2 074 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
EVR-C reglerar väldigt långsamt! Normalt??
Hejsan igenT Trevee skrev:
Problemen fortsätter.
Kort rekapitulation:
- EVR-C reglercentral
- ESBE 3MG DN25 - shunt
- ESBE-92 24V 60/120 sek 15 Nm - shuntmotor - NY januari 2025
Tar evigheter för motorn att stänga från fullt öppet - grön diod. (när jag "laddar de toma accarna)
Har gått i qlinch med det hela och konstaterar att motorn ibland inte alls rör sig - eller väldigt lite - när den får motorimpulser från reglercentralen.
Shunten 3MG går jättelätt.
Inte ens om jag kör motorn lös (bortmonterad från shunten) så rör den på sig särskilt mycket. Har ritat ett tunt svart tuschstreck på motoraxeln (locket bortplockat) så jag ser om och när den snurrar.
-Jag hör och ser på styrenheten att den ger motorimpuls.
-Dioderna lyser helt korrekt beroende på hur jag ställer kurvlutning mm. (+ eller -)
-Varje gång så surrar det i motorn. Ibland rör sig axeln. Ibland inte alls.
- Ibland kommer det en längre impuls. Ibland snurrar då motorn - ibland inte alls då det bara blir ett långt surr i motorn - men ingen rörelse.
-Ofta står den still en längre stund trotts motorimpulser från styrenheten hela tiden. Rätt som det är kan den börja snurra en god stund varpå den därefter slutar snurra igen.
- Helt random.
Förmodligen är det något knas med styrenheten. ELLER?
- Har mätt upp spänningen på motorimpulserna = 24V
- Har plockat bort styrenheten från sin väggplatta och kollat kontaktblecken. Elspray i liten mängd.
- Har kollat utegivaren - allt är rent o snyggt.
Är det någon som har en förklaring / lösning / tankar
BILDER på anläggningen högre upp i tråden i tidigare inlägg.
Hoppas på lite kluriga inputts i denna frågga
Hälsningar
Anders
Det är inte så att du har fått en 240v shuntmotor av misstag?
HejsanL lostinsweden skrev:
Nej - som jag skriver inledningsvis - en ESBE-92 24V 60/120 sek 15 Nm - shuntmotor (ny januari 2025)
Just nu kör jag det hela manuellt men måste naturligtvis hitta på något.
Lutar åt att rangera ut EVR_C:n och ESBE-92:an och köpa en ESBE CRC 211 motor med automatiken i sig. Är även den utetemperaturstyrd. Men vill avvakta eventuella funderingar från er här på forumet. Eller finns det något annat alternativ som passar på min 3MG-shunt?
Min 3MG-shunt går jättelätt så det är inte där problemet ligger heller.
Såhär i backspegeln så led min gamla shuntmotor (EVR-M80) säkert av samma problem med styrningen som den nya gör nu. Jag bytte ju för att den verkade väldigt långsam även den.
Tack för din fundering "lostinsweden"
Anders
Den ESBE CRC 211 har allt i sig och du tänker på och ska inte kopplas till andra delar. Det jag inte gillar på den, är dom små knapparna att ställa in värden. Samt att det är enhet och om den säger upp sig så är det kört, bara byta hela delen. Har inte läst hela tråden nu. Vad står det för spänning på motorenheten nu, 24 eller 230 V. Oavsett går det att använda vad för regelerenhet som helst, bara att den ger rätt spänning ut. Spänning på regelerenhetens matningsspänning är detsammma som ut till motorn. Normalt är att det tar ca 90 sek för en motor att gå 90 grader.T Trevee skrev:Hejsan
Nej - som jag skriver inledningsvis - en ESBE-92 24V 60/120 sek 15 Nm - shuntmotor (ny januari 2025)
Just nu kör jag det hela manuellt men måste naturligtvis hitta på något.
Lutar åt att rangera ut EVR_C:n och ESBE-92:an och köpa en ESBE CRC 211 motor med automatiken i sig. Är även den utetemperaturstyrd. Men vill avvakta eventuella funderingar från er här på forumet. Eller finns det något annat alternativ som passar på min 3MG-shunt?
Min 3MG-shunt går jättelätt så det är inte där problemet ligger heller.
Såhär i backspegeln så led min gamla shuntmotor (EVR-M80) säkert av samma problem med styrningen som den nya gör nu. Jag bytte ju för att den verkade väldigt långsam även den.
Tack för din fundering "lostinsweden"
Anders
Hejsan "jonaserik"
Tack för respons.
Det står 24 VAC på motorn och EVR-C:n har 24 V ut mot motorn (uppmätt)
I och med att motorn faktiskt inte rör sig varje gång då den får impulser från EVR-C så kan det ta långt över 1-2 timmar för motorn att stänga shunten från 10 (fullt öppet) till t.ex. 3-4 (som är brukligt vid +5-7 grader ute med min inställda lutning). Det blir ju helt knas när pannan snabbt går upp i värm och får ut 70-75 grader på systemet väldigt länge. 90 sekunder låter som en dröm.
Är inte heller förtjust i 211:an. Tycker inte heller om de små knapparna. Har du tipps på annat fabrikat på reglerenhet. Verkar inte som man kan köpa en "ren" styrehet från ESBE. Följer alltid med en motor också. Gjorde mig till och köpte en ny ESBE-92:s för att lösa problemet men det var ju inte där felet låg.
Eller är det någon som har en fungerande EVR-C liggande som jag kan köpa?
Hälsningar
Anders
Hälsningar
Tack för respons.
I och med att motorn faktiskt inte rör sig varje gång då den får impulser från EVR-C så kan det ta långt över 1-2 timmar för motorn att stänga shunten från 10 (fullt öppet) till t.ex. 3-4 (som är brukligt vid +5-7 grader ute med min inställda lutning). Det blir ju helt knas när pannan snabbt går upp i värm och får ut 70-75 grader på systemet väldigt länge. 90 sekunder låter som en dröm.
Är inte heller förtjust i 211:an. Tycker inte heller om de små knapparna. Har du tipps på annat fabrikat på reglerenhet. Verkar inte som man kan köpa en "ren" styrehet från ESBE. Följer alltid med en motor också. Gjorde mig till och köpte en ny ESBE-92:s för att lösa problemet men det var ju inte där felet låg.
Hälsningar
Anders
Hälsningar
Ett foto på regelercentralen är bra, så det syns vilken modell det är.T Trevee skrev:Hejsan "jonaserik"
Tack för respons.
Hälsningar
Anders
Hälsningar
Funderar. P=UxI. Om jag har 24V från reglerutrustningen men ingen rörelse på motorn så är det väl rimligt anta att strömstyrkan är för låg för att orka driva motorn. Vad är det i så fall som fallerar? Har kollat alla kontaktytor på vägen. Något kretskort som krånglar?
Lite funderingar bara
Lite funderingar bara
Så - tack vare en forummmedlem så har jag åter en fungerande reglering av vårt värmesystem. Han bistod mig med en fungerande central av samma typ till en fulllt rimlig peng. Bara att montera på befintlig väggkonsol. Konstaterar att felet var en deffekt i vår befintliga central. Stort tack till både till honom och forumet.
Klicka här för att svara