norrbottenstorpet skrev:
Avancerat är det absolut inte. Däremot något dyrare initialt (att köpa en bra kompressor). Men verktygen i sig är oftast mycket billigare än de som innehåller en egen motor, och samtidigt mycket effektivare. Och kompressorn använder man ju till en uppsjö av verktyg, från spikpistolen till excenterslipen.

Sedan jag investerade i en bra kompressor, kommer jag inte att gå tillbaka till elverktyg, om jag inte måste.

EN förutsättning är att man huvudsakligen jobbar hemma. Att flytta en större kompressor in och ur en bil, är absolut inget man vill göra ofta.
Mnja-jag menade nog inte avancerat i den bemärkelsen men tråden handlar ju om sladdmasiner.Hur ofta behöver man en slip med superduperpower? Visst är det bra att ha kompressor(tom.väääldigt nödvändigt:D) men med luftverktyg är man ju mera "låst"sas.Jag måste vara mobil så att släpa runt på kompressor o knöliga slangar är ingenting för mig förutom när det ska spikas en hel dag o valet står mellan hammare o spikpicka:D
Kompressor har jag hemma men använder den oftast till att blåsa rent elverktygen medd^_^b
 
phl skrev:
Excentern ersätter och överträffar en planslip. Excenterslipen går att använda för att slipa skarvar på gipsskivor. Dock känns då en maskin med 150mm platta som ett krav eftersom en normal spacklad skarv är bredare än 125mm. Detta är ett faktiskt problem, det kan jag intyga. Efter ett tag tröttnar man oavsett och lär sig spackla så att man kan mimimera slipandet. Slipandet sker då med fördel med en Mirka Abranet handklots med utsug (även om jag måste medge att Giraffen kommer fram ibland).

Fördelen med en Rotex, GEX Turbo eller rätt Makitamodell är att de har ett excenterläge och ett aggresivare läge med både rotation och excenterrörelser. I det läget kan slipmaskinen i många fall även ersätta en bandslipmaskin.
Kan säga att GEX150 funkar utmärkt att slipa gipsskarvar med, har fått köra en del skarvar där jag kletat på för mycket spackel. Men den dammar en del. Försöker undvika att slipa med maskin då det är stor risk att slipa för mycket.
Mirka Abranet är helt suverän tycker jag, dammar i princip ingenting. Men det gäller nog att ha en bra dammsugare.
 
1337 skrev:
...och DeWalt: [länk]

Men jag tycker ändå inte att du ska välja bort Festool. Visst, de begär överpris och många gånger är de överskattade, men när det kommer till excenterslipar så vill jag ändå påstå att de är bäst. Helst en RO150 eller RO90. Som hemmapulare lär du aldrig behöva köpa nån mer slip.
Den DeWalten ser ju fin ut (EDIT: Eller inte så fin men proffsig). På var sätt framgår av informationen att den inte har samma egenskaper som Festool? Hur är det en Festool/GEX turbo beter sig som inte de andra gör? Alla roterar väl?
 
Redigerat:
rundelsv skrev:
Den DeWalten ser ju fin ut (EDIT: Eller inte så fin men proffsig). På var sätt framgår av informationen att den inte har samma egenskaper som Festool? Hur är det en Festool/GEX turbo beter sig som inte de andra gör? Alla roterar väl?
'vanliga' har excenterläge
Festool och Gex Turbo har excenterläge och rotationsläge.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Men en excenterslip roterar också eller, fast mindre? Är skillnaden hastighet och att det går att ställa in bara rotation om så önskas?

EDIT: Okej, har sökt lite på nätet.
En excenterslip går i en rör sig i en "gnuggande" bana samtidigt som hela skivan roterar.

En "dual action"-maskin som Makita bo6040, Festool rotax eller Bosch gex 150 turbo går att ställa i separat excenterläge respektive rotationsläge.

Har jag fattat det rätt?
 
Redigerat:
Nej dom har väl ingen driven rotation?

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Under din budget men grön Bosch PEX400 med ansluten Nilfisk Aero dammsugare med automatiskt start/stop funkade utmärkt att slipa både pappremsade gipsskarvar och punktspacklade skruvskallar och andra defekter. Tog väl hand om slipdamm.

Den är bara Ø125mm men det störde inte jag liksom pendlar ju ändå fram och tillbaks.

Har tidigare provat billigast Meec excenterslip till spackel och den var helt osannolikt värdelös! Den liksom bara rev upp pappen på gipset direkt, fattar inte varför det blev så prestandamässigt skiljer inte så mycket. Den hade bara av eller på men Boschen körde jag på full fart också (annars gick dammsugaren på lägre fart!, vet inte om detta är oberoende vad man kopplar till dammsugaren).

Har tidigare provat Flex giraff som jag hyrde men lärde mig aldrig använda den, för kraftig och man såg inte vad man höll på med. Blev sliprosor och man slipade bort för mycket spackel. Grym på att samla damm så länge man lyckades hålla den stora plattan tryckt mot väggen.

Har även slipat för hand. Resultatet blir bra men det är asjobbigt och blir OTROLIGT mycket damm.
 
FredrikR skrev:
Nej dom har väl ingen driven rotation?

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Okej, så de följer liksom bara med?
 
rundelsv skrev:
Men en excenterslip roterar också eller, fast mindre? Är skillnaden hastighet och att det går att ställa in bara rotation om så önskas?

EDIT: Okej, har sökt lite på nätet.
En excenterslip går i en rör sig i en "gnuggande" bana samtidigt som hela skivan roterar.

En "dual action"-maskin som Makita bo6040, Festool rotax eller Bosch gex 150 turbo går att ställa i separat excenterläge respektive rotationsläge.

Har jag fattat det rätt?
Helt rätt, de har driven rotation(urkopplingsbar), gäller att fatta ett rejält grepp för den sliter runt rätt bra, har Makitan den har elektronisk hastighetsreglering och är superstark. Dessutom billigast av de 3. har dock ej provkört nån av de andra.

Mvh Fredrik
 
1337 skrev:
...och DeWalt: [länk]

Men jag tycker ändå inte att du ska välja bort Festool. Visst, de begär överpris och många gånger är de överskattade, men när det kommer till excenterslipar så vill jag ändå påstå att de är bäst. Helst en RO150 eller RO90. Som hemmapulare lär du aldrig behöva köpa nån mer slip.
Men åter till denna DeWalten. Om man följer länken och läser specen så står det "Orbits per minute 16800-30400" och "Rotation speed 4200-7600". Vad betyder dessa om den inte har driven rotation?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.