21 350 läst ·
7 svar
21k läst
7 svar
Exklusiva plastmattor istället för kakel?
Hej, har läst nu på sistone en del om de problem som blivit allt vanligare i takt med att kakel och klinkers blivit så standard i badrummen. Dessa material passar tydligen mycket bättre i hus på kontinenten som vanligen är byggda i stenmaterial och inte i trä som ju är vanligast hos oss i Sverige. En företrädare för svensk klinkershandel försvarade sig med att det visst kan vara ett långsiktigt hållbart alternativ att sätta klinkers på träbjälklag, om man lägger 30 mm flyspackel under tätskiktet. Men i samma artikel uttalar sig en rörmokare och nån från ett försäkringbolag, om att 50% av alla nyrenoverade badrum med kakel o klinkers kommer att få rivas i förtid pga läckor. Detta oavsett om man använder gipsskivor med ickeorganiskt ytskikt etc. Rörmokaren hade själv plastmatta/våttapet i sina badrum hemma.
Så frågan är alltså nu när man själv ska renovera sina två badrum - finns det snygga plastmattor av hög kvalitet som skulle kunna vara ett alternativ till osäker kakel och klinkers? Jag är ju inte ute efter att spara pengar och därför skippa kakel/klinkers, utan helt enkelt få ett mer hållbart badrum med högre kvalitet...
Mvh/
Alko
Så frågan är alltså nu när man själv ska renovera sina två badrum - finns det snygga plastmattor av hög kvalitet som skulle kunna vara ett alternativ till osäker kakel och klinkers? Jag är ju inte ute efter att spara pengar och därför skippa kakel/klinkers, utan helt enkelt få ett mer hållbart badrum med högre kvalitet...
Mvh/
Alko
Det råder ingen tvekan om att ett keramikbadrum, korrekt utfört, är fullständigt tätt och hållbart. Att en så stor del har skador och kommer att fortsätta ha det beror på okunskap och slarv under byggnationen. Om det vore konstruktionen i sig som inte fungerade skulle ju inga keramikbeklädnader fungera. Att en rörmokare uttalar i sig ämnet är lite märkligt, då skulle man ju lika gärna kunna fråga en tunnelbaneförare vad han tycker.
Men om man inte har några problem med matta rent utseendemässigt så är det absolut vettigt att köra med det. Man har väldigt mycket större marginaler mot fuktskador och taskigt underarbete då. Och det blir betydligt billigare. Tyvärr har jag inga tips till dig angående mer exklusiva mattor.
Men om man inte har några problem med matta rent utseendemässigt så är det absolut vettigt att köra med det. Man har väldigt mycket större marginaler mot fuktskador och taskigt underarbete då. Och det blir betydligt billigare. Tyvärr har jag inga tips till dig angående mer exklusiva mattor.
Ok, är inte 100% på att han var rörmokare, kan ha varit mattläggaren, nån som jobbade med badrum iallafall. Och ingen har väl tvekat på att keramikbadrum kan vara hållbart, men just det faktum att de byggs på trästomme, är inte det en problemkälla jämfört med keramik på betong/tegel? Tydligen ska det alltså enligt branschen gå bra med kakel på trästomme om man ovanpå badrumsgipset sätter 30 mm flytspackel innan tätskikt. Finns det andra åtgärder man kan vidta för att försäkra sig om att keramikbadrum håller, förutom att tätskikt-leverantörens instruktioner följs i minsta detalj?
/A
/A
Läste nu introtråden för badrumsrenoeringr, och det ser ju absolut ut som att denna problemställning visst är relevevant (böjstyvhet i träregelkosntruktion jfrt med betongunderlag) och därtill att man tar hänsyn till det mha snäva cc-mått och flytspackel. Låter som att jag slipper tvingas använda plastmatta trots allt. Iaf om man hittar en seriös plattsättare som följer reglerna...
/A
/A
Hej,
visst finns det exklusiva mattor.
