Mors,
Väggarna i huset idag är 170 mm tjocka och verkar bestå av panel, halvtimmer (?) och sen tretexskivor. Min tanke var att slå på 45x45 på ytterväggarna för att få dold eldragning när den görs om, och sen köra linisolering i de fack som blir. Sen osb + gips. Kommer jag att skapa problem med fukt i väggarna om jag skippar ångbroms? Om jag bara sätter ångbroms på ytterväggarna, var tar fukten vägen istället? Spelar det nån roll om jag låter tretexskivorna sitta kvar?
Många frågor blir det men jag har lite svårt att förstå den här fuktnojan...
 
J
Z Zedo skrev:
Mors,
Väggarna i huset idag är 170 mm tjocka och verkar bestå av panel, halvtimmer (?) och sen tretexskivor. Min tanke var att slå på 45x45 på ytterväggarna för att få dold eldragning när den görs om, och sen köra linisolering i de fack som blir. Sen osb + gips. Kommer jag att skapa problem med fukt i väggarna om jag skippar ångbroms? Om jag bara sätter ångbroms på ytterväggarna, var tar fukten vägen istället? Spelar det nån roll om jag låter tretexskivorna sitta kvar?
Många frågor blir det men jag har lite svårt att förstå den här fuktnojan...
Har liknande hus, utan att säga vad som är rätt kom jag fram till efter läst runt att 45 är vettigt enligt många, jag kör lin och isolinas ångbroms. Skulle dock tagit bort treetex, hört de kan lukta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.