8 121 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Excenterslip, vad ska man tänka på vid köp?
Inser att jag nog var otydlig, GET modellerna (Både 125 och 150) är bättre att hålla i än GEX modellen.Pasjostrom skrev:
Ok, men stämde det att du tyckte GET 75-150 var ”Mycket bättre att hålla och att jobba med” som du skrev i första svaret?
Mellan 55-125 och 75-150 skiljer bara 0,2kg (2,4 vs 2,6kg) och storleksmässigt är 75-150 3cm längre och 2cm högre, men det kanske gör hela skillnaden... utbudet och pris på slipapper talar dock för 125mm!
Hmm, svårt val!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Okej, det blev en GET 55-125.
Tvekade lite då jag just nu har en del projekt framför mig som kräver mycket avverkning så en större maskin hade gjort jobbet snabbare. Men med tanke på att 125mm ger lite större flexibilitet och billigare slippapper (samt lite lägre pris på själva maskinen) så landade jag där till slut.
Jag får återkomma med en recension när jag har fått den och testat lite!
Tvekade lite då jag just nu har en del projekt framför mig som kräver mycket avverkning så en större maskin hade gjort jobbet snabbare. Men med tanke på att 125mm ger lite större flexibilitet och billigare slippapper (samt lite lägre pris på själva maskinen) så landade jag där till slut.
Det blir nog toppen. Är du säker på att det är billigare med 125-papper än 150 även om du kan räkna med att ett större papper hinner avverka mer innan det behöver bytas?Pasjostrom skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
En väldigt snabb jämförelse visar att 150mm-papper är 50% dyrare och 44% större än 125mm-papper. Så jo det verkar ändå som att 125mm-papper är billigare även om man räknar in åtgång 
Var handlar du? Jag kollade på paintpro där jag köpt och där kostar 150 mm abranet 120 korn 12 % mer än dito 125 vilket jag tycker känns mer logiskPasjostrom skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Äsch, jag kollade bara där jag köpte slipen:nanowire skrev:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...r-wood-and-paint-slippapper-150mm-k100-5-pack
Så det var ingen vetenskaplig undersökning!
Men bra med tips på var man köper slippapper, något specifikt märke du föredrar?
Edit: såg sen att du skrev abranet!
Nej, det varierar säkert en hel del. Jag gillar Abranet, tycker det räcker länge och ger bra dammupptagning.Pasjostrom skrev:
Toolab har något 125mm som är otroligt billigt 
När vi ändå är halvt på ämnet. Någon som vet vilken adapter man behöver för att enkelt koppla sin vanliga Nilfisk grovis till Bosch GET 150 slip?
Medveten om att jag skakar liv i en väldigt gammal tråd, men funderar på en GET 75-150 och har samma uppgifter som du hade framför mig (trapp, 14 kvm golv etc). Så är lite nyfiken på din recensionPasjostrom skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Jag vågar knappt berätta hur lite jag använt den hittills 
Trappen ska slipas nu i vår, i övrigt har jag slipat mest mindre saker och då har den funkat bra, men även andra billigare maskiner hade nog funkat bra till de jobben. Så tyvärr kan jag inte lämna någon riktig recension, men upplever att det är riktigt bra kvalitet iallafall, känns som en proffsmaskin!
Trappen ska slipas nu i vår, i övrigt har jag slipat mest mindre saker och då har den funkat bra, men även andra billigare maskiner hade nog funkat bra till de jobben. Så tyvärr kan jag inte lämna någon riktig recension, men upplever att det är riktigt bra kvalitet iallafall, känns som en proffsmaskin!
Klicka här för att svara