8 121 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Excenterslip, vad ska man tänka på vid köp?
Sida 1 av 2
Efter att ha ägnat sommaren åt att slipa trädgårdsmöbler med slipmus och andra enklare slipverktyg fick jag låna svärfars excenterslip några dagar och upplevde skillnaden som natt och dag. Tycker egentligen inte om att låna andras grejor då det alltid finns en risk att de väljer att gå sönder just då och känner att jag nog kan motivera en egen. Funderar bara på vad man ska titta pp, effekt, varvtal, vibrationsdämpning, stl på skivor, filter/uppsugningsmöjlighet? Vet redan nu att jag om ett par månader ska slipa av ett större vardagsrumsbord och antagligen behöver jag ge mig på en dörr eller två där lacken börjar bli bortsliten. Bra verktyg gör som jag märkt ofta mer än halva jobbet så även om den ena kostar dubbelt så mycket kan det ändå vara värt det.
Alltså, AEG EX 125ES tycker jag är väldigt prisvärd. Har både hemma och på landet.
Denna står på min villhöver lista:
Bosch GEX 125-150 AVE
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=999798
Bosch GEX 125-150 AVE
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=999798
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Lite gammal tråd, men jag lånar den ändå. Står och väljer mellan att köpa en Bosch GET 55-125, GET 75-150 eller en GEX 125-150 AVE.
Många skriver om den sistnämnda som folk verkar nöjda med men hittar ingen med erfarenhet av GET 55-125 / 75-150?
Egentligen har jag två frågor:
- Hur stor skillnad är det egentligen på med en slip som har avverkningsläge mot en som inte har det?
- Vilken storlek har man mest nytta av 125 eller 150mm?
Det som står på att göra listan nu är att slipa ett golv på 12kvm, en trappa i furu och lite utemöbler. (Har en Fein Multimaster och en slipmus sedan tidigare).
Många skriver om den sistnämnda som folk verkar nöjda med men hittar ingen med erfarenhet av GET 55-125 / 75-150?
Egentligen har jag två frågor:
- Hur stor skillnad är det egentligen på med en slip som har avverkningsläge mot en som inte har det?
- Vilken storlek har man mest nytta av 125 eller 150mm?
Det som står på att göra listan nu är att slipa ett golv på 12kvm, en trappa i furu och lite utemöbler. (Har en Fein Multimaster och en slipmus sedan tidigare).
Hejsan! Har föregångaren till GEX (125mm) samt en GET 75-150 och skillnaden är stor. Mycket bättre att hålla och att jobba med. Dock kommer båda till användning då 125mm är mer praktiskt.
Turbo/avverkningsläge gör stor skillnad. Den tar bort enormt mycket med.
Fördelar för 125mm: Mycket mer utbud av billiga slippapper. Smidigare och mer användbar pga storlek.
Fördel för 150mm: cirka 50% mer slipyta i och med större storlek
Turbo/avverkningsläge gör stor skillnad. Den tar bort enormt mycket med.
Fördelar för 125mm: Mycket mer utbud av billiga slippapper. Smidigare och mer användbar pga storlek.
Fördel för 150mm: cirka 50% mer slipyta i och med större storlek
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Tolkar jag dig rätt att du tycker GET 75-150 är bättre att hålla och jobba med, eller tvärtom?Niklasloow skrev:
Vilken av de tre skulle du satsar på om du fick välja en?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
I din sits hade jag nog satsat på en 125mm av anledningen att du inte har en mellan maskin idag. 150mm är rejält mycket mer otymplig om det inte är en stor öppen yta man sliparPasjostrom skrev:
Mirka Deros, i princip noll vibrationer, extremt tyst och håller livet ut för hemmapularen. Underbar maskin. Smidig och lågbyggd, sitter som en smäck i handen och med avtryckaren kan man köra steglöst upp till den maxhastighet man valt.
Jag har en Bosch 150 med högavverkningsläge ( föregångare till den du tittar på) och en Festool DTS 400 som hörnslip och tex mellanslipning vid målning. Har hittills inte tyckt 150 är för stort. Eftersom du har golv och trapp på din meny passar nog 150 perfekt. Sedan får du se om klarar dig på slipmus och multimaskin som komplement eller om du vill ha något bättre.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Ok, men stämde det att du tyckte GET 75-150 var ”Mycket bättre att hålla och att jobba med” som du skrev i första svaret?Niklasloow skrev:
Mellan 55-125 och 75-150 skiljer bara 0,2kg (2,4 vs 2,6kg) och storleksmässigt är 75-150 3cm längre och 2cm högre, men det kanske gör hela skillnaden... utbudet och pris på slipapper talar dock för 125mm!
Hmm, svårt val!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Tack för inlägg om Festool och Mirka, men de är för dyra, 4400kr för den värsta Boschen är verkligen dyrt nog för mina behov