I egenskap av villaägare och hemmafixare är jag på jakt efter en bra excenterslip. Gillar att göra saker själv och kommer förmodligen att jobba en del med denna maskin framöver. Nu närmast slipa ner väderbitna Fri Form utemöbler samt en trappa innomhus.

Tycker en Festool för närmare 5.000 är lite väl salt men är samtidigt inte intresserad av de allra billigaste (och sämsta) maskinerna. Sett till mina behov och ett ungefärligt tak på 2.500 kr - någon som har tips på en fin excenterslip? Önskvärda egenskaper är en som har bra avverkning samt inte dammar för mycket...

Tack på förhand !

Andreas

Tänk också på att bra dammutsug endast är möjligt om man kopplar slipmaskinen till lämplig dammsugare.

...och DeWalt: http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dw443-150mm-random-orbital-sander-p7117

Men jag tycker ändå inte att du ska välja bort Festool. Visst, de begär överpris och många gånger är de överskattade, men när det kommer till excenterslipar så vill jag ändå påstå att de är bäst. Helst en RO150 eller RO90. Som hemmapulare lär du aldrig behöva köpa nån mer slip.

Utan att ha provkört GEX:en så är min klara uppfattning att den är likvärdig Festools Rotex-maskiner. Festools slipmaskiner är vansinnigt bra men så verkar även GEX:en vara.

Jag köpte för några år sedan en GEX 125 AC Professional och det är ett köp som många gånger visat sig vara helt rätt. Jag har använt den vid bland annat renovering av fönster och dörrar, uppfräschning av utemöbler, slipning av bänkskivor med mera. Finns även en adapter som låter dig koppla den till dammsugare. Har själv en CTL Midi och detta fungerar helt klanderfritt. Folk pratar ofta om bra avverkning men det är kanske inte något att stirra sig blind på. Det är ju en slip och inte en planhyvel du pratar om. Med en bra excenterslip som GEX:en är så klarar du det mesta. Mycket handlar om rätt papper och teknik.

Tack för all input.

Två frågor till ang. excenterslipens användningsområde.

1) Hur mäter den sig jmf. med en vanlig planslip på plana, lite större ytor. Med andra ord, ersätter exentern en planslip?

2) Kopplat till en dammsugare, funkar excenterslipen att slipa spackel skarvar på gipsskivor innomhus? (om man nu inte vill investera in en "giraff")

Excentern ersätter och överträffar en planslip. Excenterslipen går att använda för att slipa skarvar på gipsskivor. Dock känns då en maskin med 150mm platta som ett krav eftersom en normal spacklad skarv är bredare än 125mm. Detta är ett faktiskt problem, det kan jag intyga. Efter ett tag tröttnar man oavsett och lär sig spackla så att man kan mimimera slipandet. Slipandet sker då med fördel med en Mirka Abranet handklots med utsug (även om jag måste medge att Giraffen kommer fram ibland).

Fördelen med en Rotex, GEX Turbo eller rätt Makitamodell är att de har ett excenterläge och ett aggresivare läge med både rotation och excenterrörelser. I det läget kan slipmaskinen i många fall även ersätta en bandslipmaskin.

Är det någon som har testat, eller vet nåt om, den nyare GEX 125-150 AVE?
Den verkar vara lite starkare än de andra (bortsett turbon) och har nån sorts vibrationsdämpning.

Jag snor tråden lite grann här.

Har någon bra eller dålig erfarenhet av Hitachi SV13YA 125mm excenterslip?
Den ser ju trevlig ut och så men tänkte om någon här på forumet kanske har en.

Min kära Kress har kardborreplattan pajat på och jag har grisat ner hela maskinen när jag slipade på en bil så jag vill inte ha in den i huset igen. :)

Copello2, har du möjlighet att driva tryckluftsverktyg? Mindre flexibelt eftersom du behöver slang inte bara en elkontakt, men med rätt kompressor kan det verkligen bli åka av.

Har du en kompressor på 5 hk och överför en stor del av den effekten till vertyget så bara går det inte att jämföra med en elektrisk motor som kanske lämnar 300 w slipeffekt. Gissa på 50% förluster i kompressorn så har du 1800 w på slippappret.

Se http://www.toolstop.co.uk/metabo-es-7700-air-disc-sander-p10601

Nackdelar: kräver kompressor med stor fri avgiften luftmängd, samt "besväret" att dra slang dit man jobbar.

norrbottenstorpet skrev:
Copello2, har du möjlighet att driva tryckluftsverktyg? Mindre flexibelt eftersom du behöver slang inte bara en elkontakt, men med rätt kompressor kan det verkligen bli åka av.

Har du en kompressor på 5 hk och överför en stor del av den effekten till vertyget så bara går det inte att jämföra med en elektrisk motor som kanske lämnar 300 w slipeffekt. Gissa på 50% förluster i kompressorn så har du 1800 w på slippappret.

Se [länk]

Nackdelar: kräver kompressor med stor fri avgiften luftmängd, samt "besväret" att dra slang dit man jobbar.
Nu börjar det väl bli VÄL avancerat....

Lightning skrev:
Nu börjar det väl bli VÄL avancerat....
Avancerat är det absolut inte. Däremot något dyrare initialt (att köpa en bra kompressor). Men verktygen i sig är oftast mycket billigare än de som innehåller en egen motor, och samtidigt mycket effektivare. Och kompressorn använder man ju till en uppsjö av verktyg, från spikpistolen till excenterslipen.

Sedan jag investerade i en bra kompressor, kommer jag inte att gå tillbaka till elverktyg, om jag inte måste.

EN förutsättning är att man huvudsakligen jobbar hemma. Att flytta en större kompressor in och ur en bil, är absolut inget man vill göra ofta.

degas skrev:
Är det någon som har testat, eller vet nåt om, den nyare GEX 125-150 AVE?
Den verkar vara lite starkare än de andra (bortsett turbon) och har nån sorts vibrationsdämpning.
Ingen som har testat den?
Verkar ju lite smutt med både 125- och 150-platta.
Vibrationsdämpare är heller inte fel.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.