så en rätt gjord foliehatt faktiskt bättre. Eftersom den stoppar felaktiga tankar.
Även denna tråd kan innehålla spår av foliehattar.. F'låt ironi
Om ni vill veta en hemlis så en rätt gjord foliehatt faktiskt bättre. Eftersom den stoppar felaktiga tankar.
Även denna tråd kan innehålla spår av foliehattar.. F'låt ironi
De flesta andra om du förstår bättreFairlane skrev:
Du anser att ESV vet bättre än oss andra. Då tycker jag du kanske ska lita på det de säger om jordfelsbrytare och ojordade uttag, som du även länkat till själv, eller så bör du kontakta de och be de ta bort det felaktiga så att de inte lurar en massa människor.
När det är klart kan du jobba lite på ödmjukheten, mr 99% rätt (tyvärr var ditt första svar i denna tråden bland den sista procenten.)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Nej, jag förstår tyvärr inte bättre.P Putte 9497 skrev:
ESV säger att en jordfelsbrytar skyddar även ett ojordat uttag, du säger att det inte göra det.
Båda kan inte ha rätt. Jag tror att ESV har rätt och du har fel.
Kan du inte försöka få ESV att ändra den felaktiga texten, om den nu är felaktig?
Du kanske kan skriva något i stil med detta:
"Bästa klåpare på ESV som tar emot detta mail. Jag är världens bästa elektriker och jag har rätt 99% av gångerna. Jag har uppmärksammat att ni felaktigt påstår att en jordfelsbrytare skyddar ojordade uttag. Det är ju totalt uppåt väggarna fel. Jag tycker ni genast ska korrigera det, för nu går folk och tror att det är så, även andra elektriker (som självklart inte kan lika mycket som jag)"
Du får gärna ta det rakt av och skicka till dem. Om du får ett svar så får du gärna lägga ut det här så vi andra kan se att vi hade fel och du rätt.
Kul inlägg.Fairlane skrev:
Nej, jag förstår tyvärr inte bättre.
ESV säger att en jordfelsbrytar skyddar även ett ojordat uttag, du säger att det inte göra det.
Båda kan inte ha rätt. Jag tror att ESV har rätt och du har fel.
Kan du inte försöka få ESV att ändra den felaktiga texten, om den nu är felaktig?
Du kanske kan skriva något i stil med detta:
"Bästa klåpare på ESV som tar emot detta mail. Jag är världens bästa elektriker och jag har rätt 99% av gångerna. Jag har uppmärksammat att ni felaktigt påstår att en jordfelsbrytare skyddar ojordade uttag. Det är ju totalt uppåt väggarna fel. Jag tycker ni genast ska korrigera det, för nu går folk och tror att det är så, även andra elektriker (som självklart inte kan lika mycket som jag)"
Du får gärna ta det rakt av och skicka till dem. Om du får ett svar så får du gärna lägga ut det här så vi andra kan se att vi hade fel och du rätt.
Och perfekt respons till trollet, som skriver en one-liner och får andra att häva ur sig massor.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Vilken värld lever du i presentera gärna några exempel på att installatör för regelefterlevnad har fått fängelse eller blivit av med sin auktorisation. Det nya regelsystemet är ju om möjligt ännu tramsigare än det gamla ;-)E El-Löken66 skrev:Det är mycket enkelt. Det betyder att du brustit i ditt ansvar. Men nu drabbar ju detta företaget i första hand, då de köpt ditt EKP. Men har man skrivit ett orimligt EKP lär man bli av med sin auktorisation, skadas någon lär även IFR åka i fängelse.
Så länge inget händer klarar du dig, och detta lever många på.