Hejsan!

Jag behöver att förlägga en utanpåliggande kabel till en fläkt i ett badrum, mestadels zon 3 och en liten bit i zon 2. EKK blir sladdrigt och EKRK är no-go.

Kan jag istället använda EXK? Är den godkänt för detta?

Tack på förehand.

Nu är jag inte helt haj på alla kabel betäckningar, men du menar inte EXQ möjligtvis?

EXK och EXQ har samma uppbyggnad. Den senare har halogenfri isolering. Båda är tillåtna i badrum.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
O
Annars fungerar väl EKLK?

Mikael_L
EXK är ett kanonalternativ till detta, särskilt om man vill slippa att greja med den grövre EKLK'n.
Ta den du ifall du kan köpa loss den på något vettigt ställe.

elbutik.se har den numera i sortimentet. :)

• Gilla
xbot
  • Laddar…
Tack för svar -- då blir det EXK! :D

Mht. EKLK, ja visst kunna man ta den, men jag tycker den är för grov och bökig att få in i en Fresh fläkt.

Tack för elbutik.se tippset, kanske jag provar där om inte det går att köpa den hos den lokala grossisten. Det går iövrigt också att köpa EXK'n i lösmeter på t.ex. ledljusdesign.com, här 3G1.5 og 4G1.5.

EXK är lite stelare och lättare att klamra än den halogenfria varianten EXQ, av vad jag erfarat.

Går att använda till nästan allt! Utom direktförläggning i mark kanske :)

Aah det förklarar saken. Jobbar ombord på fartyg och där är endast halogenfria kablar tillåtna.

EXK funkar, men är fortfarande lite sladdrig och kräver mindre avstånd mellan klammer. Enligt mig är EXLQ Xtra det bästa valet!

• Gilla
niczon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.