Inser att nedan fråga är svår att besvara men vi gör ett försök.

Vill renovera ett badrum. Ca. 9 m2, där det gamla badrummet rivits ut.
Om vi bortser från kostnader för själva inredningen, som kan variera något fruktansvärt, vad får jag minst räkna med att övrigt arbete kostar? Och då menar jag alltså plywood/gipsning, tätskikt, sätta upp kakel, spackla/måla, rörmokeri o.s.v.

BirgitS
Vårt badrum på 2,5 x 1,6 m renoverades för 1,5 år sen och det kostade närmare 200 000 kr (inkl. rivning) plus kakel, klinker och annan inredning. Men det är betongvalv under och betong/lättbetongväggar samt det brukar vara dyrare när det behöver bilas än när det är frågan om träkonstruktioner.

Oj, det var mer än vad jag trodde. Så du menar att själva "grundarbetet" kostade 200.000 och sedan tillkom allt annat som kakel/klinkers, kommod, toastol, dusch etc?

I mitt fall handlar det bara om träkonstruktioner och rivningen är som sagt gjord men det var som sagt lite mer än vad jag förväntade mig.

BirgitS
Ja

Svårt att komma ihåg så här pass långt efteråt men jag tror rivningen tog 2-4 dagar av de 29 dagarna.
Kostnaden varierar också beroende på var i landet man bor. Du får be några firmor komma och lämna en offert.

• Gilla
Jocke Pson
  • Laddar…
Vi har renoverat flera badrum.
Vill påstå att det hamnar mellan 175-225.000. Är det betong blir det mer eftersom brunn och rör säkert behöver bilas upp om det är gammalt gjutjärn.
Lägg till inredning ca 50.000
Tid ca 3 veckor.

• Gilla
Jocke Pson
  • Laddar…
Vi renoverade ca 6 kvm för snart två år sedan. Snickaren tog 186 000 före ROT, varav 138 000 var arbete och resten var byggmaterial, avfallshantering och allt sånt. Det tog ca fyra veckor om jag minns rätt. Det var ganska grundligt, bla revs en vägg och flyttades för att göra badrummet lite större.

Sen tillkom kakel, klinker, inredning osv.

Vi renoverade vårt badrum på ca 7kvm. Byte av två golvbrunnar, nya vattenledningar dragna från källaren till badrummet på första våning. Nyinstallerad ventilation på befintliga rör. Lite eljobb med spotlight och uttag.
Matta på golvet, kakel 60x60 på väggar.
Gjorde rivning och delar av grundarbete själva (nya väggar, bilning av golvbrunn). Flytspackling och tätskikt gjordes av firma.
Betalade 133000kr efter rot. Inkl kakel. Exkl inredning.

Vårt badrum på 6 kvm renoveras just nu, pris efter ROT blir c:a 130 000 kr. Det är inkl. rivning och det kommer vara kakel på väggar/klinker på golv. Kakel/klinker och inredning har jag köpt själv.

De två andra offerterna låg på ungefär 35 000 kr mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.