Blir du nu "tvungen" att låta lägga in plast, är mitt råd att välja en homogen plastmatta och inte en som är uppbyggd i skikt, undantaget vägg.
Ett exempel på en homogen matta är tarkett´s optima, finns fler modeller och fabrikat. Snyggt, som du frågar efter, vet bara du.
Fördelen med en homogen är många,behåller kulören längre, slitstyrka, relativt lätt att renovera vid t.ex. släpp i svetsskarvar ,hål osv.
En vanlig plastmatta är uppbyggd i skikt, där det översta sk.slitytan oftast ej är tjockare än 0,2 mm.
När det gäller flytspackel väljer man en med glasfiber i, den är mkt. vrid/böjstyv. Som renoveringsgips ungefär.
Bedömning av bra kontra dåligt, tror jag att rörmokaren kan bättre än tunnelbaneföraren. Matt/golvläggare,plattsättare och rörmokaren går hand i hand i våtutrymmen.
Görs en kakling korrekt, tycker jag att det både är snyggare och trevligare än plast, alla gånger.
Mvh//R.
Ps. nu var det ett tag sedan jag var yrkesverksam proffisionellt, så cementera inte fast allt jag säger. Se det mer som en riktlinje.
visst finns det exklusiva mattor.
Blir du nu "tvungen" att låta lägga in plast, är mitt råd att välja en homogen plastmatta och inte en som är uppbyggd i skikt, undantaget vägg.
Ett exempel på en homogen matta är tarkett´s optima, finns fler modeller och fabrikat. Snyggt, som du frågar efter, vet bara du.
Fördelen med en homogen är många,behåller kulören längre, slitstyrka, relativt lätt att renovera vid t.ex. släpp i svetsskarvar ,hål osv.
En vanlig plastmatta är uppbyggd i skikt, där det översta sk.slitytan oftast ej är tjockare än 0,2 mm.
När det gäller flytspackel väljer man en med glasfiber i, den är mkt. vrid/böjstyv. Som renoveringsgips ungefär.
Bedömning av bra kontra dåligt, tror jag att rörmokaren kan bättre än tunnelbaneföraren. Matt/golvläggare,plattsättare och rörmokaren går hand i hand i våtutrymmen.
Görs en kakling korrekt, tycker jag att det både är snyggare och trevligare än plast, alla gånger.
Mvh//R.
Ps. nu var det ett tag sedan jag var yrkesverksam proffisionellt, så cementera inte fast allt jag säger. Se det mer som en riktlinje.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
God fortsättning på er 
Lånar tråden litegran hoppas det går bra.
Jag har hört att det fackmannamäsigt utfört är dubbelt så dyrt (grovt räknat) med klinkers som med plast matta i ett badrum är det sant?
Jag har oxå hört att om man låter en fack man utföra arbetet fackmannamäsigt så håller ett klinkers golv dubbelt så längen som en plast matta. Är det sant?
Lånar tråden litegran hoppas det går bra.
Jag har hört att det fackmannamäsigt utfört är dubbelt så dyrt (grovt räknat) med klinkers som med plast matta i ett badrum är det sant?
Jag har oxå hört att om man låter en fack man utföra arbetet fackmannamäsigt så håller ett klinkers golv dubbelt så längen som en plast matta. Är det sant?
Dubbelt så dyrt med klinkers kan nog stämma eftersom det i princip blir dubbla arbetsmoment och dubbelt materiel med keramik (tätskikt + keramik).
Att ett plastgolv skulle "ta slut" eller åldras snabbare än tätskiktet bakom klinkers låter för mig osannolikt. Visst, pratar du ren mekanisk nötning lär keramiken tåla mer än en plastmatta men jag antar att det inte var det som avsågs.
Att ett plastgolv skulle "ta slut" eller åldras snabbare än tätskiktet bakom klinkers låter för mig osannolikt. Visst, pratar du ren mekanisk nötning lär keramiken tåla mer än en plastmatta men jag antar att det inte var det som avsågs.
Klicka här för att svara